Vad säger Maslow om det sista trappsteget?

Nyteknik skrev:
Vilket är det sista/översta?

Först och främst måste du tillfredställa de fysiska behoven, sen har du utrymme för att ta itu med trygghet. Jaga maten, sen kura i grottan. När du väl hittat en grotta att kura i så kan du tänka dig att dela den med andra, om de inte kompromenterar din trygghet. Självklart så är det roligt om de andra berömmer dig för att ha en så trygg och fin grotta som de andra får vara i, när alla är mätta och har gått på toaletten. Då och bara just då kan du börja inse vem du är.
Tillspettsat.

Maslows behovstrappa är bara en tori utan empiri. Det finns många val och beslut som sätter trappan ur spel. Men teorin (även om den inte stämmer) är en ganska så snygg teoribildning.

gladh

Som Gladh antyder så var Maslow en flummig humanist och behovstrappan kan inte i ordets korrekta bemärkelse ens kallas för teori. Det finns inget entydigt empiriskt stöd för modellen.

gladh skrev:
Självförverkligande
Uppskattning
Social gemenskap
Trygghet
Fysiska behov

gladh

Jag lägger till ett par :hej

Självförverkligande
Estetiska Behov (symmetri och skönhet)
Kognitiva behov (att kunna och förstå saker)
Uppskattning
Social gemenskap
Trygghet
Fysiska behov

gladh skrev:
Först och främst måste du tillfredställa de fysiska behoven, sen har du utrymme för att ta itu med trygghet. Jaga maten, sen kura i grottan. När du väl hittat en grotta att kura i så kan du tänka dig att dela den med andra, om de inte kompromenterar din trygghet. Självklart så är det roligt om de andra berömmer dig för att ha en så trygg och fin grotta som de andra får vara i, när alla är mätta och har gått på toaletten. Då och bara just då kan du börja inse vem du är.
Tillspettsat.

Maslows behovstrappa är bara en tori utan empiri. Det finns många val och beslut som sätter trappan ur spel. Men teorin (även om den inte stämmer) är en ganska så snygg teoribildning.

gladh

Jag håller med. Och tackar för din snygga förklaring.

URRninja skrev:
Jag lägger till ett par :hej
Modellen bygger på att man måste ta ett steg i taget i trappan. Det går alltså inte att nå till en viss nivå utan att ha "lägre" behov tillgodosedda. Detta är i sig fel eftersom andra modeller som bygger på att olika behov kan ersätta varandra har fått mer empiriskt stöd. Sätter man inte två ytterligare punkter innan självförverkligande så stämmer modellen ännu sämre (dina punkter skulle dock kunna anses vara inkluderade i Maslows definition av självförverkligande).

Nyteknik skrev:
Jag håller med. Och tackar för din snygga förklaring.

Thanx, alltid kul att kunna hjälpa till (eftersom jag inte kan nåt om portning och sånt :rodnar )
Lyssna förresten på URRninja och hans två tillägg. Han skulle säkert kunna skriva en bättre förklaring.

Du kan efter uppskattningen lära dig förstå vad du gjort för och med din omgivning och sen rita saker på grottväggarna.

gladh

Blackninja skrev:
Här sitter man o pluggar inför tenta i marknadsföring och ska ta en paus, men icke då haha

Det är lite intressant just det att Maslow och hans sk. teori fått ett genomslag just inom marknadsföringsteorin. Man undrar varför?
Blackninja, du kanske kan tillföra något.

gladh

gladh skrev:
Det är lite intressant just det att Maslow och hans sk. teori fått ett genomslag just inom marknadsföringsteorin. Man undrar varför?
Blackninja, du kanske kan tillföra något.

gladh

Kan vara för att det handlar om männsikors behov va??? alla vet att människors önskemål bygger på behov. Sen vid köpkraft övergår önskemål till efterfrågan. Men det visste du redan kan jag tänka mig

Blackninja skrev:
Kan vara för att det handlar om männsikors behov va??? alla vet att människors önskemål bygger på behov. Sen vid köpkraft övergår önskemål till efterfrågan. Men det visste du redan kan jag tänka mig

