Vad säger snuten om det här? Leksak eller moped?

Enligt lag så är det nog inhägnat område som gäller, men vem bryr sig om en liten elscooter åker runt på cykelbanorna igentligen?

Jag har själv sett barn på El-gopeder (kickbikes) åka runt på gatorna utan att polisen bryr sig, och dom är väl också olagliga?

"Observera att barn under 15 år inte kan straffas. Däremot kan det få andra konsekvenser t.ex. skadestånd."

:)

Du får endast framföra dessa eldrivna fordon på inhägnat område.
Men min minsting kör runt kvarteren här men en och ingen har klagat!
Han skrapade fotpinnen första gången utan att vurpa i går! :tummenupp

"Observera att barn under 15 år inte kan straffas. Däremot kan det få andra konsekvenser t.ex. skadestånd."

:)

Observera att föräldrarna då istället blir ansvariga.

Det där är ett jävla problem, dagligen tar polisen ungar som kör kina-leksaker (elektriska eller bensindrivna) som är att betrakta som ILLEGALA mopeder.
Lekfordon får vara el drivna och gå max 8 km/h (tror jag det var, kolla vv.se)

Allt annat är straffbart, oavsett om det är en eldriven kickbike som går 10km/h eller en racepreppad fiddy.

Men det är väl ingen härinne som brur sig om en massa oregistrerade oförsäkrade motorfordon med körkortslösa förare som dessutom är minderåriga?

Leksak, inget tvivel..

Inte leksak, ingen tvivel!

Saxat från www.vv.se:
"Lekfordon?

Ett lekfordon
- får ha elmotor
- kan inte köras fortare än 6 km/h (gånghastighet)
- skall vara avsett för barn upp till 14 år.
Om fordonet har en förbränningsmotor kan det aldrig räknas som lekfordon, enligt Konsumentverkets författningssamling (KOVFS 1993:9).

Idag finns ett antal produkter på marknaden som felaktigt uppfattas som lekfordon, till exempel
- Pocketbike
- Minimoto
- Elskoter
- Gåped
- Kickbike
- Barnsnöskoter
- Fyrhjuling.

De uppfyller inte kraven för att definieras som lekfordon, därför att de har förbränningsmotor eller går fortare än 6 km/h.

Dessa fordon klassificeras, enligt lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner som t.ex. moped, motorcykel eller terrängskoter."

Lär väl finnas någon sorts reglering som gör att maxhastigheten sänks till 6km/h om poliser skulle få för sig att prova en mini scooter ;)

Som en blackbox men för elmoppe.

Last edited:
Leksak!

Det är helt jäv.. underbart att bli påkörd av pissenissar på "minimotors/kinamoppar" som föräldrar fått på köpet av en mobil och gett till sina barn från 5 år och uppåt. Lekandes på gångvägar och i områden. Det bästa är när dom kör på ett litet barn......

Eller när föräldrar tycker att 30 km är ju ingen fara för min kille/tjej på 5 år för hon/han kan behärska den och hjälm behövs inte i den farten.....

Fan Jag som har tjöpt en och skulle göra "coast to coast" over there i augusti. Men det är ju klart, åker man genom oklahoma på en så´n där får man nog "åka" i dubbel bemärkelse.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard