Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
inget mer igentligen. allt beror på hur mycket dollar man vill lägga.
Är det så? Behöver jag inte köra ngn licenskurs? Behöver jag transponder? Eller är det bara och dyka upp på första tävlingen så löses allt där?
Okej, jag gissar att det diskuterats förut, men frågar ändå. Vad kostar engångslicens och transponderhyra?
Vad brukar en licenskurs kosta, och spelar det någon roll om jag tar den med RR snubbarna? Finns det bäst före datum på licenskursen?
Vad brukar en licenskurs kosta, och spelar det någon roll om jag tar den med RR snubbarna? Finns det bäst före datum på licenskursen?
En RR licenskurs plus licensen hamnar väl isåf på bortåt 3000 kronor. Med tanke på hur några tävlingar det är på en säsong så kan det bli ett dyrare alternativ. Köp engångslicencer så slipper du bli tvångsuppklassad till A-förare om du råkar vinna alla tävlingar du ställer upp i.
För att få köra i finrummet måste du även köpa transponder och helårslicens. Det är dyrt att vara A-förare om man ska finansiera allt själv. Anmälningsavifterna är inte heller billiga.
Så mitt råd är: Gå ingen licenskurs, kör på engångslicens. Den dagen man vill bli A-förare så kan man ansöka om licens. Har man tävlat två-tre säsonger med engångslicenser så tror jag SVEMO beviljar en A-licens utan att man behöver gå en licenskurs.
Jag tror inte SVEMO kommer tvinga årets rookie mfl att gå en licenskurs för att få ut sin A-licens nästa år. Eller.......![]()
Fel tråd kanske?
Men hur f-n bler de med licenser uppklassning osv nästa år någon som vet??
bara för jag är överst på uppklassningstabellen blir ja automatiskt uppklassad då eller![]()
/mvh mangan
Jag tror inte SVEMO kommer tvinga årets rookie mfl att gå en licenskurs för att få ut sin A-licens nästa år. Eller.......![]()
Det är precis vad de tänker göra, jag pratade med Peter på svemo i höstas och frågade om man kunde få uppklassning till A om man kört på engångslicens. Svaret var nej, enda sättet var att ta ut en årslicens eller ta poäng genom ett wildcard..
/R
Det är precis vad de tänker göra, jag pratade med Peter på svemo i höstas och frågade om man kunde få uppklassning till A om man kört på engångslicens. Svaret var nej, enda sättet var att ta ut en årslicens eller ta poäng genom ett wildcard..
/R
förklara för en som inte fattar?
Dom kommer inte bevilja dig helårslicens i A-format eller? Vadå "ta ut". Menar du ansöka om A-licens och betala så får du en. Får du A-licens direkt om du betalar årsavgiften. Eller gå en kurs innan, sen ansöka, betala och hämta ut. Eller ta ut en B licens och fortsätta köra i rookie/open?
förklara för en som inte fattar?
Dom kommer inte bevilja dig helårslicens i A-format eller? Vadå "ta ut". Menar du ansöka om A-licens och betala så får du en. Får du A-licens direkt om du betalar årsavgiften. Eller gå en kurs innan, sen ansöka, betala och hämta ut. Eller ta ut en B licens och fortsätta köra i rookie/open?
OM jag förstod Peter Larsson rätt så kommer de då titta på dina sportsliga meriter och se om du gjort nog bra ifårn dig.
.
Du kommer inte att bli automatiskt uppklassad men som jag sa på vårt sista möte så får de som kört bra men haft engångslicens skriva till SVEMO och förklara att de önskar ta ut en A licens till nästa år.
OM jag förstod Peter Larsson rätt så kommer de då titta på dina sportsliga meriter och se om du gjort nog bra ifårn dig.
Skillanden är alltså den att du bli automatiskt uppklassad om du har helårslicens om måste säga till om du kört på engångslicens.
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |