Vad ligger Ducati i för priser?

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
Jag har blivit grymt kåt på en Ducati av modell 748, 916, 996, 998 och undrar hur billigt det är möjligt att hitta en sådan här modell. Har kollat lite i Tyskland där de verkar ligga kring 60000 för 748. Vad ligger dom i för priser i Sverige?

Smakar det så kostar det.

En tidig 748 eller 916 fram till 96 får du antagligen inte för mindre än 75k. Lägg sedan till täta och kostsamma ventiljusteringar och kamremsbyten........

Jag betalade 97500:- för min -99 996a i våras och då var den nyservad med 1100mil på klockan och helt orginal.

Banco skrev:
Smakar det så kostar det.

En tidig 748 eller 916 fram till 96 får du antagligen inte för mindre än 75k. Lägg sedan till täta och kostsamma ventiljusteringar och kamremsbyten........

Vadå täta och kostsamma, på 996an byter du remmar och justerar ventlierna var 1000e mil, remmarna kostar 960:- och det tycker i alla fall inte jag är speciellt tätt eller dyrt?. Blir väl ifos ett par tusenlappar till i arbete om du har tummen mitt i handen och inte klarar av att serva den själv? (Ducatis vekstadsmanual kostar 300:- och är skitbra).

Du kan jämföra med serviceintervallerna för ventiljustering på en retta eller blade som ligger på 4200 respektive 2400 mil.

Jag antar att du har gått som lärling hos sköld eftersom du tycker att justeringen av desmodromiska ventiler är buslätt. Du kan väl inte på allvar mena att ducati skulle vara billig och lätt att meka med?

Banco skrev:
Du kan väl inte på allvar mena att ducati skulle vara billig och lätt att meka med?

Inte svårt, bara komplicerat..

Man kan ju jämföra en Ferrari med en Toyota åsså.. :confused:

Vet inte ett smack om hur det är att skruva med en R1, troligen lika lite som du vet om hur man skruvar en 748/916/996, därav(icke-)jämförelsen.. Helt olika saker...

/B

Den jämförelesen gäller bara serviceintervallerna och är relevant för att få en uppfattning om vad som är täta servicar. Sen var det ju generöst av mig att jämföra en 748/916 med en retta/blade med tanke på prestanda/serviceintervall.

Gillar Ducati starkt och 748 i synnerhet, men kom inte och påstå att serviceintervallerna inte ligger tätt eller att det är enkelt och billigt att äga/serva. Faktum är att Biscaya rekomenderar 750 mils serviceintervaller på alla nyare ducati och 500 på äldre.....

saxat från Biscaya

"det är inte lätt att lyckas både få till en VM vinnare och samtidigt göra den servicevänlig. Vi får glädjas åt att Ducati lyckats vinna Super bike VM i flera år istället"

Priserna på Ducati verkar variera ganska mycket i Sverige.
Jag sålde nyligen min 748 -99 (3000 mil) för 68000:-
Troligen ett ganska bra pris för köparen.
Sedan har jag sett ett flertal både äldre och nyare med prislappar uppåt 90 - 95.
916 ligger nog runt 75000 - 90000:- Cirka 10 - 20 mer om det är en SP/SPS
996'or verkar ligga runt 90000 - 120000:- beroende på årsmodell. 30 till om det är en SPS/R.

Servicen är dyrare på en Ducati, det måste man veta om innan man köper en.
Ju mer man kan göra själv ju billigare kommer man ju undan.
Det enda som skulle kunna vara svårare att serva själv är ventilerna. Allt annat har ju i stort sett liknande konstruktion som övriga märken.

Själv är jag på jakt efter en 998 och tror faktiskt att jag har hittat den rätta nu. :p

/Micke

Banco skrev:
Den jämförelesen gäller bara serviceintervallerna och är relevant för att få en uppfattning om vad som är täta servicar.

En del Japanska hojar har ju 600 mils service intervall, mindre service 600 å stor 1200 om jag inte minns fel.
Ducce har 1000 mil som intervall.
Låter inte som att Duccen har tätast intervall ... dock så har den möjligtvis mer saker som skall kollas vid varje service.

Visst, det är inte gratis å serva en Ducce ... men knappast nån annan räjser heller för den delen. Japanska hojar kan ju knappast beskyllas för å vara billiga när det handlar om reservdelar tex.

Det underhållande e väl mest att det i regel är folk utan egen erfarenhet av Ducce som håller myterna om svindyr service å pissig kvalité vid liv. Eller e det så att vi e så totalt indoktrinerade att vi inte kan avgöra vad som är satdyrt å totalkasst längre ;)

Att ställa 4*4 ventiler som ligger under DOHC
är heller ingen lek. Att synka och bestycka
4 fladder-CV-förgasare är på gränsen till
nervsammanbrott.

Tacka vet jag "traktormotorer",
ventiljustering tar 15 minuter,
trottelsynkning 15 till. :slicka
Och ändå går det fort nog :hej

Banco skrev:
Gillar Ducati starkt och 748 i synnerhet, men kom inte och påstå att serviceintervallerna inte ligger tätt eller att det är enkelt och billigt att äga/serva. Faktum är att Biscaya rekomenderar 750 mils serviceintervaller på alla nyare ducati och 500 på äldre.....

Min Ducati 350 från '72 har ventilkoll å oljebyte var hundrade mil, tändjustering var femtionde samt lyft av topp å cylinder för rensning av smutsfällan i veven var tusende.. Då blir det serviceintensivt..

Texten eller snarare sagt katalogen som dessa rekomendationer härstammar från har ett antal år på nacken.. 1000 mil är det, å har varit sedan mitten på 90-talet nån gång.. att ett oljebyte efter 500 mil inte skadar är en annan sak.. :rolleyes:

"det är inte lätt att lyckas både få till en VM vinnare och samtidigt göra den servicevänlig. Vi får glädjas åt att Ducati lyckats vinna Super bike VM i flera år istället"

Vem faan har sagt at det ska vara enkelt? Då skulle varenda bondjävel åka Ducati.. Att säga att det är svårt är ett slags hederskodex, ungefär som att en trollkarl inte lär ut trolleritrix till höger å vänster.. 916-serien är enormt genomtänkt när man skruvar.. Kylarn sitter till exempel men en enda skruv, oljekylet å tanken likaså, kan dra massvis med exempel på såna detaljer.. 851/888 däremot.. :skrämd

(ursäkta utrycket, jag menar inte bönder bokstavligen..)

Traktorer må vara lättskruvade, men tillräckligt fort går dom inte.. hähä..

/B

Bj.O.rn skrev:
Traktorer må vara lättskruvade, men tillräckligt fort går dom inte.. hähä..
/B [/B]

Om man kör kåplöst som riktiga män gör :fakta
så är den praktiska toppfarten 180-190 km/h,
och dit tar man sig snabbt och smärtfritt.
Än är motorn/insug/utblås orörd och motorn
knappt inkörd, men vinterplaner finns så vi
kan åka ut och dra monsters till våren. :tummenupp

95 hk på bakhjulen och 200 kg är målet till våren
om tiden och pengarna räcker och inte går till mer
posörprylar.
Då blir det "traktor pulling" :rock

Banco skrev:
Du kan jämföra med serviceintervallerna för ventiljustering på en retta eller blade som ligger på 4200 respektive 2400 mil.

Jag antar att du har gått som lärling hos sköld eftersom du tycker att justeringen av desmodromiska ventiler är buslätt. Du kan väl inte på allvar mena att ducati skulle vara billig och lätt att meka med?

Jag har tidigare bara mekat japsar och men tycker att duccen är mycket lättskruvad, och visst är det jobb att justera ventilerna men det är ju inget som man inte klarar av?. Och det där med japansk ventiljustering vid 4200mil är ju bara bullshit. Duccens desmotroniska ventilsystem måstes justerar med jämna intervaller för att det ska hålla men då behåller du också motoreffekten mycket bättre. Du kan visserligen köra en japs länge mellan ventilusterinarna utan att den tar skada men i ärlighetens namn så ska du nog justera ventilerna var 1000e mil på dom också om du vill hålla motorn på topp (jag tvivlar på att grabbarna som kör race väntar till 4200 innan dom justerar ventilerna i sina japsfyror :D )?.

Last edited:
Hightuned skrev:
jag tvivlar på att grabbarna som kör race väntar till 4200 innan dom justerar ventilerna i sina japsfyror :D ?.

Jag tvivlar på att grabbarna som kör race väntar till 1000 innan dom justerar ventilerna i sina duccar :D

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back