Vad målar jag avgaset med?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Duger biltemas värmebeständiga färg eller ska man ta något annat? Storebrorsan målade med biltemas och fick inte något höjdarresultat precis och jag tycker att det borde finnas bättre grejer men gör det? Var skaffar man, var köper man och hur mycket förarbete krävs för att det ska bli bra (dvs håller 2-5 år iaf)?

Edit: Självklart är det grenröret som ska målas...

Fan att du hann editera. Tänkte precis svara:

Min morbror säger alltid när han släppt en rejäl brakskit:

- "Spring ifatt den och måla den grön"

Så samma gröna färg borde bita även på avgaser...

Gå in på www.skevab.se, välj Eastwood > detaljfärger, där hittar du satinblack grenrörsfärg, finns på sprayburk. Lackade grenröret på banditen och det blev kanon. Vet andra som använt den, vanlig biltema/mackfärg håller nån månad - den här håller flera år.

Slipa bort ev rost och smuts med runt 200s smärgelduk, eller om du har tillgång till glas/plast bläster så är det ännu bättre.

Avlägsna smuts, fett etc (jag använde pre painting prep) och när du är nöjd med förarbetet sprayar du på tunna lager med några minuters mellanrum, låt sen torka i 24timmar och montera sen på hojen.

Eftersom man saknar ugn för härdning av färgen så låter man helt enkelt hojen gå på tomgång i 10min (eller hur länge det nu var, minns ej) och sen är det klart!

Passade även på att polera upp dämparen, packa om ullen och kolfibern fick ny klarlack. Vart bättre än nytt :)

Bifogat

• 370_1hal9yY.jpg
    370_1hal9yY.jpg
    56.4 KB · Visningar: 64
  • 4527_000000DFPW3k.jpg
    4527_000000DFPW3k.jpg
    51 KB · Visningar: 51
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard