Vad säger A-kassan om detta?

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Tänkte eventuellt säga upp mig från mitt fasta heltidsjobb för att gå över till en timanställning/behovsanställning på ett annat företag.

Vad säger A-kassan om detta? Kan tänka mig att det blir en j-vla massa karensdagar. Någon som har koll?

[QUOTE='[- sNaIjK -]Vad säger A-kassan om detta? Kan tänka mig att det blir en j-vla massa karensdagar. Någon som har koll?[/QUOTE]

Blir du avskedad har du en veckas karens. Om du själv säger upp dig blir det precis som du säger "en j-vla massa karensdagar".

Blir du avskedad har du en veckas karens. Om du själv säger upp dig blir det precis som du säger "en j-vla massa karensdagar".

Blir man avskedad får man pengar på en gång. Eller från första dagen du anmäler dig hus arbetsförmedlingen vilket en smart man gör första dagen man är arbetslös.

Blir man avskedad får man pengar på en gång. Eller från första dagen du anmäler dig hus arbetsförmedlingen vilket en smart man gör första dagen man är arbetslös.

Varför ska han göra det, om han nu får börja på ett annat jobb, dagen han går ifrån sitt nuvarande?

jag fick gå idag ifrån mitt jobb, och jag börjar redan på ett annat jobb imorrn.
så jag behöver inte gå till Af och säga att jag är arbetslös.. :va

Det tråkiga är ju att du bara får stämpla upp i 75 dagar om du inte jobbar 40t/v intermitent.

Edit:Det där blev bökigt såg jag:tungan Du kan bara stämpla upp till 40 timmar från en deltid/timmanställning eller annan ej fulltidstjänst i 75 dagar ,stämplar du däremot från helt arbetslös får du stämpla i 300 dagar:skrämd:galen:3freak:crash:zpy:tummenner Vilket innebär att många som blir uppsagda på % inte har möjlighet att göra detta utan väljer att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande till 100% efter 75 dagar iofs med den långa karensen:huvet

Förstod problematiken innan när man kunde stämpla upp från deltid i många år men detta är fan sjukt. varför skall reglerna vara annorlunda om man bara blir "deltidsuppsagd" låt folk stämpla 300 dagar oavsett om det är 30, 40, 50, 70 eller 100% då detta måste vara mest ekonomiskt för alla ÄVEN den nya "pissa på alla som inte har jobb eller är sjuka" regeringen:zpy

Last edited:
Du menar att du kommer påbörja ett jobb där du inte har full tid från början? Om inte så spelar det ju ingen roll men om det är på det viset så har du VÄL 30 dagars karens. 30 dagar går ju fort, se till att jobba mycket de första 30 dagarna helt enkelt.

Och ja, det nya systemet är sjukt på många vis. Dock jävligt bra att de har fått bort säsongsarbetarna som påstod att det var en rättighet att gå omkring och kratta löv på sommaren och vara ledig hela vintern. Jävla puckon.

Tänkte eventuellt säga upp mig från mitt fasta heltidsjobb för att gå över till en timanställning/behovsanställning på ett annat företag.

Vad säger A-kassan om detta? Kan tänka mig att det blir en j-vla massa karensdagar. Någon som har koll?

Måste vara en ganska säker bransch iom att du funderar på att göra det i tider när de första som ryker är timanställda, behovsanställda och diverse konsulter...

Varför ska han göra det, om han nu får börja på ett annat jobb, dagen han går ifrån sitt nuvarande?

jag fick gå idag ifrån mitt jobb, och jag börjar redan på ett annat jobb imorrn.
så jag behöver inte gå till Af och säga att jag är arbetslös.. :va

Vem ska göra vad? Jag bara rättade de Plåtniklas skrev, läs innan du skriver är ett tips... :tummenupp

Jag blev uppsagd 2002, gick sen 2,5 år på timanställningar utan garanterad tid.
Tror jag hade upp till 3-4 st samtidigt.

Alla timmar jag inte hade lön för fick jag bokföra som arbetslös eftersom jag inte hade eget företag. Av-och påanmälning till a-kassan behövdes bara då jag fick projektanställningar på begränsad tid med garanterade timmar.

När det rullade som bäst var situationen ganska absurd, jag kunde ta in en normal månadslön på 2 veckor men var ändå tvungen att ta ut a-kasseersättning för resterande tid för att inte åka ur systemet ...

Allt detta var helt inom regelverket hos AF och A-Kassan.

Tröttnade efter ett tag och frågade den jag jobbade för just då om dom ville ha mig fast, och så blev det.
/D
/Danne

När man säger upp sig själv är det 60 arbetsdagars karens, dvs 3 månader. Får du kicken är det 5 eller 7, minns inte vilket.

Men du lägger väl upp det så du börjar på nya jobbet samtidigt som du slutar på det gamla? Då är det ju nemas problemas.

Back