vad polerar & putsar du din hoj med ?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Nu när hösten är här & många kommer ett styla & mecka med sina älsklingar, så finns det säkert en del som putsar & gnider som fan på sina hojar.

nu ska jag lyfta ur min "nya" motor & sätta tillbaka min renoverade motor.

samtidigt tänkte jag passa på att putsa grenrör, dämparen, samt sving & ram så den får lite glans (ej högglanspolera)

vad använder ni när ni tar bort tjära, errosion på avgas mm ?

e det autosol (stavas det så?) som gäller på både rostfritt & aluminium ?

& vad köper man det ? (pris?)

// Henke

wonderwizard skrev:
Nu när hösten är här & många kommer ett styla & mecka med sina älsklingar, så finns det säkert en del som putsar & gnider som fan på sina hojar.

nu ska jag lyfta ur min "nya" motor & sätta tillbaka min renoverade motor.

samtidigt tänkte jag passa på att putsa grenrör, dämparen, samt sving & ram så den får lite glans (ej högglanspolera)

vad använder ni när ni tar bort tjära, errosion på avgas mm ?

e det autosol (stavas det så?) som gäller på både rostfritt & aluminium ?

& vad köper man det ? (pris?)

// Henke
Bläster där det e ajaj.
Våt slip o autosol!
Biltema har billigt våt papper!
Autosolen på macken!

avfätta hela hojen, tvätta med diskmedel försiktigt så du får bort allt fett, är lacken matt så kör en cleaner på den. Efter det så vaxa den med ett tranparant vax ex ok´s egna funkar bra. på rör och sving brukar jag ta autosol
och en mjuk trasa

Bifogat

Last edited:
wonderwizard skrev:
slipa ? blir inte det repigt som fan då ? det e nog inget jag vågar mig på
Nä inte om det e aluminium rent finns ju upp till 1800 papper o köpa!
Tror den e finare än autosolen...
Gör som grabben ovanför tycker!
Då blire ingen överkurs o resultatet kommer bli strålande :)

Gjuten aluminium (motorblock, fästen mm) - Svinto med mycket diskmedel, blir väldigt rent och inte så blankt. Prova någonstans skymt först för att se om det repar för mycket, kan repa mjuk alu.

jag Körde först en enkel tvätt med diskmedel. Sen Engine Clean för att torka bort all sot och smuts som fanns. Sen Vax på allt som gick att vaxa, sen till sist autosol. Jag tog ner allt förutom motorn och elen och fick fram detta resultatet!

BILD

Måste säga att jag blev rätt nöjd efter den dagen ;)

CeltaniC skrev:
jag Körde först en enkel tvätt med diskmedel. Sen Engine Clean för att torka bort all sot och smuts som fanns. Sen Vax på allt som gick att vaxa, sen till sist autosol. Jag tog ner allt förutom motorn och elen och fick fram detta resultatet!

BILD

jävlar renare en när den va ny va?? då dår
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp av 5

CeltaniC skrev:

BILD

Snyggt jobbat!! :Bugar :yoparty :tummenupp

westerbrand skrev:
jävlar renare en när den va ny va?? då dår
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp av 5
Ja den blev betydligt mer i min smak än hur den såg ut vid köpet. Inte för att den såg specielt dålig ut men den var inte ens tvättad när jag köpte den.......

tack till både dig och Rasorblade :tummenupp

Last edited:
Cleaner och flytande hårdvax från Sonax Supertvätt från Turtle. Autosol. Ev. en vinyl/gummifinishprodukt.

Det är allt jag har nuförtiden. Täcker allt.

Ska man däremot renovera ex.vis alu som ska vara blank, men ser ut som den kommer från sjöbottnen, ja då krävs våtslip, samt isärtagning samt en resa till min vän med en riktig verkstad med en 380V golvslipmaskin där jag monterar polertrissa 300mm oxh sisalskiva med samma dia.
Blod svett och tårar + hours of work later... *shiny*

Dr.Bike skrev:
Cleaner och flytande hårdvax från Sonax Supertvätt från Turtle. Autosol. Ev. en vinyl/gummifinishprodukt.

Det är allt jag har nuförtiden. Täcker allt.

Ska man däremot renovera ex.vis alu som ska vara blank, men ser ut som den kommer från sjöbottnen, ja då krävs våtslip, samt isärtagning samt en resa till min vän med en riktig verkstad med en 380V golvslipmaskin där jag monterar polertrissa 300mm oxh sisalskiva med samma dia.
Blod svett och tårar + hours of work later... *shiny*

Om nån har kraftigt osnygga aluminium grejjer...Jag använder ett starkt djävulskt frätande medel som man använder till att snygga till galvade släp till långtradare/hyrsläpskåpor.Ärget rinner bara av och lämnar en ren aluminiumyta att putsa till efter tycke och smak. Hör efter med din lokala kemhandlare.

Hornet_600 skrev:
Om nån har kraftigt osnygga aluminium grejjer...Jag använder ett starkt djävulskt frätande medel som man använder till att snygga till galvade släp till långtradare/hyrsläpskåpor.Ärget rinner bara av och lämnar en ren aluminiumyta att putsa till efter tycke och smak. Hör efter med din lokala kemhandlare.

Antagligen Fosforsyra.
Jag använder det med, men ville egentligen inte skriva det, för det kan ställa till det. Förutom att det kan vara farligt.
En lindrigare variant är att köpa Kalkosan, ja toa rengöringsmedlet!
Det innehåller till sin huvuddel Fosforsyra, men! Ett varningens finger:

Behandla inte alu:

- För länge. Det blir svart.
- Låt det aldrig aldrig TORKA. Det blir outplånliga fläckar.

Annars tar det även bort rost på ett förträffligt sätt! (ja det är fosforsyra i Coca Cola oxå, men mycket mindre) Svinto och kalkosan kan göra underverk!

När vi ändå är inne på farliga kemilkalier så ar lut (kaustik soda ska det vara. Brun burk i Gripens hushållsserie, inte målarsoda. inte avloppsrens) mkt bra. Tar bort sån gammal skit "som bara inte GÅÅÅÅR att få bort"
Dosera försiktigt!

Och i bägge fallen: Glöm inte gummihandskarna bara. (jag blev av med fingeravtrycken!) Kanske nåt för den kriminella världen? :hihi
De är tillbaka, för er som tänkte fråga. Fingeravtrycken alltså.

Dr.Bike skrev:
Antagligen Fosforsyra.
Jag använder det med, men ville egentligen inte skriva det, för det kan ställa till det. Förutom att det kan vara farligt.

Behandla inte alu:

Annars tar det även bort rost på ett förträffligt sätt! (ja det är fosforsyra i Coca Cola oxå, men mycket mindre) Svinto och kalkosan kan göra underverk!

När vi ändå är inne på farliga kemilkalier så ar lut (kaustik soda ska det vara. Brun burk i Gripens hushållsserie, inte målarsoda. inte avloppsrens) mkt bra. Tar bort sån gammal skit "som bara inte GÅÅÅÅR att få bort"
Dosera försiktigt!

Och i bägge fallen: Glöm inte gummihandskarna bara. (jag blev av med fingeravtrycken!) Kanske nåt för den kriminella världen? :hihi

Det där med fingeravtrycken var ju smidigt! Toxalsyra brukar jag använda till aluminiumfälgar och plastbåtar. Blir hur fint som helst!

Dr.Bike skrev:
Antagligen Fosforsyra.

Behandla inte alu:

Dosera försiktigt!

Mmmm...mumsmedel om man har koll som sagt, men späd med vatten till lämplig styrka.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år