Vad kostar en Powercommander bänkning?

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Vad brukar dom ta för att bänka och justera en Powercommander? Vilka siffror är rimliga och finns det någon shablon?

kollade på bike i trollhättan om power commander 6000-8000 kr skulle det gå lös på. Och resultatet på min geting blev antagligen inte mer än 4-5 hk. *host* kasta pengar i sjön *host*

Jag fick ett ca pris på 2000kr för mappa in PC:n i bänk

Ford Prefect skrev:
kollade på bike i trollhättan om power commander 6000-8000 kr skulle det gå lös på. Och resultatet på min geting blev antagligen inte mer än 4-5 hk. *host* kasta pengar i sjön *host*

Håller med PC är ett bra sätt att göra av med dyra pengar på lite effekt som sagt :)

Nu har jag redan en PC som jag köpt härifrån Powercommander blowout!
Pröjsade 1300:- inklusive frakt och allt för en PC3 som var flemärkt som en PC2. (Har en kollega i US som jag skickade den till som sedan tog hem den hit därav slapp jag tull och frakt)

Så jag behöver alltså inte köpa en PC här i sverige för 5400:- vilket den kostar på Motospeed bla.

Det är därför jag undrade vad bara bänkningen och justeringen kostade.

Affe_R1: Vart gjorde du detta?

Ni har missuppfattat det här med powercommander.

En mappning ska inte kosta mer än 2000.- speciellt inte om det är en PC3:a och verkstan har tuninglink mjukvaran.

Powercommandern är inget trim i sig utan en finslipning på bränslemappen som i sig gör att motorn mår bra och svarar snabbt och mjukt utan hesitation. Man kan klämma ur några hästar på toppen men huvudsyftet är att ställa in hojjen efter andra modifieringar man gjort så som K/N och helsystem osv.. Har du gjort modifieringar så får du mycket tillbaka av en powercommander. Jag fick en massa mer vrid i mellanregistret och någonstans runt 13 hästar på topp, men framför allt fick jag ett underbart gassvar.

Om man handlar sin powercommander från USA kommer man undan svin-motospeed påslag.. (jag har sett powercommanders K/N utförande för 1700SEK, jämför det med 6500 som dom ska ha för en PC3r här i Sverige)

Last edited:
Ketogan:
Det är precis så jag gjort, jag har satt dit ett öppet system kapat locket på luftburken och ska sätta dit ett K&N filter eller motsvarande och sen tänkt att justera motorn med hjälp av en PC3.

Tycker ändå 2000:- är rätt saftigt men det är ju ändå lite jobb så det får man väl ta...

Jag tror att jag kommer göra detta på Biscaya för dom är en av dom som är "Powercommader approved" samt att dom är experter på mitt märke, känns som om det ska vara tryggast att göra där.

Finns det någon på det här forumet som har erfarenhet ifrån Biscaya och bänkning?

Men Micke... ska jag ta och förklara fördelarna med en PC så att även du förstår :fakta :D

Om jag bara använder FIM så blir jag tvungen att betala ännu en gång för att återställa mjukvaran när jag ska sälja hojen återställd till orginal.

Med en PC3 så får jag bättre gasrepons vilket man inte får med en FIM. Jag kan dessutom återsälla allt när som helst genom att bara dra ut sladden. Jag kan även justera själv om jag vill eller är missnöjd med ett visst varvtal. Jag kan ha flera kombinationer av utrustning/moddar och själv byta map/karta när jag behöver.

Exempel: Bankörning (Med hårda ljudkrav), kanske blir tvungen att sätta dit orginal avgassystem men vill ha K&N filter och öppen luftburk. Jag kan då ha en map/karta för just den modden att ladda in.

Dessutom så kan jag sälja min PC3, det kan jag inte göra med en FIM.. :fakta

Nu kanske även du förstod :D Tack för komponenterna igår! Ska börja löda ikväll har jag tänkt!

Grund mappning ska jag göra på Biscaya och då vill jag har med mig både mina orginal dämpare och dom öppna dämparna.

Efter en sådan mappning så tvivlar jag på att jag behöver kunna ändra men jag kommer att må bättre av att veta att jag KAN! :tummenupp

Sen så kan jag ju som jag sa tidigare sälja min PC3 det kan inte du göra med en FIM!

Responsen blir bättre pga PC3 läser av throttle position och kompenserar snabbare än vad orginal datorn gör.

K-Micke skrev:

Bättre respons? Hur då?

Använd sökfunktionen på forumet och läs igenom gamla trådar ang detta så slipper jag skriva en novell till.

Sen om du inte förstår får du gärna ställa en liknande fråga till.

(ej agressivt eller på något sätt stötande menat uttal, mao ta ej illa upp)

/KetogaN

Kurben skrev:

Affe_R1: Vart gjorde du detta?

Jag har ingen Power C. men jag funderar på att
skaffa det till nästa säsong..

Jag ska kolla upp priset lite bättre och återkomma...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra