Vad påverkar däckslitage fram?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Jag har hela tiden (förutom däcken som satt på vid leverans) kört med Pirelli Dragon GTS fram och bak. Framdäcket har tidigare hållt runt 900 mil innan det varit blankt, inte mitt på, där har det varit hyfsat med mönster kvar, utan en bit ut på sidorna.

Men... senaste däcket har visat upp en oroande tendens att slitas snabbare än vanligt, efter bara 350 mil så är det rejält slitet en bit ut på sidorna. Skillnaden från tidigare är att jag i vintras monterat WP-fjädrar och haft i tjockare olja. Upplever att gaffeln fungerar bättre och att hojen är stabilare, samt att genomslag helt försvunnit.

Så, frågan, påverkar gaffeln/fjäderinställningen däckslitage? I så fall hur, hårdare gaffel, mer slitage? Någon som vet? (Har samma lufttryck som på tidigare omgångar däck)

/B
 
benkar skrev:
Jag har hela tiden (förutom däcken som satt på vid leverans) kört med Pirelli Dragon GTS fram och bak. Framdäcket har tidigare hållt runt 900 mil innan det varit blankt, inte mitt på, där har det varit hyfsat med mönster kvar, utan en bit ut på sidorna.

Men... senaste däcket har visat upp en oroande tendens att slitas snabbare än vanligt, efter bara 350 mil så är det rejält slitet en bit ut på sidorna. Skillnaden från tidigare är att jag i vintras monterat WP-fjädrar och haft i tjockare olja. Upplever att gaffeln fungerar bättre och att hojen är stabilare, samt att genomslag helt försvunnit.

Så, frågan, påverkar gaffeln/fjäderinställningen däckslitage? I så fall hur, hårdare gaffel, mer slitage? Någon som vet? (Har samma lufttryck som på tidigare omgångar däck)

/B

Hårdare fjäder inställningar ge mer slitage på däck
 
det är inte kanske så att du har kört med för mycket luft och sedan sänkt? eller nått? det där påverkar också vilken del av däcket som slits. beror ju också på hur du kör, kör du bara på sidorna så kanske... jo.
 
Asylum_Nakaza skrev:
det är inte kanske så att du har kört med för mycket luft och sedan sänkt? eller nått? det där påverkar också vilken del av däcket som slits. beror ju också på hur du kör, kör du bara på sidorna så kanske... jo.

Har haft samma däcktryck på det här däcket som på tidigare. Om jag höjer trycket något, kan det minska slitaget, kompensera min nu lite hårdare gaffel?

Körsätt, hmmm, är allergisk mot raksträckor, tycker det bara är tråkigt, så där går det rätt lugnt, däremot så gasar jag på rejält på krokväg, och framförallt vrider jag på fullt när jag är ungefär mitt inne i en kurva, och det sliter väl en del på däcksidorna :(

Edit: Hmm, tanken slog mig, har kört ovanligt mycket med skjuts i år, och inte kompenserat lufttrycket för det, kan ju vara en förklaring...

/B
 
Last edited:
benkar skrev:


--//-- och framförallt vrider jag på fullt när jag är ungefär mitt inne i en kurva, och det sliter väl en del på däcksidorna :(

/B

Nu är jag ute på hal is och spekulerar men inte sliter gaspådrag i kurva speciellt mycket på framdäcket ?
Det borde däremot hårda inbrombromsningar i kurva göra men sånt pysslar väl inte du med?

Men om man ska summera så har du fått en bättre fjädring på bekostnad av högre däcksslitage och det tycker jag rimmar illa, jag menar att om man har en sjusst fjädring så ska väl det vara skonsammare mot däcken, eller?
 
soppatorsken skrev:
Nu är jag ute på hal is och spekulerar men inte sliter gaspådrag i kurva speciellt mycket på framdäcket ?
Det borde däremot hårda inbrombromsningar i kurva göra men sånt pysslar väl inte du med?

