Vad säger lagen? Ny undertail vad gäller?

Danny skrev:
Funderar på att montera en undertail på hojen. Men vad säger lagen om bakljus, måste glaset vara rött? vad gäller blinkers? belysning på nummerplåt?

någon som vet eller vet var jag kan hitta info?

känner ni till någon webshop som man kan köpa snygga undertails till min CBR600FS?


Har inte läst hela tråden, men glaset på bakljuset behöver inte vara rött. Bara ljuset. Bladen har ju dioder som bakljus och det innebär ju att det ser vitt ut när hojen är avstängd... Blinkersglasen kan också vara "vita" sålänge de blinkar gult eller orange...
 
HanneZ skrev:
Jag vet inte hur lagen ser ut längre angående stänkskärm men förr va de så att det var lag på att skärmen skulle täcka ner till samma höjd som ovansidan av hjulet. Tittar man på äldre e-reggade hojar så har de ofta dispans för just detta. Så det kan väl tänkas vara olagligt.

Sist jag besiktigade så frågade jag angående stänkan. Men den lagen är borttagen. Så jag sågade av min :yoparty
 
philsson skrev:
Stod på förpackningen och på internet. :va

Det kvittar, det borde stå på blinkersen i så fall, annars är det falsk marknadsföring. Alla lampglas på hojen måste vara e-märkta för att vara godkända enligt lag. :fakta
 
Last edited:
Firefly skrev:
Har inte läst hela tråden, men glaset på bakljuset behöver inte vara rött. Bara ljuset. Bladen har ju dioder som bakljus och det innebär ju att det ser vitt ut när hojen är avstängd... Blinkersglasen kan också vara "vita" sålänge de blinkar gult eller orange...

Gult får dom inte blinka.
Fick anmärkning på att mina blinkers hade gult sken.
 
TSRD skrev:
För att klara dig utan anmärkning genom en nitiskt besiktning så ska du ha E-märkt och godkända glas till bakljus och blinkers. Du måste ha en vit skyltbelysning, som förövrigt inte får lysa vitt bakåt (kan vara knepigt med vissa diodbakljus). Likaså måste du ha en röd reflex bakåt, här har jag iofs aldrig varit med om (18 säsonger med ombyggda hojar) att man gnällt på avsaknad av E-märkning, men i princip _tror_ jag att även reflexen måste vara E-märkt (sabla EU-samhälle vi lever i).

/T

Med min gamla Kawa fick jag nerslag på icke E-märkt reflex.
Den som jag varit så duktig och handlat på Biltema nån timme innan :rolleyes:
Nej det var bara att knata in på mekonomen och köpa ny.
Det första expiditen gjorde när jag kom in i butiken var att ta fram en stor låda och fråga om jag var ute efter reflex....
Köpte en liten dubbelhäftad stackare som jag klistrade fast på tvären på bakkåpan, sen var det bara att åka där ifrån.
Snacka om störtlöjligt :huvet
 
Elgasen skrev:
Det kvittar, det borde stå på blinkersen i så fall, annars är det falsk marknadsföring. Alla lampglas på hojen måste vara e-märkta för att vara godkända enligt lag. :fakta
Har itne kollat på självaste glaset.. dom främre (vita) är ju likadanna kanske de att de som skilejr är att dom bakre är märkta på glaset kanske.. vem vet:) får ta och kolla det.
 
Min hoj kommer alltså inte att gå igenom besiktningen då mina blinkers är inbyggda i undertailen? Trots att de sitter på rätt avstånd och blinkar som de ska?
 
UrbanTiger skrev:
U-tailen är inte olaglig bara för att man väljer att montera olagliga blinkers, det är bara att välja rätt :fakta

P@trik skrev:
Som jag skrev tidigare så syftade jag på undertails där blinkers redan är färdigmonterat.

KalleBalik skrev:
Min hoj kommer alltså inte att gå igenom besiktningen då mina blinkers är inbyggda i undertailen? Trots att de sitter på rätt avstånd och blinkar som de ska?

P@trik skrev:

Ha, jag är gnidig idag. :banana
 
KalleBalik skrev:
Min hoj kommer alltså inte att gå igenom besiktningen då mina blinkers är inbyggda i undertailen? Trots att de sitter på rätt avstånd och blinkar som de ska?

Det beror på om lampglasen i undertailen är e-märkta eller ej. Om e-märkning saknas är dessa ej godkända enligt lag.
 
UrbanTiger skrev:
Om dom inte vill jävlas med dig vill säga.

Detta beror på om besiktningsmannen ser genom fingrarna eller ej, dock lär det inte stå i deras arbetsbeskrivning att e-märkning inte är nödvändigt.
Det är samma sak som att åka till besiktningen med skurna däck som inte är dot-märkta... ibland fungerar det, ibland inte.
 
Men det står väl inte att dem inte skall kontrollera e-märkning?
 
crap.. ja har varken skyltbelysning eller reflex bak..

å inte fan har ja nåra sånna delar liggande heller
 
I vilket fall som helst så finns det personer som inte klarar sig genom kontrollbesiktningen på grund av att e-märkning på lamporna saknas. :fakta

(Hyfsat små e-märkta skyltbelysningar och reflexer finns för billig peng på Mekonomen och Biltema.)
 
Last edited:
men som du själv sa nu så kan dem alltid sätta dit dig om du inte har e-märkta lampor, men att dem oftast ser genom fingrarna angående denna punkt. När jag senast besiktigade en av mina hojar kontrollerade dem att e-märkning fanns.
 
pratade med en trafik polis om detta med undertray i sommras,
han sa att skylten ska vara plaserad längst bak på motorcykeln.

dvs att om man flyttar in skylten så sitter den inte längst bak ..

detta e nog en tolknings fråga tror jag vissa poliser bryrsing mer eller mindre än andra ...

så det e bara att montera skylten var man vill och sen stå för kostnaderna vid en eventuell kontroll ....

vill man att det ska vara finnt så kostar det he he he :yoparty
 
hållundan skrev:
Har tänkt på en sak. Visst, det är snyggt med miniblinkare, undertails, infällda bromsljus osv. Det finns väl dock en anledning att grejerna är dimensionerade såsom de är? Visst, jag ska fixa min bak på hojen, byta blinkare och hela köret, men ändå vill man ju synas.

Okej, inte varje dag man läser om hojar som blivit påkörda bakifrån, men ändå. Jag vill synas, men ändå ha en snygg finish och stilrenhet på hojen.
lacka hojen i självlysande färg så syns du på kvällen i sommar :D
 
Lomax skrev:
detta e nog en tolknings fråga tror jag vissa poliser bryrsing mer eller mindre än andra ...
Vad jag fattat det som skall skylten vara synlig samt bakom bakre hjulaxel.
sedan är ju "synlig" en tolkningsfråga dock...
 
UrbanTiger skrev:
Det är väl det som gäller.........
Jag är tveksam att min hojs tidigare installation skulle gå igenom besiktning iaf.
attachment.php
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top