Vad krävs vid hastighetsmätarbyte?

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag håller på o bygger om en ZX9R till streetfighter och har kikat efter en digital hastighetsmätare.
Vad krävs egentligen för att den skall vara godkänd? Att den skall visa hastighet är självklart:D Men hur är det med alla informationslampor?

Nån som vet?

Någon speciell mätare som du tänker på annars?
Jag hade en Acewell-mätare på min förra gixxerfighter...Grymt snygg mätare men är inte direkt gratis. Men grymt snygg som sagt ;)

Acewell

//panos

Last edited:
Någon speciell mätare som du tänker på annars?
Jag hade en Acewell-mätare på min förra gixxerfighter...Grymt snygg mätare men är inte direkt gratis. Men grymt snygg som sagt ;)

Acewell

//panos

Jag har kollat på både Acewell, Koso och Vapor men jag tycker att dom blir väl stora så fort alla kontrolllampor skall med?
Frågan är om det krävs kontrolllampor för att den skall vara godkänd?
Jag vill gärna ha så smäcker som möjligt men ändå läsbar.:)

Jag förstår!
Vet inte om det hade snackats om just vanliga cykeldatorer på mc, om det va godkänt eller inte! Vågar inte svara på de. Men en sån rund från Acewell hade vart riktigt nice på din Ninja :D

Jag förstår!
Vet inte om det hade snackats om just vanliga cykeldatorer på mc, om det va godkänt eller inte! Vågar inte svara på de. Men en sån rund från Acewell hade vart riktigt nice på din Ninja :D

Hmmmm rund mätare på min superfighter:zpy

Jag har kollat på både Acewell, Koso och Vapor men jag tycker att dom blir väl stora så fort alla kontrolllampor skall med?
Frågan är om det krävs kontrolllampor för att den skall vara godkänd?
Jag vill gärna ha så smäcker som möjligt men ändå läsbar.:)

Koso är väl inte speciellt stor? Lagom för att även kunna vara användbar:tummenupp
Finns ju givetvis olika modeller men RX1n som jag har funkar klockrent.

mvh / U

vad lag boken säger har jag ingen aning om men min fighter är besiktigad med minimal cykeldator se bild utan problem dock så har jag en liten plåt med lysdioder som indikerar hel ljus, oljetryck, samt blinkers denna sitter smäckert gömd bakom framlampan.
cykeldatorn finns på kjell& comp 129:- justerar man in den med hjälp av gps stämmer den på km tillskillnad på dom flesta original mätarna

Bifogat

• 48603.jpg
    48603.jpg
    5.6 KB · Visningar: 708
jag har en vanlig cykeldator från clas ohlsson för 129:- sen gjorde jag egna indikatorlampor av dioder från dioder.se

Helljus, blinkers och neutral är de enda lampor som sitter på min hoj. Original från när den var ny. Så mera än så kan iaf inte behövas.

cykeldator är godkänt även vid regbes. du ska ha indikatorlampor på helljus- friläge blinkers indikator kan du skippa om du kan se dom framra blinkers då blir dom ju liksom dina indikator lampor så sägar reglarna. sen är olje lampan jo en billig garanti att ha men behövs inte enligt reglerna

Tack för alla svar:tummenupp Då blir det nog en snyggare cykeldator med en liten separat enhet för små dioder för helljus, neutral, blinkers o oljetryck.:)

Vad klarar en cykeldator? 0-160km/h?

Tack igen alla för er input:Bugar

clasohlsons klarar iaf upp till 200km/h (testat). I teorin tror jag den ska klara 300km/h, men har aldrig lyckats komma upp i några såna hastigheter.

Jag var idag och shoppade en Sigma cykeldator som skulle klara 300km/h och med det lär man klara sig:D
Det blir en högst tillfällig lösning då hela hojen skall plockas ner i molekyler ner i vinter för renovering med bla lack av ram o sving osv.
Sen köper jag mig nog en litet bättre Koso.:yoparty

clasohlsons klarar iaf upp till 200km/h (testat). I teorin tror jag den ska klara 300km/h, men har aldrig lyckats komma upp i några såna hastigheter.

Jag har också testat. de funkar förvanadsvärt bra även i högre hastigheter.
jag har dock monterat en kraftigare magnet som även den inhandlas på clas ohlsson.

Har likadana mätare på båda hojarna, de visar olika (olika inställningar för hjulomkrets, inte orkat ändra) men båda visar över 220 km/h

Är det fel att man måste ha bakgrundsbelyst display?

Har letat lite själv och funderar på att köpa en liknande
mabiao2.jpg

mabiao4.jpg

http://cgi.ebay.co.uk/LCD-Bicycle-C...trkparms=65:12|66:2|39:1|72:1688|293:1|294:50
Kostar ~100kr och verkar inte så pluttig (anser att det blir för pluttigt med cykeldator, om man inte skulle hitta en modell som visar stora siffror förstås).
Skulle i så fall slakta den och bygga nån liten panel som huserar cykeldatorn och några kontroll-lampor.

Jag kollade själv efter en med bakgrundsbelysning men då klev dom upp på en 4-500:- och med tanke på att min är temporär så blev det i överkant.
Men det är nog inte dumt att ha.

Japp, det är ett krav. Måste vara belyst med strömförsörjning från batteriet (fungerar alltså inte med belysning som har ett "eget" batteri). Står i nån föreskrift från VV som jag inte hittar just nu.

Kolla med närmast cykelbutik.
Tror Cateye har en modell med belysning, och den är sladdlös också. :)

*/ ?>
Back