Men om man ska summera så har du fått en bättre fjädring på bekostnad av högre däcksslitage och det tycker jag rimmar illa, jag menar att om man har en sjusst fjädring så ska väl det vara skonsammare mot däcken, eller?

Spekulera är kul! Slitage på däckets sida vid rejält pådrag i kurva, och rent allmänt vid hög kurvhastighet, borde väl slita en del på däcket, däckets grepp ska ju förhindra att hojen fortsätter rakt framåt, antar jag... Dyker nog upp någon guru snart som kan det utan och innan...!

Bromsa i kurva, händer nog emellanåt, speciellt om man får ett spännande möte, bromsa hårt så hojen reser sig, och så kasta sig ner igen... :eek: Men i normalfall så motorbromsar jag bara lite innan kurvan, ev en bit in i kurvan, innan jag börjar dra på igen, lite annorlunda teknik gentemot radfyra.

Fjädringen, kan ju hända att gaffeln är för hård, men å andra sidan så ligger hojen stabilare på vägen än förut, får ta och exprimentera lite, framförallt med lufttrycket i däcken, hittade någon sida med hur mycket man ska öka trycket från grundtryck beroende på vikt, passagerar osv.

/B
 
soppatorsken skrev:
Nu är jag ute på hal is och spekulerar men inte sliter gaspådrag i kurva speciellt mycket på framdäcket ?
Det borde däremot hårda inbrombromsningar i kurva göra men sånt pysslar väl inte du med?

Men om man ska summera så har du fått en bättre fjädring på bekostnad av högre däcksslitage och det tycker jag rimmar illa, jag menar att om man har en sjusst fjädring så ska väl det vara skonsammare mot däcken, eller?

Att man har bättre grejor innebär ju inte automatiskt att det är rätt justerat? Hårdare är ju inte heller = bättre.
Men generelt sett så är hårdare = mera stryk för däcken.
Jag menar... det spelar ingen roll vad du har för dämpar märke om man ändå inte har tänkt att ställa in det rätt, det blir ju inte bättre än justering så att säga.

//Edit
Så här skrev jag på sporthoj.se forumet på en likande fråga, det handlar om förspänningen på fjädrarna

Jo men visst...
Att bara ställa in på måfå är ju av intet värde och lika med noll...
Är det inte bättre att mäta hänget (Förspänningen)?

Du gör som du vill men om du skall mäta dig fram så behöver du några polare, måttband, papper och penna.

Steg 1: Fyft hojen bak utan förare och ca halv tank.
mät mellan hjulaxel och en fast punkt på bakpartiet rakt ovanför hjulaxeln, skriv upp måttet. Låt oss säga det blev 150mm mellan punkterna.

Steg 2: Ta på dig all utrustning som du brukar ha på dig när du kör, sätt dig på hojen och be polarna att hålla balansen på hojen och dig utan att trycka ner hojen.
Du skall givetvis hålla fötterna på fotpinnarna. Se till att polarna håller balansen på framdelen av hojen, mindre risk att dom trycker ner den.
Nu skall ni mäta igen mellen samma punkter som ovan. Låt oss säga att måttet nu blev 120mm.
Då tar du 150 - 120 = 30.

25-35mm är race inställningar = mycket hårt = njursvikt = så kör jag

30-40mm är för sportig gatåkning = som min var orginal = mera komfort.

Fram så gör du på samma sätt som ovan fast ni mäter från hjuaxeln till exempelvis
packboxen om du har en upsidedown gaffel, vad du än har så ska ni mäta längs gaffeln, mellan 1 rörlig del mot 1 fast punkt. Polarna skall balansera dig och hojen på bakpartiet.

Dessutom så ska du gunga hojen försiktigt när du sitter på utan att använda bromsen innan ni mäter det sista måttet.
Det gäller både när ni mäter fram och bak

Pappret ska du ha till att skiva upp vad du hade för inställningar innan och efter så du alltid kan gå tillbaka till ursprunget.
 
Last edited:
Lite mindre kompressionsdämpning sparar däcket litegrann.
:tummenupp
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top