Vad kostar följande prylar, och kan jag byta hur som helst?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Vad kostar följande prylar, och kan jag byta prylarna på hojen hur som helst?

-Acrapocic helsystem i titan.

-Yoshimura databox.

-Öhlins bakdämpare.

-En uppsättning kompletta hjul med bra däck.

-En uppsättning regndäck.

-Två uppsättningar krashkåpor och en bulig tank.


Om jag plockar bort Acrasystemet från hojen, måste jag mappa om den då? Och hur mycket är det värt om jag skulle sälja det?

Det sitter något som förra ägaren kallade för "Yoshimura kabelkit" som tydligen skulle vara elsystemet på cykeln. Har jag fattat rätt då, eller är det databoxen han menade?

Om jag plockar bort både Acrasystemet och Yoshi-boxen, kommer hojen att gå bra ändå, eller finns det flera grejor som kan spela in på hur motorn går? Jag vet att motorn är blueprintad och toppen donad, påverkar det mappningen i databoxen? Kan jag byta tillbaka till original-boxen utan problem?

Vad kan man få för en Yoshimura trim-databox? Går den ens att sälja separat, eller är den unikt mappad för just den här hojen?

Cykeln är den GSXR 600 som Mikael "Mad Mike" Nilsson tog SS 600-titeln med 2005. Den ska enligt uppgift vara i samma utförande nu som den var då.

Är det värt att sätta tillbaka originalprylarna inför en eventuell försäljning, eller ska man inte ändra på ett vinnande koncept, så att säga?

Fälgarna är kompletta med skivor, nygenomgångna med nya lager, osv. Vilka däck är det bäst att kränga på dom om jag ska sälja dom? Jag skulle kunna tänka mig att det är större efterfrågan på ett par extrafälgar med regndäck än om det skulle sitta Michelin Power Race på dom? Hur mycket är en uppsättning kompletta fälgar i bra skick, med bra däck på, värda?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Yoshimura tillverkar en racekabelhärva med tillhörande ECU kallad yoshibox. Svindyr, jättebra men inte värd mer än 20% av nypriset beggad. Skall du montera tillbaka originalprylarna behöver du både original ECU och kabelhärva. Skall du sälja cykeln till en raceåkare lär de vilja ha kvar den då man annars måste börja om cirkusen med PCIII eller kit ECU..

Sälj cykeln med allt på eller allt av, mellanting brukar mest bli skit i trimmningsvälrden...
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Sälj cykeln med allt på eller allt av, mellanting brukar mest bli skit i trimmningsvälrden...

Tanken är att plocka bort allt som inte är original, men problemet är att originalkabelstammen inte finns. :gnissla

Det var inte så enkelt att det bara var att koppla ur Yoshiboxen och plugga i originalet, alltså?

20% av nypris, skriver du. Gäller det allting? Fälgar? Stötdämpare? Avgassystem?

Fälgar, avgassystem, stötdämpare, Yoshibox, osv. som sitter på hojen nu har ett nypris på över 80.000:-. Kan jag verkligen räkna med att få så mycket som 20% av nypriset? Det skulle betyda att jag får 16.000:- för delarna om jag plockar av dom.

Om jag skulle sälja hojen, skulle en köpare värdera cykeln 16.000:- högre om jag lät grejorna sitta kvar?

Säg att jag får 45.000:- för cykeln, med originalgrejorna på. Skulle någon vilja betala över 60.000:- för samma cykel bara för att den är fullkittad med godsaker?

Tveksamt, tror jag. Jag skulle inte betala det i alla fall.

Synpunkter?
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Det är väl lite det som är grejen med fullkittade hojar, man får inte just nå mer vid försäljning.
Men finns det två likadana och en är orginal och den andra kittad så är det förmodligen så att den kittade är intressantare för köparen.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Det är väl lite det som är grejen med fullkittade hojar, man får inte just nå mer vid försäljning.
Men finns det två likadana medans en är orginal och den andra kittad så är det lättare att få den såld.

Jo, det är förstås sant.

Men sätter jag ut min för 45´ vilket är 10.000:- mindre än den billigaste likvärdiga jag har sett till salu i år, så borde ju min vara lättsåld i alla fall.

Så frågan är om inte man borde plocka bort grejorna och sälja dom separat i alla fall.

Problemet är att jag inte har en blekaste aning om hur mycket man kan begära för tex. en Öhlins bakstötdämpare, ett Acrapovic titan helsystem eller kompletta fälgar med bromsskivor.

Yoshiboxen ska ju kosta 20% av nypriset, vilken blir 5.000:-, så den vet jag ju nu vad den är värd.

-Men resten? :va
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top