Vad räknas som verkstad, när det gäller körförbud?

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Har en xr600r som väntar på att bli besiktad 14 juni. Den står på farsans jobb, som är en stor marinverkstad ute på lidingö, själv bor jag i södertälje. När det står att man får köra hojen till besiktning och till/från verkstad, innefattar det även en sån här lite mer "privat" verkstad. Privat på så vis att jag inte lämnar in den till någon mekaniker, utan jag åker ju bara dit och utnyttjar deras lokaler och mekar själv. Likväl är det ju faktiskt en verkstad. Vad gäller?

Hej ligger du och kör fram och tillbaka? hmmmm, tror det är menat att man får köra direkt till en auktoriserad verkstad för inlämning av mcn, Och det skall vara närmsta vekstad. Besikning får man köra till direkt.... Har pratat med några olika och helt klart inte bra att missbruka. Mvh Christer

Utan att veta säkert skulle jag tro det är lugnt. Har själv blivit stoppad i bil med körförbud och hävdat att det var provkörning i samband med reparation. Försäkrad och skattad behöver den vara dock.

Sålänge hojen är skattad, försäkrad och du faktiskt ÄR påväg till eller från verkstaden så ska det nog vara lugnt :)

"Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning."

Tror inte definitionen är tydligare än så, resten är gissningsvis upp till enskild polis att bedöma hurvida så är fallet när fordonet blir stoppat. De jobbar förmodligen (vet att dom gör vid vissa typer av brott) mycket med om och ifall att det är på något sätt uppsåtligt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park