Vad kostar ett oljebyte?

Sukif

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2013
Ort
Örebro
Hoj
N/A
Jo, ska förmodligen nästa år uppgradera från min 125a och har lite funderingar kring regelbundna oljebyten och sånt.

Jag är fortfarande studerande och har iom det en mycket begränsad budget. Driftkostnaderna för min dt125r är överkomliga men det är ju inte direkt den kräsnaste hojen.
Kommer att ha omkring 30-40k att spendera på min nästa hoj, förhoppningsvis räcker det till en beg. motard med inte allt för många mil/timmar. Men detta är orelevant för frågan.

Jag undrar lite vad driftkostnaden på en hoj i stil med ktm exc 450, ligger på? Och då snackar jag endast oljebyten och byte av luftfilter och allt annat man gör vid regelbunden 5 till 20 timmars service. Har bytt olja ett antal gånger till min dt och även om det inte är några oöverkomliga kostnader så är den ju inte snorbillig precis.
 

Snowman89

Guest
Inte för att vara negativ, men om du är orolig över kostnaden att byta olja på en EXC 450 så bör du nog kolla på en annan hoj.
Men räkna med runt 300kr för oljan + 100-ingen för oljefiltrena.
Sen behöver motorn antagligen öppnas och kollas och ev renoveras vid 100-150h.
Min 525a hade gått runt 120-150h när den rasade och det kostade ca 20k att fixa.
 

miche76

Medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
kumla
Hoj
rm-z 450 -10
Du kan ju iof köpa 5L olja + 3 oljefilter för knappa femhundringen, luftfilter brukar man göra rent o olja in men det är trist så ett par stycken är bra att ha :tummenupp
 

Sukif

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2013
Ort
Örebro
Hoj
N/A
Jag tackar så mycket för svaren :)

Egentligen hade jag knappt någon koll alls på vad priserna låg omkring men tror att jag fått en duglig uppfattning nu. Men är det så pass så bör jag nog klara mig. Ska ändå försöka fixa en mindre krävande hoj som ktm 625, 660 eller 690. Men det beror på vad som erbjuds när det väl är dags antar jag.
Tackar ! :tummenupp
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Brukade köpa 2l oöja och ett oljefilter till min exc450 för 199kr Lätt värt när det är den roligaste hojen jag haft. Ska du bara åka gatan så räcker det med att tvätta luftfiltret när de blivit skitigt, alltså väldigt sällan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Oljebyten är närmast gratis jämfört med däck och bensin, som tidigare talare bevisat med faktiska siffror. :)
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
vart köper du bra olja för 50-80kr/litern !?

va ja vet så kostar min olja till 690in 200kr/l
Ingen aning om det är nått specifikt märke du söker men börja kolla på 20l dunkar så sjunker priserna rätt rejält.
 

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
Ingen aning om det är nått specifikt märke du söker men börja kolla på 20l dunkar så sjunker priserna rätt rejält.

Denna oljan kör ja (10/60 tror ja)
GXiLDMA.jpg


Någon som vet vart man kan hitta de i 20l dunk?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Last edited:

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
Drog en snabb googling o tog 1:a bästa, finns garanterat på fler ställen.
http://www.intobikes.co.uk/products/003505/Motorex-10W-60-Cross-Power-4T-Fully-Synthetic
Runt 135kr/liter i 25liters dunk, inkl frakt.

Du kör på en rätt "spec" olja, dom flesta nöjer sej med liite mindre därav 50-80kr priset innan antar jag;)


De är den rekomenderade oljan från ktm :gnissla kör alltid med den som de "ska" va. vet inte om de har någon större betydelse igentligen för de flesta oljerna på marknaden är ju bra nu. men rätt ska va rätt :fakta haha

135kr/l låter mer troligt än 50kr/l (när man köper mer mängd ) :brinnerup
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ok/Q8 sbk racing, runt 60:-/L när ja köpte 20L sist :tummenupp
 

miche76

Medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
kumla
Hoj
rm-z 450 -10
Köpte också en 20l dunk OK/Q8 sbk racing olja förra året, tror jag gav 1250kr för den
Då räcker det ett tag, flertalet crossar rymmer ca 1l olja...
Ger man inte mer/L kan man gott lyxa lite med täta oljebyten utan allt för stor inverkan på ekonomin
Men alla tycker/tänker olika
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top