Vad kuggade du på vid uppkörning för A-kort?

Jag kuggade två gånger på grund av provförrättarens taskiga attityd. Nu tänker säkert många att "Jaja, brist på självinsikt, klart du gjorde nåt fel, de underkänner inte bara sådär", och jag kan förvisso bara förmedla min version av saken så ta det för vad du vill. Men, jag kuggade två gånger på lågfartsbanan, trots att jag körde den enligt min och min körlärares bedömning korrekt. Jag tog inte i några koner, jag satte inte i några fötter, jag höll mig innanför linjerna och tog det allmänt lugnt och sansat. Provförrättaren tyckte att det "såg instabilt ut" och underkände mig på stället, fick inte ens försöka mig på några av de andra momenten eller ge mig ut i trafiken och visa upp någon slags helhetsbild utan det var tack och hej där och då. Två gånger. Med samma provförrättare. Till och med min körskolelärare blev förbannad andra gången och försökte argumentera med gubben men det var såklart lönlöst. Själv tröttnade jag på att inte ens få en chans att visa vad jag kunde, så jag bokade nästa uppkörning på annan ort. Klarade uppkörningen på första försöket, nya provförrättaren såg inga konstigheter med min körning vare sig på lågfarten eller något annat moment. Och då var jag dessutom där som privatist eftersom min körskolelärare inte kunde följa med på uppkörningar på annan ort, de var hänvisade till sina egna uppkörningsområden tydligen. Men ja, min mening är att ibland kan det helt enkelt handla om att du fick en skitstövel med pissig attityd till unga hojåkare som provförrättare :)
 
Jag klarade mig på första men på lågfartsbanan var det nog med minsta möjliga marginal. Var som de flesta nervös och det gick rätt skakigt men fick ändå godkänt. Högfarten gick OK och bromsproven var lätta.

När det var dags för trafiken drog körläraren med kommentaren "du hittar väl själv till körskolan". Det gick även helt problemfritt men det hade varit lite jobbigt att kugga och inte kunna köra "hem".

För min del var definitivt lågfarten svårast. Den är även först när man är som mest nervös. Kan man träna denna på egen hand är det väldigt nyttigt för helst ska man inte bara klara den utan gärna träna tills den känns enkel, för på uppkörningen är pressen och nervositeten ofta rätt stor.
 
Kollade för långt bak när jag kollade döda vinkeln. Körprovsförrättarens motivering var att det skulle kunna ske saker framför mig under tiden jag kollade bak. Och det har han ju rätt i.
 
Kollade för långt bak när jag kollade döda vinkeln. Körprovsförrättarens motivering var att det skulle kunna ske saker framför mig under tiden jag kollade bak. Och det har han ju rätt i.
Jag kollade överdrivet långt bak, för att han verkligen skulle förstå att jag kollade. Kommentaren jag fick efteråt var att "allt såg bra ut, men jag undrar om du vet vad döda vinkeln är...". Sen fick jag lappen :). 10.år sedan.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Klarade mig på första men ett tips kan väl vara att även om provförättaren vet att alla är nervösa kan det vara skönt att säga det till hon/han. Erkänna att man är nervös och "släppa på trycket" lite.
 
På konbanan.
Drog omkull en kona. Sedan var det tack och ajöss.
 
Körde för sakta i ett bostadsområde med tätt mellan korsningarna och ingen trafik. Enligt uppkörningsmannen skulle jag gasat på mellan korsningarna och bromsa hårt vid korsningarna....typ fast hade jag gjort det hade jag blivit kuggad för det istället. Detta var innan begreppet ecodriving var uppfunnet.
När jag körde upp för B tillägg 96 så fick jag höra att det var mitt fel att klimatet craschar, jag var ensam orsak till miljöförstöringen. Då körde jag som jag blivit uppmanad vid A uppkörningen, 15 år tidigare....
Dj..la lotteri vill jag kalla uppkörningarna.
Kjell.e


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top