Vad säger Svenska Bilprovningen om...

Är bara miniblinkarn rätt minterade + godkända så är det lugnt annar blir det pisk :fatta!
 
som de sa till mig på bilprovningen:
Provare1 :"Blinkersen godkänns vid registreringsbesiktningen, å varför skulle man byta sånna!? Så det är inget vi behöver kolla..." :arsele

Provare2: "Vadå E-märkning, vad är det för något?" :hihi :kocko

Så miniblinkersar går bra, den enda jag hört är en kompis som fick ombesikning på sina pga för svagt ljus. (o de hade rätt, de var ursla)

Så länge de lyser bra, och med "rätt" färg är det inget de bryr sig om...
 
Last edited:
Så när man ska besiktiga sin hoj då får man alltså skruva bort mini regskylten
och sätta dit den ordinarie?
Måste även det stora fula plastrapplet som skylten sitter på vara med? :confused:
 
Ska besikta min till våren o lägger in en till fråga..

Jag antar att man behöver skyltbelysning. Kan man lösa det genom att tejpa dit en liten glödlampa kopplat till ett batteri (lyser hela tiden). Eller blir dom sura då?

Har ingen lust o mecka dit original delarna..
 

Bifogat

  • RR Ass.jpg
    RR Ass.jpg
    134.3 KB · Visningar: 908
ziif skrev:
Ska besikta min till våren o lägger in en till fråga..

Jag antar att man behöver skyltbelysning. Kan man lösa det genom att tejpa dit en liten glödlampa kopplat till ett batteri (lyser hela tiden). Eller blir dom sura då?

Har ingen lust o mecka dit original delarna..


Jävlar vilken snygg bakdel du har på din hoj! Varför inte borra ett pyttelitet hål i undertailen och sätta dit en vit lysdiod som lyser upp skylten (finns massor av coola sådana).
 
ziif skrev:
Ska besikta min till våren o lägger in en till fråga..

Jag antar att man behöver skyltbelysning. Kan man lösa det genom att tejpa dit en liten glödlampa kopplat till ett batteri (lyser hela tiden). Eller blir dom sura då?

Har ingen lust o mecka dit original delarna..



Är inte din hoj till salu??
 
Japp du kan sätta dit en lampa bara den lyser upp skylten.

Nej plastbiten behövs inte, bara du har en reflex fasttejpad där bak någonstans.
 
SvartR1a skrev:
Är bara miniblinkarn rätt minterade + godkända så är det lugnt annar blir det pisk :fatta!

Oj! Jag var ner på hojbutiken här i stan och frågade men dom hade inga miniblinkers med mintsmak. Inte ens med mintlukt?! Jag har helt vanliga miniblinkers? Är risken stor att jag inte klarar en besiktning nu? Kan man mintera dom på egen hand på nåt sätt?!

EDIT: Har löst det nu! Proppade blinkarna fulla med Extra minttuggummi så nu luktar dom iaf rätt! :tummenupp

;) ;)
 
Miniskylten bryr de sig inte heller om. Det är länsman som blir helt upprörd när man kör med en sådan.

Rätt avstånd på blinkers, ska synas, regskyltsbelysning och reflex gäller.
E-märkning tittar de bara på vid reg.besiktning.
 
VIlka avstånd är det nu igen man skulle ha mellan blinkarna?
Det var nån som hade en länk här på forumet...
 
Santo skrev:
Jävlar vilken snygg bakdel du har på din hoj! Varför inte borra ett pyttelitet hål i undertailen och sätta dit en vit lysdiod som lyser upp skylten (finns massor av coola sådana).


Det kanske inte syns så ba på bilden, men det går inte att vinkla en diod på något sätt så att den lyser upp regskylten. Om man inte gör någon förlängning, o då är det nog snyggare o köra utan.. Men om jag hittar nått snyggt så åker det på.
Vart hittar jag det ???
 
Jisses! många frågor nu!

1: Miniblinkers är ok så länge man kan se dem blinka i dagsljus OCH i bästa fall E-märkta

2: Miniskylt godkänns aldrig om nu inte besiktningsnissen är så pass trött att att inte märker nån skillnad.

3: Reflex är fortfarande ett krav i bak!

4: Skyltbelysnings kravet kommer nog aldrig tas bort! En permanent lösning ska det vara, alltså är lampa kopplad till ett batteri onödigt att ens försöka.
T,ex det är ingen permanent lösning att sätta en colaburk som ljuddämpare. Jo det är sant, vissa försöker med det!

5: Blinkers: Avståndet mellan de blinkade ytorna SKALL vara 24cm i fram & 18cm i bak!

Det var dumt att de trodde det var reflex i bakljuset, varför kollade de inte med lampa då för att vara säker? :va Obs! vissa hojar har faktiskt reflex inbyggd!

Obs! om man ska hårddra vissa saker så får man knappt ändra på nåt på en helfordonsgodkänd fordon, men detta har inte tagits på allvar ännu "tack gode gud för det" men vem vet i framtiden. Tänk er när alla hojar har katalysator på och man tar bort den för att byta till ett annat rör. Då kommer det gäller samma regler som för bilar. "katalysator saknas 2:a" välkommen tillbaka på efterkontroll! :brinnerup
 
Dirkmeister skrev:
Är inte din hoj till salu??

Njaaa vet inte. känns dumt o sälja den när våren snart är här O man är grymmt sugen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top