Vad säjer besiktningen om fel bredd på däcket?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Japp, det är snart dax för besiktning (maj). Bytte bakdäcket förra sommaren och eftersom däcket jag beställt inte kom satte de på ett 160 däck istället (150 orginal).

I den fina tillbehörstidningen AllRight läser jag nu: "Du får inte montera ett däck som är bredare eller smalare än vad som anges i registreringsbeviset"

och i registreringsbeviset sår det 150!

Så, vad är era erfarenheter? Kollar de upp det och ger mej ombesiktning?

Dez skrev:
Japp, det är snart dax för besiktning (maj). Bytte bakdäcket förra sommaren och eftersom däcket jag beställt inte kom satte de på ett 160 däck istället (150 orginal).

I den fina tillbehörstidningen AllRight läser jag nu: "Du får inte montera ett däck som är bredare eller smalare än vad som anges i registreringsbeviset"

på min rs125 hade jag också ett 160 bak o 150 va original..
de sa dom inget om när jag besiktigade den, men de kan ju iof vart tur..

Det brukar inte vara problem, har bytt från 130 till 190 bak inklusive fälg från typ tre tum till 5,5. Inga kommentarer på SBP. Man kollar frigång o dyl.

Dez skrev:

Kör bara glatt på, så länge det ser bra ut spelar det ingen som helst roll i besiktningssynpunkt. Jag antar att däcket inte tar i kedjan eller svingen eller liknande grejer, för då har du andra problem än "Den statliga instutitionen för mänsklig/fordons förnedring" bilprovningen.

Dez skrev:

Så länge MC:n inte är helfordonsgodkänd så brukar dom inte säga någonting om man sätter på lite bredare däck, bara det går fritt från kedja och sving samt inte försämrar väghållningen märkbart.
Lycka till!

fälgar

wheelieman skrev:
Så länge MC:n inte är helfordonsgodkänd så brukar dom inte säga någonting om man sätter på lite bredare däck, bara det går fritt från kedja och sving samt inte försämrar väghållningen märkbart.
Lycka till!
Bytte Fälgar på Gammelgixxern, från 18 tum bak till 17 och 180 bredd och motsvarande fram, inte ett ljud på besiktningen. Det måste ju i princip vara helt omöjligt att med rådande modellutbud ha nån koll på vad som är original på respektive hoj. Jag tror besiktningsmannen reagerar på extrembyggen och sånt som ser rent trafikfarligt ut, annars slinker det nog igenom :tummenupp
/T

Bes min hoj förra året..
Verkar inte som de har så stor koll på just hojar i allmänhet...
Ialla fall inte där jag besiktigade...

Så det lär nog inte vara några större problem..

//Lännström

tob skrev:
Bytte Fälgar på Gammelgixxern, från 18 tum bak till 17 och 180 bredd och motsvarande fram, inte ett ljud på besiktningen. Det måste ju i princip vara helt omöjligt att med rådande modellutbud ha nån koll på vad som är original på respektive hoj. Jag tror besiktningsmannen reagerar på extrembyggen och sånt som ser rent trafikfarligt ut, annars slinker det nog igenom :tummenupp
/T

Det står oftast uppgifter i datorn som dom har uppkopplad till VV. men det är inte ofta som dom orkar kolla, då är det bara extremfallen som man tittar på. Dock är det lite skillnad på nyare hojar som är helfordonsgodkända, där får man fa... inte ens byta en blinkers till en annan modell.

Jag har haft betydligt bredare däck än det anvisade på ett par av mina hojar och det har aldrig varit några problem i besiktningen.

Jag har besiktat med svetsad förstärkning på svingen, bytt fram & bakfälg, bytt framgaffel etc utan prob. Har även besiktat med frästa Al-distanser mellan gaffel & bromsok fram (större skivor). Det enda utöver "normal besiktning" jag har råkat ut för är senast då snubben noterade att det var en helt annan framgaffel som satt på; då ville han kolla att hjulbasen inte var allt för förändrad. Och det var den inte, så då var det lugnt.

Så det verkar ju funka...

/J

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP