vad, när hur ang: INKÖRNING?

danneinthehouse

Bawv jyyyyr headzz!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
R1-01/YZ250-00
Finns många åsikter kring detta, service boken till min retta säger aja baja upp till 160, en del säger första 500, en del säger: sälj hojen och köp dej en 240.. aja.. vad det nu har med saken att göra :D

Inkörning: Om nu så viktigt? Varför?

Är det bara ett rent förspel :tummenupp för kolv, axlar, ventiler och cylindrar så dom inte ska begära skilsmässa efter 500 påsmackade mil?

Vill reda ut och få reda på era funderingar!

tji----tjiiiing! :Bugar

Ligger inte på varvspärren i flera minuter så äre rättså lungt. Gäller liksom att inte pressa motorn... R1an kan ge dig bra fart uta å behöva pressa o varva.

Jaha?

Swedie skrev:
Ligger inte på varvspärren i flera minuter så äre rättså lungt. Gäller liksom att inte pressa motorn... R1an kan ge dig bra fart uta å behöva pressa o varva.

Är det allt du har att säga, har ju väntat mej feta utlägget? :hihi

Är dom så jävla mölj-tåliga? :va

Tack för din tid o stora vise! :Bugar

motorn ska gå på varierat varvtal utan extrema påfrestningar eller segdragningar.
Ligg alltså inte 200 mil på 3000 varv och tro att det är en bra inkörning, det är det inte.

Instämmer med Silwer med ett tillägg:

Tokvarva inte förrän motorn är ordentligt varm.
Det gäller alltid men speciellt viktigt innan det är inkört.

Vill minnas att en av våra två husgudar Anders Brink sa att man ABSOLUT inte skulle låta hojen stå på tomgång. Det, och varierande tal hela tiden.

Enligt försäljaren där jag köpte min hoj så var 100mil inkörningssträckan. Och dom 100 milen var redan inkörda av dom i butiken. Men i instruktionsboken har jag för mig att det står 160 mil:va

Inkörning utför jag så ofta jag kan och får. Gör inte alla det?

Nya motorer mår bäst av att köras nästan som vanligt, det visar sig att de som blir lite piskade även under inkörning ger bäst med effekt. Vilken som håller längst vet man ju dock inte. Men nyckelordet är variation. Det sämsta du kan göra är att seeeeeeegdra motorn på 1000 varv på sexan. Kör som vanligt fast med lite mer eftertanke och som sagt, det allra viktigaste för att en motor ska överleva länge och må bra är att alltid låta den bli varm innan du piskar den. Med varm menar jag inte att tempmätaren visar arbetstemp för det går fort, utan att oljan ska ha hunnit nå arbetstemp.

$noop skrev:
Enligt försäljaren där jag köpte min hoj så var 100mil inkörningssträckan. Och dom 100 milen var redan inkörda av dom i butiken. Men i instruktionsboken har jag för mig att det står 160 mil:va

ja då får du ta det försiktigt i 60 mil till då :banana

jag har med andra ord 160 mil av sansad åkning då :7peta

hjelmfrillan skrev:
ja då får du ta det försiktigt i 60 mil till då :banana

jag har med andra ord 160 mil av sansad åkning då :7peta

Äh, skiter nog i dom 60 milen... :lol Här ska det gasas :skrämd

hjelmfrillan skrev:
ja hundar mil får räcka för mig med. sen är det dags för den första servicen :huvet

men sen är det party inne i hjälmen :yoparty

Bör ju räcka, försäljaren e ju :kocko ifall han ljuger om en sån sak...

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP