Vad menas med självmordskoppling?

PacMan skrev:
Nån som har nån idé om vad "självmordskoppling" innebär. Föresten så RÅKADE jag bara kika på en costum-hoj, vill absolut inte ha nån själv :rolleyes:

http://www2.blocket.se/view/1559971.htm?l=0&c=1&city=0
Jag tror det är fotkoppling. Knarren har ju handväxel, borde alltså vara fotkoppling. Brukar vara rätt intressant att smyga med fotkopplingen samtidigt som man försöker hålla balansen runt ett snävt gathörn och dessutom se manlig ut.
Jag har kört en trike med Opel 2l-motor, fotkoppling, handväxel med spaken bakom ryggen(!), man satt alltså på lådan med motorn mellan benen och ena knät mot fuggen. Slutväxel från nån BMW (bil) hopkopplad med lådan med endast ett knutkors. Feta baktofflor och springergaffel. Kan lova att det fanns gott om bottendrag! Gick utmärkt att bara dumpa kopplingen iväg på 3:an. Man kan säga att det underlättade att vara lite försiktig med kopplingen! Och springergaffel är ingen hit på en knarr som inte lutar i böjarna (heller), den flexar gärna en hel del i sidled. Ojojoj vilket äventyr!

Edit: Oj vad många som hade hunnit svara!

mm, man lär sig nåt nytt varje dag
Förstår nu varför det kallas självmordskoppling. Frågan e om det e ett bra sätt att försöka sälja sin hoj, att nämna ordet i annonsen menar jag. Tycker hela bygget ser helt livsfarligt ut. :D

,,, undrar lite hur FAN fjädringen funkar på en sån där!? Gafflarna
lär ju inte jobba så mycket! Eftersom lutningen måste ju vara
för brant, tycker jag det ser ut att vara iaf! Lär tära/slita en hel del
på styrkronan/ramen så fort man råkar dundra över en lite
låg brunn eller taskig väglagning!

Så om jag har fattat det hela så kommer namnet från choppers som vill ha ett helt rent styre; inga handtag. Då får du Bromsen på högerfoten, kopplingen på vänsterfoten och växlar gör man med en spak som sticker ut direkt från växellådan.

Tänk dig att du kommer fram mot ett rödljus i uppförsbacke, koppla ur, växla ner och så blir det rött. Då måste du bromsa också. Fötterna är upptagna med viktigare saker än att hålla upp hojen när su stannar och vips så är vurpan ett faktum. :D

Avelin skrev:
,,, undrar lite hur FAN fjädringen funkar på en sån där!? Gafflarna
lär ju inte jobba så mycket! Eftersom lutningen måste ju vara
för brant, tycker jag det ser ut att vara iaf! Lär tära/slita en hel del
på styrkronan/ramen så fort man råkar dundra över en lite
låg brunn eller taskig väglagning!

Då e det nog snarare själva gaffelbenen som flexar, å det e ju inte riktigt så dom e tänkta att fungera. Skulle vilja provköra, eller kanske inte.... :kocko

DumDum skrev:
Tänk dig att du kommer fram mot ett rödljus i uppförsbacke, koppla ur, växla ner och så blir det rött. Då måste du bromsa också. Fötterna är upptagna med viktigare saker än att hålla upp hojen när su stannar och vips så är vurpan ett faktum. :D

Det är då "Sulan" kommer till användning. Den håjjen står väl för sig själv. Med platt bakdäck, och det utan att det körts i 1000 mil rakt fram. :gnissla

// Wip

John Holmes skrev:
Råttfälla då? :hihi
Nu är jag faktiskt ute på svag is men här kommer en förklaring:
Vissa bilar hade "råttfälleservo" till kopplingen (ex vis Ford 17M på -60 och -70 talet). Detta innebar att det fanns en fjäder monterad i pedalstället som gick "gick över centrum" då man kopplade ur. Detta innebar att fjädern höll pedalen uppåt så länge pedalen var högt uppe och den hjälpte till att hålla ner pedaln så länge pedalen var i golvet. Självklart höll den inte ner lika hårt som fjädrarna i kopplingen tryckte tillbaks pedalen. Resultatet av detta arrangemang var att man inte behövde hålla foten särskilt hårt på kopplingen vid rödljusen. Dock var alltså kopplingpedalen tungtrampad högst upp men där håller ju å andra sidan inte fjädrarna i kopplingen emot.
Ett i mitt tycke mycket bra system att göra en koppling mer lättrampad.
Det kanske är en sån som avses?
Har haft en Corvette med manuell låda, tungtrampat och ingen råttfälla = tuffa bud vid rödljusen. :D

DumDum skrev:
Så om jag har fattat det hela så kommer namnet från choppers som vill ha ett helt rent styre; inga handtag. Då får du Bromsen på högerfoten, kopplingen på vänsterfoten och växlar gör man med en spak som sticker ut direkt från växellådan.

:rofl jag fattar inte hur :kocko man får vara för att köra en sån hoj

Mycket snack om hur dom är att köra... Jag är övertygad om att dom inte är till för att köras alls :arsele

triple skrev:
Mycket snack om hur dom är att köra... Jag är övertygad om att dom inte är till för att köras alls :arsele

Typ som dom där Engelska "motorcyklarna" då kanske? :brinnerup

Att det kallas självmordskoppling kommer ifrån den simpla anledningen att det hände/händer ganska ofta att en förare med en sån anordning råkar luta åt vänster istället för åt höger,då måste han sonika sätta ner vänster fot i backen.Står du då vid ett rödljus o inte är jä..gt snabb med att peta i neutralen så kan ni ju räkna ut resten själv :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti