Vad kostar en bränslepump?

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
Tja! Har problem med min CBR 600F. Troligen bensinpumpen som gett upp. Hur mycket kan en ny kosta och var hittar man på en...?

speedfreak no1 skrev:
Tja! Har problem med min CBR 600F. Troligen bensinpumpen som gett upp. Hur mycket kan en ny kosta och var hittar man på en...?

Vadå är det hel död?

Har haft problem med det på min förra -95:a...
Men den går att pilla isär.. I sitter ett par brytarspettsar (som givetvis inte går att köpa sepparat), men kolla om de "nypit ihop" och fila till det lite om det går..
Är du duktig kanske du kan byta brytare om du hittar några som passar.. :va

En ny kostade 1800kr till min...

Jag filade till den gamla lite, den funkar just nu, men vet inte hur länge..

Lycka till!

/Lännström

Jag vet inte om det här kan vara til nån hjälp men så här har jag renoverat solenoider till urgamla startmotorer som är svårt att få fatt på delar till:
När kontaktytorna har varit sönderbrända och saknar material så har jag tagit isär och blästrat fram rena ytor på kontaktytrona. Sen har jag hårdlödit på med silverlod (tror kopparlod är ännu bättre) för att bygga upp det som saknats på ytorna. Därefter lite filande för att få till rätt form och lite försiktig blästring för att få bort flussmedlet som annars ger ärg med tiden.
Och vips så har man nya fräscha bitar.
Jag vet inte om du kan nyttja detta men tänkte att det kanske kan vara till nytta.

Felet på hojen är att den inte får någon soppa... eller iaf inte i rätt mängd. Den går bra när man torr varvar och går klokrent annars, men när man belastar motorn när man kör så får den för dåligt... Accar på som sjutton på ettan men sen sukar den och får ingen soppa. Har gått igenom förgasare och munstycken allt e ok! Tro ganska bestämt att det har nått med bränslepumpen att göra... eller!?

Skulle kunna vara pumpen. Men uppenbarligen inte kontaktytorna eftersom pumpen "fungerar".

Men det kan också vara sånt som:
*Igensatt soppafilter
*Igensatt tankventilation
*Klämd soppaslang nånstans

Det här tyder ju på problem före fuggarna:
"Accar på som sjutton på ettan men sen sukar den och får ingen soppa"
Går bra på den soppa som har kommit in i flottörhusen men när den soppan tar slut så är det gonatt.

Edit: Var sitter pumpen? Dvs sitter den i tanken eller utanför tanken (externt)?

Edit2: Pumpar av den sort som du beskriver, dvs membranpumpar, har ibland en justering (ex vis gamla Strombergare till Saab 2-t). Justering sitter i anslutning till brytarna i pumpen. Påverkar var i "slaget" pumpen ska aktiveras. Kan man tänka sig att pumpen aktiveras på fel ställe i slaget och därmed inte ger full kapacitet?

Last edited:
Är det insprut eller förgasare?

Till en GSX-R 750 '98a insprut så går den NY på över 4000:- innan prisjusteringen som varit rätt nyligen.
Är det förgasare så borde den vara bra mycket billigare, finns universal för förgasar motorer på Mekonomen för ca 600:- om man bara har plats för den. Den är lite större än pumparna till hojjar brukar vara.

Eftersom han har pump med brytare så lär det väl vara fuggar antar jag.

Speedfreak:
Jag kanske har nån pump ligger nånstans. PM om det är av intresse.

Edit: Antar att Mekonompump är till bilar? Då finns risk att den ger för högt tryck, de flesta hojafuggar klarar bara typ 0,2 bar eller så.
Bilpump för fuggar ger högre tryck än så. Har man regulator så är det inga problem.

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...