Vad kuggade du på vid uppkörning för A-kort?

riktigadavid

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Stockholm, Södermalm
Hoj
1987, Honda, VFR 750F
Jag håller för närvarande på att ta mckort och undrar lite vad ni som någon gång blivit kuggade gjorde för fel på eran uppkörning. Så jag har lite bra tips inför min kommande uppkörning.

Ni som fixade uppkörningen på första försöket behöver alltså inte skriva i denna tråd :)
 
Jag kuggade mig aldrig, men jag körde på en isfläck och fick breställ och trodde att jag skulle bli underkänd, men jag körde inte omkull så jag jag fick lappen.
 
Kuggade inte, men fick tillsägelse för att jag körde för sakta på motorvägen...(gamla bojsänket jag körde upp på orkade knappt nå 100..)
 
Vänstersväng med rödljus, bilarna i motsatt riktning skulle rakt fram och fick grönt samtidigt. Jag körde och dom körde :gnissla nära krock..

Sen tyckte förarprövaren att jag väntade för länge med att köra ut, "det irriterade bakomvarande". Ville vara på den säkra sidan ju :va
Andra gången hade jag en annan förarprövare som sa, kör ut när ni kan. Jag kommer ikapp :tummenupp
 
En i min grupp blev kuggad på bromsning. den vart inte tillräckligt effektiv, det hade med nervositeten att göra eftersom att han vart jätte bra på det tidigare. Den andre blev underkänd för att han trängde in sig i en rondell och fick bakomvarande bil att bromsa.

Ta de lugnt o tänk 2 gånger. kör saktare än tillåtet så du hinner tänka efter.
 
Missade en lektion jag hade behövt alldeles innan, då jag försökte komma undan billigt, straffade sig då jag blev nervig samt ärligt talar övat för lite
 
körde 50 på en skitbred och tom 30-sträcka efter att ha missat skyltarna p.g.a. jäkligt högt informationsflöde och dålig uppmärksamhet i korsningen innan. När jag såg 50-skyltar igen insåg jag mitt misstag..
 
Kuggade på lågfarten då jag tog i en kon !
Dock blev jag godkänd med en "rödljuskörning" så ibland har man tur :tummenupp
 
Missade högerregel (höll på att smälla)

Missade att inte köra om på påfart till motorväg

Missade hastighetsbegränsningarna.

:)
 
Uppkörningstomten såg någon form av svaghet i mina vändningar. Först fick jag köra om höghastighetskonbanan fastän jag klarade den på första försöket. Sen, typ 20 minuter in på trafikdelen, fick jag order om att vända på en lång raksträcka, vanlig väg. Sen igen och igen... Fram och tillbaka. På sjätte (!) vändningen på samma 50-meters raksträcka mitt ute i skogen körde jag lite för vitt och fick framhjulet utanför asfaltkanten och välte. Kuggad! :huvet
 
Låst framhjul vid inbromsning från 90 och vurpa. Fick inte ens pröva på trafikdelen:(

På tal om låsta framhjul... Ibland när jag övar hårda inbromsningar så låser jag bakhjulet lite grann, men jag låser upp det väldigt snabbt så det kanske bara blir en meter svart märke på asfalten. Dvs inget farligt, jag tycker att jag har bra kontroll ändå.
Vad tror ni, skulle dom ogilla om det hände på provet?
 
För högt tempo på lågfartsdelen, höll inte jämn hastighet genom högfartsdelen, bakhjulslåsning i 90 räckte för å kugga mig förra året. Manlig "avrättare" från trafikverket. Måste varit gammal KGB snubbe eller nått sånt. Tokgrinig va han iaf! :mad:

Idag gick det bättre.
Var i med foten typ två ggr på lågfarten. Lyckades släppa av lite på gasen i högfartsdelen. Men bromsprov gick bra samt trafiken.
Kvinnlig "avrättare". Hur snäll å trevlig som helst! Jag var nervös som fan men hon tog ner en på jorden på en gång. :krama
 
Kuggade inte heller men fick tillsägelse för att jag inte tittade tillräckligt uppmärksamt vid korsningar. Dvs, läraren såg inte att jag tittade därför att jag inte vred tillräckligt på hjälmen så att HAN såg att jag tittade...

DÅ hade jag åkt moppe och lätt mc åren innan.

En annan under min uppkörning blev kuggad när han körde 85 på 90väg.

Även om man är nervös så tror jag att det bästa tipset man kan få är att om man är nervös, så berätta det för läraren, ta några djupa andetag och försöka slappna av, och försöka tänka på annat FÖRE körningen... Försök att småprata med läraren direkt innan körning...
 
Bromsning från 90 km/h. Spöregn på uppkörningsdagen och hade aldrig testat detta i regn tidigare.
Det som flög för mig var att inte fega på bromsningen och jag låste både fram och bakdäck, skapligt nära att lägga omkull men klarade precis. Men inbromsningen såg nog allt annat än säker ut, så kugg på det!
 
Kugga på uppkörningen för A1 pga av att jag inte använde bakbromsen :brinnerup

Han tyckte att även om bakdäcket va nån cm i luften så skulle man ha foten på bromsen.. :huvet
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top