Vad säger lagen om hojbyggen?

Metica

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
1981, Honda, CB250N
Hej,

Jag har flera Rödqvarnor, varav en komplett.

Bland de som inte är kompletta så har jag en som har allt utom motor och låda.

Får jag lyfta in en ny motor/låda om max 125 cc/11 kW/14,9 hk om jag lämnar ram och framgaffel orörd i övrigt? Motor/låda skulle alltså vara ny.

Mycket tacksam för svar!

Mvh /Peter
 
Får och får.

Folk stoppar på monstercylindrar, trimkammar och en massa annat i sina maskiner och det är väl generellt sett aldrig något problem med sånt (på Bilprovningen). Däremot kan dom ha synpunkter om du kommer med turbokit eller NOS-flaskor på en gathoj, beror lite på årsmodell av maskinen.

Farsans motorcykel byggde vi om med annan framgaffel (annan gaffelvinkel), annan sving (förändrad hjulbas) och andra bromsar. Alla tre punkter ska egentligen ha inneburit en reg. besiktning men det var inga som helst problem.

Gör man bara jobbet snyggt och allt ser ut som det ska så ska dom inte bry sig.
 
Last edited:
Vet inte om det svarar på din fråga men...

Jag skulla byta motor rakt av mot en likadan och ringde besiktningen o frågade om man va tvungen o reg besiktiga med tanke på att motornr inte var samma och fick då till svar att detta brydde dem sig inte om, det ingick inte i de dem skulle kolla
 
Haha. Precis. Visst "får" man.

Dock kommer Rödqvarnan tämligen omgående att klassas som ombyggt fordon om jag tolkar Vägverkets företskrifter rätt:

"Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen...
[...]
motor med kraftöverföring utbytts,"

Det lär väl innebära ny regbesiktigt?! Frågan är om det direkt tillkommer en massa extrakrav då? På blinkers å annat, som hör dagens hojjar till.

?

Mvh /Peter

AleX:

Det svarar delvis på min fråga. Tack!

Dock tänkte jag stoppa i en ny motor/låda, för att få någon extra kuse, men framför allt få en tillförlitlig pendlarhoj med personlig stil.
 
Last edited:
HA! Det ser dom aldrig på SBP. Det är bara att hänga i något som ser ut som en gammal luftkyld Husqvarnamotor. För du ska väl inte hinka i något modernt? Hm?
suspicious_smiley.gif
 
Som sagt - gör du jobbet snyggt så kommer ingen märka (bry sig).

Ska du däremot pilla i en ny motor tror jag det blir svårare. Uppenbara förändringar väcker frågor.
 
Skulle kunna vara något modernt, men det behöver det absolut inte vara. Kollar bara vilka möjligheter som finns.

En gammal ruffig motor i bra inre skick med ruffigt yttre går minst lika bra. Dock med någon extra kuse?

Rödqvarnan utan motor var besiktigad sist 1982, så det kan ju hända att de kollar en extra gång... ;-)
 
Jag tror du kan stoppa i en 200 motor, bara den ser gammal ut, utan att SBP rynkar på näsan. Det är inte var dag de ser en gammal Husqvarna rulla in genom portarna så hur vet de hur en sån ska se ut? Och även fast de visste så tror jag inte de bryr sig. Det är väl upp till dig om du törs åka på en 50-talare som du höjt effekten med 200% (Original var väl runt 5 eller så)
 
Ah.

200 kubik behövs inte. Den extra kusen är till för att komma upp 90 istället för 80, så att man slipper störa trafikrytmen på 90-vägar.

Angående gammal versus ny motor verkar ny motor inte vara något problem om man läser denna guide från SFRO:

http://www.bsdesign.se/ombyggnadmc.html

Är jag ute och cyklar (ha, ha, ha, trumvirvel för surt skämt)?
 
Det är en Rödqvarna 118 cc-motor. :-D

Tips på bra avgasrör? Tvåtaktstrimmande är inte min avdelning, i alla fall inte att räkna på pipans storlek och utförande.
 
Jag skulla byta motor rakt av mot en likadan och ringde besiktningen o frågade om man va tvungen o reg besiktiga med tanke på att motornr inte var samma och fick då till svar att detta brydde dem sig inte om, det ingick inte i de dem skulle kolla

Jag kollade själv med dom och då var det att man inte behövde göra något om man bytte till en motor med samma effekt, annars var det regbesiktning :)
 
Jag kollade själv med dom och då var det att man inte behövde göra något om man bytte till en motor med samma effekt, annars var det regbesiktning :)
Fast om trådskaparen ska höja effekten från 5hk till säg 8 så tror jag knappast dom ens orkar bry sig, om de någonsin upptäcker "fusket"...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top