Vad kostar MC-semester?

Kuritas skrev:
Så nära Trollstigen utan att köra den? Konstigt! :)
Hörde innan rutten att den var oerhört överskattad och Geiranger med "Örnstigen" var minst lika bra, så vi sket i "Trollstigen". Rätt eller fel, ingen aning. Tycker att hela Norge var fantastiskt att köra i.
Kuritas skrev:
Efterhand kan vi konstatera att handtagsvärmen och Walkie-Talkie-Intercomen var det absolut viktigaste vi hade med oss.
Mesigt. ;) Sporthoj i 217 mil + ryggsäck rockade!

Bo i hytte, köp engångsgrill samt lite gott i närmsta affär när ni slår läger, Norge är inte dyrare än vad man gör det till.

:)

hållundan skrev:
Hörde innan rutten att den var oerhört överskattad och Geiranger med "Örnstigen" var minst lika bra, så vi sket i "Trollstigen". Rätt eller fel, ingen aning. Tycker att hela Norge var fantastiskt att köra i.
Mesigt. ;) Sporthoj i 217 mil + ryggsäck rockade!

Ja, Norge är helt underbart även utan Trollstigen. Vi hade pissregn konstant en av resedagarna (när vi gjorde Atlanthavsvägen och Trollstigen) så denna gången var inte Trollstigen en sådan superupplevelse.

Att däremot i 7 mil ligga i lätt nedförsbacke med konstant växlande höger-vänster-kurvor, perfekt asfalt och en dramatisk fors som följer med vid sidan av vägen, det är grejjor det!

Norge måste upplevas!

GSXR1100R skrev:
Bo i hytte, köp engångsgrill samt lite gott i närmsta affär när ni slår läger, Norge är inte dyrare än vad man gör det till.

:)
:fakta

Vår dyraste utgift varje kväll var Ringnes pilsner. :)

Kuritas skrev:
Ja, Norge är helt underbart även utan Trollstigen. Vi hade pissregn konstant en av resedagarna (när vi gjorde Atlanthavsvägen och Trollstigen) så denna gången var inte Trollstigen en sådan superupplevelse.

Att däremot i 7 mil ligga i lätt nedförsbacke med konstant växlande höger-vänster-kurvor, perfekt asfalt och en dramatisk fors som följer med vid sidan av vägen, det är grejjor det!

Norge måste upplevas!
Sanning. Helt magiskt att vägarna kan vara så bra faktist.

Edit: Vädret spelar dock stor roll allt som oftast. Här körde vi ~10 mil på tre timmar har jag för mig. Läskigt.

Last edited:
lilltryne skrev:
Tjo!

Vi är 2 par som funderar på o dra på mc-semester i sommar. Vi utgår från göteborg och så funderar vi på att åka till norge och åka längs kusten där. Vad kostar det ungefär? Kan man hitta boende för 500-600kr/pers/natt? 400kr mat/dag är det rimligt? Norge ska ju tydligen vara svindyrt.

Sverige ska ju oxå vara fint uppåt landet, någon som har några tips på vart man ska åka i sverige istället? Och vad får man lägga ut på boende då ungefär?

har ni några andra allmänna tips inför resan?

Du pratar om kostnad - antingen får man välja att åka båge för att det är så himla kul eller också åka på fyra hjul som faktiskt blir mycket billigare.

Bensin för två bågar blir ungefär dubbelt så mycket som en normalstor bil: Förra sommarens långfärd i Tyskland med en Hayabusa och en Wild Star drog precis lika mycket bensin var, d v s 0,6 l/mil. För 1,2 l/mil åker ni nog fyra pers. i en bil. Likaså färjekostnader, fyll bilen till ett pris blir billigare än två bågar. Frågan är, vill ni åka båge (vilket vi givetvis föredrar) så blir det garanterat dyrare än med bil.

Fokusera på upplevelserna, var beredd på att det kostar, men mervärdena är värt det. Ta till extra i reskassan och dra i väg.

Tips? Ta med en GPS och köp ändå nya kartor, redan förra årets är inaktuella oavsett vart ni åker (nya vägar o nummer m m).