Jo, det är jag med på. fast marknadsföringen kringår ju det genom att i mångt och mycket skapa behov.
Det jag undrade mest över är varför en teori som psykologin ser skeptiskt på och som inte håller för empirisk prövning omhuldas av just marknadsföringsteoretikerna? Finns det en historisk förklaring?
(jag är genuint nyfiken och absolut inte ifrågasättande av marknadsföringens grundläggande teorier :hej )

gladh

mb skrev:
Modellen bygger på att man måste ta ett steg i taget i trappan. Det går alltså inte att nå till en viss nivå utan att ha "lägre" behov tillgodosedda. Detta är i sig fel eftersom andra modeller som bygger på att olika behov kan ersätta varandra har fått mer empiriskt stöd. Sätter man inte två ytterligare punkter innan självförverkligande så stämmer modellen ännu sämre (dina punkter skulle dock kunna anses vara inkluderade i Maslows definition av självförverkligande).

Jag vet inte om du riktar dig till mig men eftersom du citerade mig så förutsätter jag det.

Visst är det så att hans modell inte stämmer, det är ganska lätt att visa. Det är bara att titta på fenomenet bantning eller hungerstrejk så ser man genast att det inte funkar.
Men jag vill nog hävda att den stämmer om möjligt ännu sämre med de två ytterligare punkterna än innan. Dessa punkter är dock inte mina och såvitt jag vet gjorde Maslow den uppdelningen, han lät dem inte ingå i självförverkligande. Dock kallas de tre stegen tillväxtbehov (eller nåt, "growth needs" på eng.) medan de fyra nedersta ingår i bristbehoven ("deficiency needs") så på så sätt kan de ju klumpas ihop.

Edit: Berggren, jag vet att du pluggat psykologi så du vet säkert detta redan. Inte meningen att låta mästrande om du mot förmodan skulle tycka det :hej

Last edited:
gladh skrev:
Jo, det är jag med på. fast marknadsföringen kringår ju det genom att i mångt och mycket skapa behov.
Det jag undrade mest över är varför en teori som psykologin ser skeptiskt på och som inte håller för empirisk prövning omhuldas av just marknadsföringsteoretikerna? Finns det en historisk förklaring?
(jag är genuint nyfiken och absolut inte ifrågasättande av marknadsföringens grundläggande teorier :hej )

gladh

Det är känt att hans teori inte fungerar på alla kulturer. Men jag anser väl att den fungerar i allmänhet där du har en "normal" marknad, dvs ingen hungerstrejk mm.

gladh skrev:

Det kan ju vara så att en modell som inte fungerar alls på individnivå kan ha ett berättigande vad gäller större populationers beteende och konsumtion. Jag spekulerar bara nu.

URRninja skrev:
Dessa punkter är dock inte mina och såvitt jag vet gjorde Maslow den uppdelningen, han lät dem inte ingå i självförverkligande. Dock kallas de tre stegen tillväxtbehov (eller nåt, "growth needs" på eng.) medan de fyra nedersta ingår i bristbehoven ("deficiency needs") så på så sätt kan de ju klumpas ihop.
Då är jag med :tummenupp

Annars är väl Maslow mest känd för sin ursprungliga modell, medan arbetslivspsykologerna Herzberg och Alderfer är mer kända för de "hopklumpade" teorierna. Alderfers ERG-modell bygger på existens- relations- och tillväxtbehov, där de olika behovskategorierna delvis kan ersätta varandra. Herzberg delar in behoven i hygien- och motivationsbehov, där hygienbehoven i sig inte kan leda till tillfredställelse. Hygienbehoven leder däremot till otillfredställelse om de inte är uppfyllda oavsett hur väl motivationsbehoven tillgodoses.

URRninja skrev:
Berggren, jag vet att du pluggat psykologi...
Japp, har fått upp intresset för psykologi igen, så jag ska hoppa på c-nivån till hösten :)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back