Vad nu?

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Hmm, kylaren började förut läcka på Rsen.. Samt att den började låta lite ihåligt, och vibrera mycket ( på låga varv )

Jag har idag varit och hämtat en ny kylare, monterade den.. Men fortfarande samma grej? Går varmt, låter konstigt och vibrerar? Det var ju bevisligen läckage på förra kylaren..

Någon som har en aning om vad det här kan bero på??

Tack på förhand

/Petai

drar impelern runt som den ska ?

kolla alla slangar efter läckor först.
fräsch topp packning så att den inte drar in kylarvätska där.
täta packboxar bakom vattenpumpsimpellern? ( oljan får inte vara vit/grå på nått sätt )
Går impellern runt när du drar runt motorn? Den sitter ju även på ett litet lager, den kan lätt skära ihop om man itne kör med glykol eller vattenpumpssmörjning.

Last edited:
drar impelern runt som den ska ?

kolla alla slangar efter läckor först.
fräsch topp packning så att den inte drar in kylarvätska där.
täta packboxar bakom vattenpumpsimpellern? ( oljan får inte vara vit/grå på nått sätt )
Går impellern runt när du drar runt motorn? Den sitter ju även på ett litet lager, den kan lätt skära ihop om man itne kör med glykol eller vattenpumpssmörjning.

Hmm, ingen aning angående Impelern.. Ska ta en titt på det imorgon :yoparty
Slangarna har inge läckage, det kollade jag noggrant efter idag..
Hmm, har inte kollat något av de där faktiskt. Tack för svaret! Ska genast ner i garaget imorgon när jag kommer hem från skolan :D

Gud försöker säga dig ngt..... :D

Jag börjar ana ett mönster.. :D
Det kanske är som du säger ''Du skall icke bomba bulten mer din slyngel''
Så förstör Gud min hoj vart eftersom :huvet:huvet

Edit:
Kom att tänka på nu på efter hand.. Kan det vara så att packningen till avgasporten kan ha något med ljudet att göra? Packningen kan nog inte klassas som packning längre snarare som ett ting.. :tungan

Last edited:
Jag börjar ana ett mönster.. :D
Det kanske är som du säger ''Du skall icke bomba bulten mer din slyngel''
Så förstör Gud min hoj vart eftersom :huvet:huvet

Edit:
Kom att tänka på nu på efter hand.. Kan det vara så att packningen till avgasporten kan ha något med ljudet att göra? Packningen kan nog inte klassas som packning längre snarare som ett ting.. :tungan

Den låter högre och burkigt om den itne tätar via avgasporten svar JA

Det kan vara så att du lagat grundfelet (kylarläck) men har kvar eventuellt följdfel tex motorskada pga överhettning. jag skulle plocka av cylindern o kolla skicket på den o kolven samt glapp i stake etc.

Den låter högre och burkigt om den itne tätar via avgasporten svar JA

Får försöka skaffa en ny då.. Den kan nog knappast kallas för packning längre.. Den är helt sönder, satte på den endå.. Bara för ATT! :tuttar

Det kan vara så att du lagat grundfelet (kylarläck) men har kvar eventuellt följdfel tex motorskada pga överhettning. jag skulle plocka av cylindern o kolla skicket på den o kolven samt glapp i stake etc.

Grejen är den att när jag noterade att graderna steg så stängde jag av den direkt, lät den svalna.. Sen körde jag en bit, stannade.. osv :P Tog ett jävla tag att komma hem ( trots 5 min ) vanlig färd.. :D

Har idag kommit fram till att vattenpumpen inte funkar som den ska:P
Drog loss en ''slang'' som går till kylaren.. Då ska det ju egentligen ''pumpas'' ut.. Det rann ut lite och sen inge mer ( den var igång )
Jag har provkört den faktiskt, efter bytet av kylaren.. Det var då jag insåg att problemen kvarstod.. Den gick bra som faen nu iallafall.. Kopplade in variabla ( Vajern lossnar ) .. Nu sitter den där för gott. Det vart nog inget motorslitage med tanke på min försiktighet.. :tungan

/Petai

Får försöka skaffa en ny då.. Den kan nog knappast kallas för packning längre.. Den är helt sönder, satte på den endå.. Bara för ATT! :tuttar

Grejen är den att när jag noterade att graderna steg så stängde jag av den direkt, lät den svalna.. Sen körde jag en bit, stannade.. osv :P Tog ett jävla tag att komma hem ( trots 5 min ) vanlig färd.. :D

Har idag kommit fram till att vattenpumpen inte funkar som den ska:P
Drog loss en ''slang'' som går till kylaren.. Då ska det ju egentligen ''pumpas'' ut.. Det rann ut lite och sen inge mer ( den var igång )
Jag har provkört den faktiskt, efter bytet av kylaren.. Det var då jag insåg att problemen kvarstod.. Den gick bra som faen nu iallafall.. Kopplade in variabla ( Vajern lossnar ) .. Nu sitter den där för gott. Det vart nog inget motorslitage med tanke på min försiktighet.. :tungan

/Petai

Gött att höra! :tummenupp

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back