Förr tog jag med mig för mycket grejor, nu vet jag att det går att klara sig med ganska liten packnng. Onödigt är förresten att vuxna utan barn tar med sig grejor för att fixa eget käk - det ordna sig alltid. Det enda i matväg ni behöver är pulverkaffe, bestick (inkl. konservöppnare) o en bra kniv.

På campingen knackar ni annars på hos närmaste husvagnsgranne o ber att få köpa några koppar kaffe, sannolikt blir ni alltid bjudna och får en trevlig pratstund (de kollar alltid bågarna).

Trevlig resa!

Busafreak skrev:
Du pratar om kostnad - antingen får man välja att åka båge för att det är så himla kul eller också åka på fyra hjul som faktiskt blir mycket billigare.

Fokusera på upplevelserna, var beredd på att det kostar, men mervärdena är värt det. Ta till extra i reskassan och dra i väg.

Självklart är vi ute efter mc-upplevelsen, det är det som är hela grejen... :-) Anledning till att jag vill veta ungefär hur mycket det kostar är så att man kan börja spara pengar till resan nu. Egentligen vill jag bara lägga i en handduk, bikini, ett ombyte och visakortet i tankväskan o åka iväg, men jag måste ju då veta hur mycket ja ska ha på kortet...

lilltryne skrev:
Självklart är vi ute efter mc-upplevelsen, det är det som är hela grejen... :-) Anledning till att jag vill veta ungefär hur mycket det kostar är så att man kan börja spara pengar till resan nu. Egentligen vill jag bara lägga i en handduk, bikini, ett ombyte och visakortet i tankväskan o åka iväg, men jag måste ju då veta hur mycket ja ska ha på kortet...
Som jag skrev i mitt inlägg, min semester kostade ~3500 inkl allt. Då snålade jag inte allt för mycket...

Fast, för mycket på kortet är alltid bra. =)

hållundan skrev:
Som jag skrev i mitt inlägg, min semester kostade ~3500 inkl allt. Då snålade jag inte allt för mycket...

Fast, för mycket på kortet är alltid bra. =)
Det låter otroligt billigt, kommer du ihåg detaljer? Hur käkade du? Du räknar inte in bensin va?

Om man räknar lite löst så tänker jag frukost 100, lunch 100, middag 100, kvällsmat 100 alltså ca 400kr/dag. 400*7=2800kr
Och sen ska man bo oxå, säg 400kr natt så blir det 2800kr till. så 5600kr... hmm, inte så farligt... fast bensin oxå, någon sa att man orkade köra ca 30 mil/dag, 30*7 = 210mil ~1500-2000kr

Totalt ca 7000kr. jag kanske har räknat i överkant... :va

lilltryne skrev:
Det låter otroligt billigt, kommer du ihåg detaljer? Hur käkade du? Du räknar inte in bensin va?

Om man räknar lite löst så tänker jag frukost 100, lunch 100, middag 100, kvällsmat 100 alltså ca 400kr/dag. 400*7=2800kr
Och sen ska man bo oxå, säg 400kr natt så blir det 2800kr till. så 5600kr... hmm, inte så farligt... fast bensin oxå, någon sa att man orkade köra ca 30 mil/dag, 30*7 = 210mil ~1500-2000kr

Totalt ca 7000kr. jag kanske har räknat i överkant... :va
Det blev oerhört billigt. Det är inkl. soppa. Min hoj drog max 0.5l/mil, hur jag än körde kändes det som.

Jag ska räkna lite och se så att det stämmer, jag vill minnas att det blev oerhört "billigt" i slutändan ändå.

Vet inte hur det är med norge men efter 4 kortsemestrar (4-6 dagar) i Tyskland har jag kommit fram till den generella regeln att det kostar i genomsnitt 1000kr/dag och person, inklusive bensin, käk, snacks, öl, sevärdheter och boende =allt (utom färja då kanske). Då räknar jag med en person per mc.
Detta har ju iofs varit koncentrerade semestrar där fokus inte legat på snålande utan snarare koncentrerade hojupplevelser där man kostat på sig lite granna, rejäl middag varje kväll inklusive rikligt med öl, ljugande, barhäng osv... Antar att man skulle pressa ner priset mera om man var ute längre. Ligger man stilla några dagar på ett ställe sparar man ju bensin och kanske lägger mer möda på billigare käk/boende

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back