Vad Säger Lagen !

Säker på det? Tittade runt lite för ett tag sedan. Vissa färger är totalt olagliga, vissa är lagliga på vissa ställen på fordonet. Hur som helst så får man aldrig se ljuskällan. Bästa är väl att ringa och fråga farbror blå.

cRoC skrev:
Säker på det? Tittade runt lite för ett tag sedan. Vissa färger är totalt olagliga, vissa är lagliga på vissa ställen på fordonet. Hur som helst så får man aldrig se ljuskällan. Bästa är väl att ringa och fråga farbror blå.

Jag frågade en polis i våras ! han hade noll koll :tummenupp han sa väl typ att det är NOG olagligt..
Jag tror att om man skulle bli stoppad å han/hon vill ge dig böter så går det nog att snacka sig ur det.
TYP
"Nä hörru du det är visst lagligt iaf denna färg och så länge man inte ser ljuskällan så får jag ha den här bak(inte i röven) kolla upp det om du inte tror mig" :arsele
Ja ja stick daaa ! :finger

Kan ju vara värt ett försök..Man kan ju inte få mer böter iaf

// TOK :fyllisar

du får bara använda blåt ljus på utryckningsfordon, bara att skaffa tillstånd :tungan

Reagerade i våras på att bara VITT ljus var lagligt när jag läste lagen. För bil är det lagligt med gult eller vitt.. På hojj bara vitt... Så säger lagen om det.. I övrigt har jag bara hört rykten.. så där yttrar jag mig inte..

Huvudsaken är att det är snyggt :)

Påhlgren skrev:
du får bara använda blåt ljus på utryckningsfordon, bara att skaffa tillstånd :tungan

Jag är ju ett utryckningsfordon ! jag har ju nästan alltid lika bråttom. :hihi
Någon som har tips på hur man tar bilder på neonljuset så att inte blixten på kameran tar på ljuset ?

SENSEI skrev:
Reagerade i våras på att bara VITT ljus var lagligt när jag läste lagen. För bil är det lagligt med gult eller vitt.. På hojj bara vitt... Så säger lagen om det.. I övrigt har jag bara hört rykten.. så där yttrar jag mig inte..

Huvudsaken är att det är snyggt :)

Är du helt säker? Jag har på en av mina hojjar haft gult framlyse sen jag köpte den 1991! Den är besiktigad vart år utan anmärkning, tycker att ngn skulle uppmärksammat detta om det var olagligt.

Firefly skrev:
Bilder!! Ni som nu pillat dit neonet, visa oss bilder...

Ska börja monteringen av neonljusen på måndag. Men blir nog inte klar förrän mitten eller slutet av veckan. Så slutet av veckan lägger jag upp bilder.

Men som TokJohan har frågat. Nån som vet hur man får till bra bilder så inte blixten tar bort all neonsken??? Förutom att stänga av blixten...

TokJohan skrev:
Just nu har jag kopplat det direkt på batteriet men vet inte hur slut resultatet kommer att bli.
Nackdelen med att ha det direkt på batteriet är ju att vem som helst (om han vet vart han ska leta) kan ju sätta på ljuset.
Fördelen är väl att man slipper klippa orginal sladdarna å annat skit.
Ska ta bilder men blixten på kameran tar ju för fan bort ljuset (tips)

Lååång slutartid o ingen blixt

...teoretiker :brynad

Xerious
Var har du köpt ditt neon-kit någonstans? Är inte så pass insatt i det där att jag vill pilla ihop ett själv, utan desto mer färdigt desto bättre. Jag menar, kunde för faan inte ens montera in en kökslampa utan att få en stöt så att proppen gick :kocko

StAnger skrev:
Xerious
Var har du köpt ditt neon-kit någonstans? Är inte så pass insatt i det där att jag vill pilla ihop ett själv, utan desto mer färdigt desto bättre. Jag menar, kunde för faan inte ens montera in en kökslampa utan att få en stöt så att proppen gick :kocko

http://www.danmobility.se/products.asp?c=178825899&n=517708620

Där har du massa godis till okej priser (vet inget om kvalitén ännu)
Att installera neonljuset är nog lättare än spola på toaletten :lol
koppla det direkt på batteriet kapa sladden och sätt dit en av/på knapp.
Klarar man nog även efter 15 pilsner :öl

Skit i om det är lagligt eller inte....det är ju inte så att du får ombesiktning eller så..
Många kör med miniblinkers, miniregskyltar och andra "olagliga" grejer utan att bry sej.
Bara och spela dum och snäll och kanske ta emot nån ynka böter på 400,- eller så.

Jag personligen ser hellre att folk har lite roliga lampor och annat än att man kör 90km/h utanför en skola där det är 30km/h typ..

Man får väl lägga undan lite småpengar om man vill vara olydig...så är det..
Så på med lysröret nu och visa oss..

Last edited:
Har man en snabb hoj behöver man inte stanna för farbror blå. ;)
Skämt o sido, jag har sett hojar som har haft blått neonljus, men om det var lagligt eller ej vet jag inte... :va

Men som sagt, dom kanske inte ens stoppar dej, om dom gör det e det bara spela dum :kocko

Itacha75 skrev:
Har man en snabb hoj behöver man inte stanna för farbror blå. ;)
Skämt o sido, jag har sett hojar som har haft blått neonljus, men om det var lagligt eller ej vet jag inte... :va

Men som sagt, dom kanske inte ens stoppar dej, om dom gör det e det bara spela dum :kocko

Men jag behöver inte spela dum...Jag e ju ett riktigt stor PUCKO :confused:

Enligt trafikpolisen i huset:
Neonljus oavsett färg är otillåtet. Endast vitt och gult ljus framåt, och rött ljus bakåt. (i vissa fall även vitt bakåt, när det gäller arbetsfordon och dylikt)

Xenon: Ger ett kallt, vitt ljus som inte innehåller så mycket rött... därför uppfattar ögat det som blåaktigt.

Sen tycker iaf jag att det kan vara snyggt med blått ljus under hojen om det passar in på just den cykeln...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park