Vad säger lagen? Ny undertail vad gäller?

Danny

Highspeed cruising...
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
CBR600
Funderar på att montera en undertail på hojen. Men vad säger lagen om bakljus, måste glaset vara rött? vad gäller blinkers? belysning på nummerplåt?

någon som vet eller vet var jag kan hitta info?

känner ni till någon webshop som man kan köpa snygga undertails till min CBR600FS?

Tänk även på blinkersfrekvensen. 40 till 140 blinkningar per minut är godkänt.

Att 90% av dagens undertail's är olagliga vill jag inte riktigt hålla med om.

UrbanTiger skrev:
Vadå 90% är olagliga :va

Du kan ju montera binkersena på lagligt avstånd ändå och även nummerskyltsbelysning. +den obligatoriska reflexen.
Finns inget på en undertail som kan vara olagligt.

Dom flesta nu för tiden kommer med inbyggda blinkers,knappast lagliga.
Du kan få alla undertails lagliga med viss modifikation men varför skulle man vilja det.

Nummerskyltbelysning och reflex behövs ju enbart vid besiktningen och då kan man alltid göra tillfälliga lösningar.

Har tänkt på en sak. Visst, det är snyggt med miniblinkare, undertails, infällda bromsljus osv. Det finns väl dock en anledning att grejerna är dimensionerade såsom de är? Visst, jag ska fixa min bak på hojen, byta blinkare och hela köret, men ändå vill man ju synas.

Okej, inte varje dag man läser om hojar som blivit påkörda bakifrån, men ändå. Jag vill synas, men ändå ha en snygg finish och stilrenhet på hojen.

hållundan skrev:
Har tänkt på en sak. Visst, det är snyggt med miniblinkare, undertails, infällda bromsljus osv. Det finns väl dock en anledning att grejerna är dimensionerade såsom de är? Visst, jag ska fixa min bak på hojen, byta blinkare och hela köret, men ändå vill man ju synas.

Okej, inte varje dag man läser om hojar som blivit påkörda bakifrån, men ändå. Jag vill synas, men ändå ha en snygg finish och stilrenhet på hojen.

Satsa på diodblinkers,dom lyser bra mycket bättre än vanliga.

OK, verkar lite luddigt, skulle vilja ha skriftligt på vad som gäller?
vart skall man vända sig för att få den infon? VV? bilprovningen? hittar inget på deras hemsida...

Hur är det med miniblinkers på besiktning då. måste man montera original då eller? :confused:
Ang Diamond lyckta. när jag besiktigat hojen så har dom alltid kollat höjd på hel/halvljus. men hur är det med min nya Diamond. går igenom eller?.

UrbanTiger skrev:
U-tailen är inte olaglig bara för att man väljer att montera olagliga blinkers, det är bara att välja rätt :fakta
Nummerskyltsbelysning och reflex ska finnas på hojen av andra anledningar än att man ska besikta vart annat år. Fundera på det :gnissla

Som jag skrev tidigare så syftade jag på undertails där blinkers redan är färdigmonterat.

Nummerskyltbelysning och reflex känns inte som jag behöver kommentera vi vet båda varför det finns.Sen får man välja själv om man vill ha det eller inte.

För att klara dig utan anmärkning genom en nitiskt besiktning så ska du ha E-märkt och godkända glas till bakljus och blinkers. Du måste ha en vit skyltbelysning, som förövrigt inte får lysa vitt bakåt (kan vara knepigt med vissa diodbakljus). Likaså måste du ha en röd reflex bakåt, här har jag iofs aldrig varit med om (18 säsonger med ombyggda hojar) att man gnällt på avsaknad av E-märkning, men i princip _tror_ jag att även reflexen måste vara E-märkt (sabla EU-samhälle vi lever i).

Vad gäller blinkers så måste de ha ett bestämt inbördes avstånd, jag _tror_ det är 18cm, men jag ser till att det är mer än tillräckligt vid besiktning.

Regskylten måste vara den av vägverket godkända, annars räknas det som oskyltat. Du kan nog iofs klara dig med en gul temporär skylt om du är ute på vägen och råkar ut för en flygande besiktning, men jag tror att SBP är lite kinkigare.

Sedan är det ju bara att inse att blinkers, reflexer och även skyltbelysning stör linjerna på de flesta motorcyklar, form före funktion. Dessutom är det ju rent utav fjolligt att köra med blinkers :tuttar

Själv har jag en låda enbart fylld med SBP-godkända delar :rolleyes: som jag skruvar på hojen inför varje besiktning - så har man löst det problemet :tummenupp

/T

Men då återstår frågan .. hur vet dom på besiktningen att du har Emärkta blinkers.. :confused: . Jag köpte EXACT likadanna blinkers fram som bak till hojen. dom bak var godkända "e märkta" och dom fram var med vitt glas och då ej godkända enligt touring där jag köpte dom.
Vadå står det på blinkerserna E stort eller vadå. :va .
Ang lycktan så undrar jag just för att jag har fått anmärkning 3 år på rad på hojen för för låg inställd lyckta men hur funkar det nu när jag monterar Diamond. ska i för sig inte besiktiga förens 2006 men kan vara intressant att veta.

Jag vet inte hur lagen ser ut längre angående stänkskärm men förr va de så att det var lag på att skärmen skulle täcka ner till samma höjd som ovansidan av hjulet. Tittar man på äldre e-reggade hojar så har de ofta dispans för just detta. Så det kan väl tänkas vara olagligt.

E godkända blinkers har ett stort E med ring runt, det är väl det dom kollar på SBP.

HanneZ skrev:
Jag vet inte hur lagen ser ut längre angående stänkskärm men förr va de så att det var lag på att skärmen skulle täcka ner till samma höjd som ovansidan av hjulet. Tittar man på äldre e-reggade hojar så har de ofta dispans för just detta. Så det kan väl tänkas vara olagligt.

Har för mig att den lagen är borttagen.

Emil_in_hifi skrev:
E godkända blinkers har ett stort E med ring runt, det är väl det dom kollar på SBP.
Något sådant existerar itne på mina bakre blinkers som jag köpte som E godkända. :confused:

TSRD skrev:
Regskylten måste vara den av vägverket godkända, annars räknas det som oskyltat.
Bara för att förtydliga så måste skylten vara beställd från Vägverket. Om du själv gör en exakt kopia i något eget material så är den att anse som icke godkänt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT