Vad menas med "bänkad"?

cool_lilja skrev:
Jaa, det kan heltklart stämma......

Men jag tycker ändå att mycket som dom bänkar så är värderna lite hög eller är jag helt ute o snurrar
Säkert inte, men en del bänkar visar ju högre värden än andra.

Egentligen skulle det finnas någon sorts grundbänk i ett rum där de kunde ändra luftfuktighet och annat exakt lika, och denna skulle alla hojar köras i och detta värde skulle uppges som effekt.

Säkert svårt, men vevaxelhästar gör ju ingen glad så som det ljugs.

Silwer skrev:

Egentligen skulle det finnas någon sorts grundbänk i ett rum där de kunde ändra luftfuktighet och annat exakt lika, och denna skulle alla hojar köras i och detta värde skulle uppges som effekt.

Säkert svårt, men vevaxelhästar gör ju ingen glad så som det ljugs.

Helt riktigt......

Det är ju helt ointerssesant o veta vad man har på veven.......

Det är ju på bakhjulet som räknas !

cool_lilja skrev:
Helt riktigt......

Det är ju helt ointerssesant o veta vad man har på veven.......

Det är ju på bakhjulet som räknas !
Jag tycker mer det är hur man använder dom som räknas, eller att man använder dom överhuvudtaget. :tummenupp

(älskar se onboardcams från folk som åker på bana med R1 eller liknande på 160hk och sen använder 7000 varv och halvgas.)

Fast om du kört en litershoj så vet du kanske att man inte måste macka ur dem till rödstrecket för att de ska orka nåt, jag kör ofta så som du snackar om, hög växel och på mellanvarv, hojen orkar fin fint.
Hade jag en 600 såg det helt annorlunda ut.
Menar nu på en kurvväg tex.

Silwer skrev:
Fast om du kört en litershoj så vet du kanske att man inte måste macka ur dem till rödstrecket för att de ska orka nåt, jag kör ofta så som du snackar om, hög växel och på mellanvarv, hojen orkar fin fint.
Hade jag en 600 såg det helt annorlunda ut.
Menar nu på en kurvväg tex.
Jag kör en hoj som med min vikt är i överkant på effekt över nästan hela registret. Men jag håller iaf fullt där det går utan hjulspinn eller res.

Men ja, jag tycker det är helt okay på vägen. Men snurrar man runt en bana å inte använder effekten ens på rakorna där det går så tycker jag att man hittat lite fel.

ok, själv tycker jag det blir sånna våldsamma ryck om man går ner på lågväxel och ger järnet i kurvorna, inte fan går det fortare iaf, ja för en klantförare som jag alltså.
Iofs har jag inte 160 hk heller :)

Brukar ju vara så här:

BHP = Break Horse Power = Bromsade (inte bara uppsakttade) hp på vevaxel.

RWHP = rear Wheel Hp = Bromsade hk på baklhjulet.

engelsmännens "bhp" har inget att göra med hur man fick fram hästarna egentligen, det är bara ett annat sätt att mäta, en bhp förhåller sej till en KiloWatt (som är det riktiga sättet att ange motoreffekt på) på ett sätt, en svensk hästkraft på ett annat (dock ungefär samma)

Sen kan man ju diskutera vevaxelhästar och bakhjulshästar om man vill det, men jag har lite svårt att tro att effektförlusten i en rakskuren låda och kedja är så våldsamt olika från hoj till hoj, så förlusten mellan vev och bakhjul är nog UNGEFÄR densamma.

F.ö håller jag med tidigare talare om att "bänkade hästar" nog egentligen borde syfta till just det, när man monterar MOTORN i en (riktig) bromsbänk och får ett värde från den, att "bänka" via dynojet och sen räkna om det till vevaxelhästar stinker lite..

GlennB skrev:
engelsmännens "bhp" har inget att göra med hur man fick fram hästarna egentligen, det är bara ett annat sätt att mäta, en bhp förhåller sej till en KiloWatt (som är det riktiga sättet att ange motoreffekt på) på ett sätt, en svensk hästkraft på ett annat (dock ungefär samma)

Sen kan man ju diskutera vevaxelhästar och bakhjulshästar om man vill det, men jag har lite svårt att tro att effektförlusten i en rakskuren låda och kedja är så våldsamt olika från hoj till hoj, så förlusten mellan vev och bakhjul är nog UNGEFÄR densamma.

F.ö håller jag med tidigare talare om att "bänkade hästar" nog egentligen borde syfta till just det, när man monterar MOTORN i en (riktig) bromsbänk och får ett värde från den, att "bänka" via dynojet och sen räkna om det till vevaxelhästar stinker lite..
En hästkraft, eller bhp, eller PS (i Tyskland) är kraften som krävs för att lyfta 75kg 1m på 1s. Så säger dom i Verkeshaus i Luzern Schweiz i alla fall.

Last edited:
ksann skrev:
En hästkraft, eller bhp, eller PS (i Tyskland) är kraften som krävs för att lyfta 75kg 1m på 1s. Så säger dom i Verkeshaus i Luzern Schweiz i alla fall.

Som sagt så defineras en hästkraft olika i olika länder, om jag inte minns fel äräven en tysk (PS) och en svensk (hk) olika, men dom är så lika att det spelar mindre roll, engelsmännens bhp är tillräckligt olikt för att man ska få olika siffror vid normaltillämpningar.

Ungefär som tum, alla länder hade sin egen tum vilket orsakade problem, så man övergick till det metriska systemet och allt löste sej i alla normala länder. Man försökte göra detta med effekt också, lösningen heter Watt och är det som motoreffekt ska anges i "egentligen" (gissa varför effekten i regbeviset står angiven i kilowatt ?)

För att förvirra ytterligare så har vi det gamla begreppet SAE & DIN hästar.
SAE gillade Jänkarna att räkna på för det var vevaxelhästar utan till kopplad "utrustning" såsom kylfläkt, vattenpump osv, maxade glädjehästar... Javisst :)

Helldriver skrev:
Brukar ju vara så här:

BHP = Break Horse Power = Bromsade (inte bara uppsakttade) hp på vevaxel.

RWHP = rear Wheel Hp = Bromsade hk på baklhjulet.

Är hk lika som hp? Har för mig att det skiljer lite.

EDIT:

1 kW = 1,000 Watts = 3,412 Btu/h = 737.6/550 British hp = 1.341 British hp = 103/9.80665 kgf m/s = 737.6 ft lbf/s = 103/(9.80665 75) metric hp

Last edited:
Lurch skrev:
Är hk lika som hp? Har för mig att det skiljer lite.

EDIT:

1 kW = 1,000 Watts = 3,412 Btu/h = 737.6/550 British hp = 1.341 British hp = 103/9.80665 kgf m/s = 737.6 ft lbf/s = 103/(9.80665 75) metric hp

Va fan, kopierade fel...

1 hp (English horse power) = 745.7 W = 0.746 kW = 550 ft lb/s = 2,545 Btu/h = 33.000 ft lb/m = 1.0139 metric horse power ~= 1.0 KVA

Ozzian skrev:
För att förvirra ytterligare så har vi det gamla begreppet SAE & DIN hästar.
SAE gillade Jänkarna att räkna på för det var vevaxelhästar utan till kopplad "utrustning" såsom kylfläkt, vattenpump osv, maxade glädjehästar... Javisst :)

för att krångla till det ännu mera så finns det både gamla SAE-hästar och nya :)

F.ö så envisades volvo rätt länge med att ange effekten i SAE-hästar (gamla modellen) för att det skulle se bättre ut på pappret..

cool_lilja skrev:
Förklara gärna lite närmare
Diskuterade detta igår och jag har nog missförstått "rullande landsväg". Iallafall delvis. Den jag pratade med trodde att rullande landsväg var att man mätte på bakhjulet eller nåt sånt. Jag har alltid trott att rullande landsväg just är att man kör på landsväg och mäter typ lambda. Bilfirmor brukar mappa bilar på detta sätt och kalla det för rullande landsväg iaf.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Diskuterade detta igår och jag har nog missförstått "rullande landsväg". Iallafall delvis. Den jag pratade med trodde att rullande landsväg var att man mätte på bakhjulet eller nåt sånt. Jag har alltid trott att rullande landsväg just är att man kör på landsväg och mäter typ lambda. Bilfirmor brukar mappa bilar på detta sätt och kalla det för rullande landsväg iaf.

/ Hannes

En bild säger mer än...

Img_9226a.jpg

http://www.motos-knuesel.ch/images/dynojet/Img_9256a.jpg

Silwer skrev:

Egentligen skulle det finnas någon sorts grundbänk i ett rum där de kunde ändra luftfuktighet och annat exakt lika, och denna skulle alla hojar köras i och detta värde skulle uppges som effekt. QUOTE]

Dom nyare Dynojet-bänkarna har externa givare för temperatur, syrehalt och luftfuktighet, detta kompenseras sedan i datorn vid bänkkörningen.
Allt för att möjliggöra så lika förutsättningar som möjligt beroende på förutsättningarna.
Detta enligt min expert, Mats på MP Racing i Billesholm.

Det förekommer ändå variationer i klimatet där skillnader framkallas i bromsbänken, men närmare än så kommer man nog inte.

Ducster900 skrev:
Silwer skrev:

Egentligen skulle det finnas någon sorts grundbänk i ett rum där de kunde ändra luftfuktighet och annat exakt lika, och denna skulle alla hojar köras i och detta värde skulle uppges som effekt. QUOTE]

Dom nyare Dynojet-bänkarna har externa givare för temperatur, syrehalt och luftfuktighet, detta kompenseras sedan i datorn vid bänkkörningen.
Allt för att möjliggöra så lika förutsättningar som möjligt beroende på förutsättningarna.
Detta enligt min expert, Mats på MP Racing i Billesholm.

Det förekommer ändå variationer i klimatet där skillnader framkallas i bromsbänken, men närmare än så kommer man nog inte.

Sen kan man göra ett Gauge R&R-test också. Det går ut på att man testar ett antal referenser (motorcyklar i detta fall) med olika testpersoner. Kommer inte riktigt ihåg hur det går till men poängen är att analysera hur mycket testutrustning (bromsbänk) och personal påverkar testvärdena.

Lärde mig detta på ett tidigare jobb inom telekom där man ville se hur stort felutfall i test som egentligen kunde vara rätt men som felade pga variationer i testutrustning och personal.

Jag mötte Lassie: andersbrink jobbade där då också...

Hayabusatombo skrev:
Nej,nej du har fel.Det betyder att man har gjort en strikt repetition med sin hojs tjänstevikt i bänkpress.Det är därför som det är oerhört sällsynt med bänkade HD..

:rofl :rofl :rofl Priceless!!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...