Vad säger lagen?

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Ok, så här är det:
Jag har svängt av en väg och likaså har har bilen framför mig gjort så vi båda börjar på 0 km/h på den nya vägen. Körskolan säger ju att man ska inte mjäka när man accar så jag gasar väl på och kör om bilen framför. Vid 6-7000 varv så lyfter framhjulet och släpps väll ner vid 11000 varv ungefär (helt vanlig lugn och fin accelerationswheelie) och jag puttrar vidare.
2 km senare hittar bilföraren mig i ett dike och ringer länsman, som antar av skrapmärken på asfalten att jag har lyckats 12:a. Sen fotograferar han vägen och börjar skriva rapport.
Bilföraren berättar om min snygga wheelie :yoparty i början av vägen till polisen.

Nu ska jag den 25 april :huvet till domstol och skämmas. Att jag skulle ha slått över på bakhjulet minns jag inget om (minns bara att jag låg på tanken och vobblade innan jag for ner i diket) men hur är det med powerwheelien? är jag körd redan där? Det va ju inte meningen?

kul början på säsongen om det skiter sig...
 
..tror inte wheelien är grund för något strängare straff om något överhuvudtaget, så länge den ej var vårdslös och utsatte någon för fara.
Om varken bilföraren sett eller du minns exakt vad som hänt vid olyckstillfället går det ju inte att bevisa något där heller, ...kan ju ha varit en kanin eller nåt.

Jag hade isåfall hävdat harmlöst ofarligt framhjulslyft i första läget & minneslucka i andra, ...sen hänger det väl på vem dom tror på. Ord mot ord låter det som = hellre fria än fälla !
 
Last edited:
Du ska nog trycka på att det inte var någon fara för någon annan.

Att det inte var meningen gör det ju inte mindre vårdslöst, speciellt inte om du hävdar att du inte kan kontrollera hojen.

Att det inte var någon fara för annan, att det inte var så högt och såklart......kalle kanin är bra att ha med.

Lycka till! och till det viktiga, gick det bra med dig?!

Mvh Stephenj
 
Jag friades i tinget för en wheelie (1982 :hihi som någon gjort. Två poliser var själva vittnen till framfarten. De stod ca 50 m ifrån och tittade på eländet. Någon timme senare blev jag stoppad av polisen i en kontroll. De påstod att det var jag som tidigare hjulat. Jag meddelade att de snackar goja. Domstolen gick på min linje att MC'n var inte identifierad när den wheelades. Poliserna såg inte regnummret men sa att de var helt säkra på att jag och den där wheeli-snubben var samma person. Jag var ju i Uppsala vid hjul-tillfället och blev såklart friad.

Bara för att snubben såg en hjulande hoj så är det ju inte den första bästa som sedan skall ta smällen. Du hadde väl legat där i timmar kanske?

Åsså ska man inte skämmas i tinget. Där skall man vara stolt, hård och kall. :D

Kör hårt!
 
Det var ju en civil mska som såg det!
Har aldrig kanske sett en motorcykel o tycker att hastigheter över 50 är obehagligt! :gnissla
Nej bara o säga att det skutta ut nå på vägen!
O vad den andra personen säger skall dom väl inte göra så stor sak vid.
Gör ett trovärdigt intryck! :tummenupp
Sluta åk på bakan o höj premien för oss andra! :7peta
 
#Olsson# skrev:
Bara för att snubben såg en hjulande hoj så är det ju inte den första bästa som sedan skall ta smällen. Du hadde väl legat där i timmar kanske?

Tänkte köra på den versionen från början, men kom på att ingen kommer tro mig. gäller ju att verka trovärdig angående vurpan.
å andra sidan - dom kanske sätter dit mig ändå, pga just det... då är det ju kört ändå?
Det var som sagt det som va problematiken, ifall jag åker fast för den lilla fjutte-wheelien eller inte

Lindén skrev:
Sluta åk på bakan o höj premien för oss andra! :7peta

Växelpedal och generatorkåpa fick jag glatt punga ut ur egen ficka. Trafikförsäkring är manligt!
 
Som någon annan var inne på - du skall nog akta dig för att framställa framhjulslyftet som ofrivilligt, slumpartat eller överraskande. Tvärtom skedde det avsiktligt under full kontroll över motorcykeln, möjligen accelererade du i välvilja litet kraftigare än du egentligen hade behövt just under omkörningen men du hade total kontroll över hojen. (För det hade du väl?) :tummenupp
 
Ingel skrev:
Tänkte köra på den versionen från början, men kom på att ingen kommer tro mig. gäller ju att verka trovärdig angående vurpan.
å andra sidan - dom kanske sätter dit mig ändå, pga just det... då är det ju kört ändå?
Det var som sagt det som va problematiken, ifall jag åker fast för den lilla fjutte-wheelien eller inte



Växelpedal och generatorkåpa fick jag glatt punga ut ur egen ficka. Trafikförsäkring är manligt!

Ok sorry! Hur fixade du kåprna då?
 
Ingel skrev:
... men kom på att ingen kommer tro mig. gäller ju att verka trovärdig angående vurpan...


Javist bör det vara trovärdigt. Men för att fällas skall det "ställas utom allt rimligt tvivel" att det faktiskt var du. Och det är inte så lätt. De gissar inte vem de skall tro på liksom. Ta i ordentligt så går det nog bra.
 
Vad udda att alla verkar tycka att det är ok att "ljuga / förvanska / frisera" sanningen i tinget, undrar om sången hade varit likadan om det hade varit skador på 3:e person / fordon inblandat också.
Vad är det för fel på att vara ärlig?

1) Wheelien var under all kontroll (om den nu var det).
2) Olyckan minns du inget av.

M.Oraltant.
 
loser skrev:
Vad udda att alla verkar tycka att det är ok att "ljuga / förvanska / frisera" sanningen i tinget,

Det är tillåtet att ljuga i rättegång enligt lagen. Varför skall man inte utnyttja sina rättigheter?
 
#Olsson# skrev:
Det är tillåtet att ljuga i rättegång enligt lagen. Varför skall man inte utnyttja sina rättigheter?

:rofl jag har mycket att lära

Jag säger väl som det va;
*Första wheelien var jag men jag låg aldrig och balanserade på 0-punkten, kanske lite onödig, men ofarlig
*det jag minns av olyckan är bara att jag vobblar utav bara helvete och ramlar, har väl kört på nån sten eller nåt som fick fart på framhjulet.
*skrapmärkerna i vägen kan jag inte riktigt förklara - jag är ingen markbiolog direkt... kanske va nån bil som tappat avgassystemet precis innan mina skrapmärken från hojen börja...

men vilken paragraf är det jag brytit mot? Den enda paragrafen jag hittar som jag skulle kunna ha brytit mot ifall jag nu skulle ha kört på bakan är typ att jag skulle ha varit en fara andras liv eller egendom... men det va ju ingen där. Jag fick ju ligga 2 minuter innan det kom en bil... Faller inte paragrafen bort då? Det finns väl ingen paragraf som säger att man inte får framföra fordonet på ett hjul... Antagligen blir väl domaren lack för att jag försöker va smart, men man måste väl gå efter boken?




Kåporna lackades lite halvdant för 1000 spänn.
Hela kalaset med bärgar-kostnader, röntgenkostnader, reservdelar, ny hjälm gick väl på en 8-10.000. tycker jag har fått straff nog :(
jag klarade mig bra från skador i alla fall, promenera hem från sjukan samma kväll.
 
Ingel skrev:
Växelpedal och generatorkåpa fick jag glatt punga ut ur egen ficka. Trafikförsäkring är manligt!


Är baklampan kass?
annars kan de ju försöka bevisa ett överslag med hel baklampa...
 
AleX skrev:
Är baklampan kass?
annars kan de ju försöka bevisa ett överslag med hel baklampa...

Nu verkar du tänka tvärtom.. men, ljuddämparen är skrapad längst bak men det va gammalt, var på ett helgstängt industriområde och stunta lite nån vecka innan. Det är klart att det har man också emot sig...
 
sportarn skrev:
Inte tillåtet att ljuga, däremot att inte berätta alla detaljer är helt ok.


"...Sedan hundratals år tillbaka i tiden har brottsmisstänkta personer i Sverige haft rätt att tiga inför domstolen eller till och med att ljuga. Nils Jareborg, professor emeritus i straffrätt vid Uppsala universitet, säger:
- Det är en gammal regel att en misstänkt inte är skyldig att föra bevisning mot sitt eget intresse. I stället är det andra, åklagaren, som har hela bevisbördan..."

Källa: Svenska Dagbladet
 
Ingel skrev:
Nu verkar du tänka tvärtom.. men, ljuddämparen är skrapad längst bak men det va gammalt, var på ett helgstängt industriområde och stunta lite nån vecka innan. Det är klart att det har man också emot sig...


tvärt om??
men om lampan e hel så är det bra för dig..
då kan du ju säga att du omöjligt kunnat slå över..
 
Ingel skrev:
:rofl jag har mycket att lära

Jag säger väl som det va;
*Första wheelien var jag men jag låg aldrig och balanserade på 0-punkten, kanske lite onödig, men ofarlig
*det jag minns av olyckan är bara att jag vobblar utav bara helvete och ramlar, har väl kört på nån sten eller nåt som fick fart på framhjulet.
*skrapmärkerna i vägen kan jag inte riktigt förklara - jag är ingen markbiolog direkt... kanske va nån bil som tappat avgassystemet precis innan mina skrapmärken från hojen börja...

Den här varianten hade jag nog kört. Tala bara om det du vet och tona ner det som inte är så bra. Om det inte gäller balanspunkten så är det ju väldigt lätt att få ett litet, mycket litet framhjulslyft vid gaspådrag. Låt åklagaren bevisa sina påståenden. Lycka till. :D
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top