Vad räknas som reklam i racingforumet?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Såg att en tråd om att man kunde stödja Lukas Ockelfelt genom att prenumerera på Bike togs bort med hänvisning till att det var reklam.

Läser sen en tråd om Fivers poolparty där de passar på att göra "reklam" för sina bandagar.

Förstår att det är svårt att dra en gräns för vad som är reklam men det vore ändå intressant att höra från någon moderator vad det är som gäller :)

Inte för att jag är moderator längre, men huvudsyftet med tråden är att få folk att komma till ett gratis poolparty. Förstår inte hur du kan få det till något negativt?

Huvudsyftet med "bike-tråden" var att sälja tidningar, och då får ist bike alt Lukas köpa en annons på sh.

Dem hade kunnat göra som Fiver, bjuda folk till ett event. Gör man väl reklam där på eventet är en annan femma.

Inte för att jag är moderator längre, men huvudsyftet med tråden är att få folk att komma till ett gratis poolparty. Förstår inte hur du kan få det till något negativt?
Negativt? Vart skrev jag det? Dra in taggarna :tummenupp

Huvudsyftet med "bike-tråden" var att sälja tidningar, och då får ist bike alt Lukas köpa en annons på sh.

Dem hade kunnat göra som Fiver, bjuda folk till ett event. Gör man väl reklam där på eventet är en annan femma.
Hade det varit så enkelt hade jag aldrig frågat.

Man skulle ju kunna vända på det och säga att Lukas-trådens syfte var att stötta Lukas och att Poolparty-trådens var att sälja bandagar. Är du med?

Jag försöker bara bena ut vad som är reklam och vad som inte är reklam :)

Som sagt, det är svårt att dra en klar och tydlig gräns. Och tro mig att folk där ute försöker allt de kan att "rundgå" reglerna. Jag kan ju vara ett arsle och ta bort allt, men det vore ju tråkigt oxå, för då blir det förre trådar och underhåll för medlemmarna.

Som Goffe sa, så Lukas tråd var ren reklam för hans egen vinning, och åt en sponsor, samt "konkurrerande" (de har forum oxå). Så den var ju rätt tydligt emot reglerna.

Fivers tråd är ju på gränsen oxå, och bör kanske inte vara kvar. Jag tror den enda anledningen jag har till att den är kvar, är för att fiver generellt anordnar många bandagar som är uppskattade, och att många av deltagarna är just på SH och har ett litet "community" i sig runt fiver-dagar.

Spinner vidare...
Är det ok att i sin signatur länka till eventuella sponsorer eller är det att ses som otillåten reklam?
Det där är en intressant fråga!

Många gör reklam för sina sponsorer, en del för sina egna verksamheter som är MC-relaterade och en del för egna verksamheter som inte har något med MC att göra.

Personligen har jag inget problem med signaturer så länge de inte
ÄR SKITSTORA
och förstör trådarnas läsbarhet.

Det är en väldigt svår gräns att dra.
Trådar om bandagar m.m, som arrangörerna tjänar pengar på, finns det gott om. Tycker klart att man ska få ha det också då det bevisligen finns intresse att diskutera detta.
En tråd om en tävling, som inte kostar en krona att vara med i, där man kan vinna mc-tillbehör och presentkort från Axxon Racing blev direkt borttagen.
Inte heller frågor som t.ex. "var kan man köpa produkt blablabla?" får besvaras av en som har produkten till salu eller känner någon som har produkten till salu, då det är reklam.

Som sagt väldigt svårt att avgöra då man inte vill ha en massa "gratis reklam" i forumen samtidigt som det säkert finns många som vill kunna gå in i forumet och få info om bandagar, produktet osv. istället för att behöv leta upp allting själv och därmed riskera att missa en hel del.

Ett alternativ för att få någon gräns att utgå ifrån hade ju varit att tillåta tävlingar och bandagar men förbjuda produkter. Men jag vet inte...

Att släppa på att företag får gå in och göra reklam för produkter och tjänster av olika slag, kommer inte ske. Alla företag ska göra reklam via annonser, eller överenskommelse med Daniel som är säljaren på SH. Annars rånas de som betalar för de annonser som ser till att SH förblir online.

Rekommenderar folk här att läsa reglerna:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?249128

Det är inte heller så bra att fortsätta göra regelbrott efter man blivit varnad. Och speciellt inte säga att "andra gör ju så". För att andra gör fel, gör det inte rätt. Det är min standardfras, för alla moderatorer här på SH gör vad de kan för att upprätthålla reglerna. Tyvärr slinker en del saker emellan, för att de inte är här 24/7. Och detta utnyttjar en del fult.

En person som inte är involverad i ett företags produkter får självklart skriva om denna produkt. Men ibland är det väldigt tydligt att det är smygreklam och på uppdrag. Det är tyvärr oftast så...

Spinner vidare...
Är det ok att i sin signatur länka till eventuella sponsorer eller är det att ses som otillåten reklam?

Det är OK med att visa upp sina sponsorer i signaturen, men det ska vara snyggt gjort och inte ta en massa utrymme med en massa radbrytningar och stora texter. Sådant kan få en bannad, eller avstängd från att ens få ha signatur.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna