Vad kostar en bänkning?

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Vad kostar det att köra en ducati i bänken för att få ut hur många pollar den har på slangen?
Vart ska man göra det?
Hur mycket kostar det sen om dom ska fin trimma den lite?
Måste man vara utan hojen en hel dag för att få ut kurvan eller tar det bara 20 min typ?
Kan någon rekomendera någon bra Verkstad som har bänk?

Tack i förhand.....

en vanlig bänkning med lambdavärden och hk/vrid ligger på allt mellan 100 och 500 beroende på vilken verkstad du hamnar hos..

/KetogaN

Jag ringde till Cycle Center i uppsala.. (närmast för mig)
dom vill ha mellan 2-4000 för att bänka o justera min ...
dom kan då ta betalt...

är det tillåtet att skruva nåt själv för att få ned priset, ja menar.. om dom ska av med förgasarna ... det kan ju jag göra själv... ??

Så fort dom ska justera springer pengarna iväg tyvärr.

Men en vanlig effektmätning med air/fuel bör inte kosta mer än 500kronor (ingen justering).

Skruva själv kan man göra, frågan är hur bra det blir, om man inte har någon bänk själv så ser man inte hur blandningen blir mer än vad man känner när man kör och då blir det väldigt grovt och godtyckligt inställt.

Detta är något många missar i sin beräkning när dom bestämmer sig för att dom har råd att stoppa på ett annat avgassystem.

/KetogaN

KetogaN skrev:
Så fort dom ska justera springer pengarna iväg tyvärr.

Men en vanlig effektmätning med air/fuel bör inte kosta mer än 500kronor (ingen justering).

Skruva själv kan man göra, frågan är hur bra det blir, om man inte har någon bänk själv så ser man inte hur blandningen blir mer än vad man känner när man kör och då blir det väldigt grovt och godtyckligt inställt.

Detta är något många missar i sin beräkning när dom bestämmer sig för att dom har råd att stoppa på ett annat avgassystem.

/KetogaN

så vad du menar är att man kan inte skruva av förgasarna osv själv medans man är där.. och att de skulle kunna få ned priset ?? verkar ju lite löjligt att dom ska ha betalt för sånt.. om man kan göra det själv... räcker ju om dom skruvar på luftskruvar osv.. men byta munstycken kan ja ju göra..
det skulle ju göra att man bara behöver betala för effektiv tid så att säga...

ambulans skrev:
så vad du menar är att man kan inte skruva av förgasarna osv själv medans man är där.. och att de skulle kunna få ned priset ?? verkar ju lite löjligt att dom ska ha betalt för sånt.. om man kan göra det själv... räcker ju om dom skruvar på luftskruvar osv.. men byta munstycken kan ja ju göra..
det skulle ju göra att man bara behöver betala för effektiv tid så att säga...

Ahh, Nu förstår jag vad du menar. Jo det kanske man kan, man får väl höra med dom som har bänken, dom vill säkert göra allt själv och på så sätt tjäna pengar på det. Om man känner dom bra kanske man kan presa ner priset på det sättet men det kan kanske vara lite känsligt. Sen å andra sidan, frågan är juh fri.

/KetogaN

KetogaN skrev:
Ahh, Nu förstår jag vad du menar. Jo det kanske man kan, man får väl höra med dom som har bänken, dom vill säkert göra allt själv och på så sätt tjäna pengar på det. Om man känner dom bra kanske man kan presa ner priset på det sättet men det kan kanske vara lite känsligt. Sen å andra sidan, frågan är juh fri.

/KetogaN

ja jag får höra vad dom säger... har man tur så tycker dom ju kanske att det är skönt att slippa att skruva av tanken o hela den prylen... på det viset kanske man kan få lite "rabatt"
sammanlagt så tar ju det tid åxå.. om det ska av o på några ggr... innan det är färdiginställt..
känns ju lite jobbigt att betala tex en femhundring för att dom har skruvat av tanken o förgasarna när ja kan göra det.. :mad:

Last edited:
hmm..

Vad kan man få ut av lambda värdena? typ om den går för fett eller snålt?
Om den gör det så kan man väl bara ställa om skruvarna på förgasarn?
eller?

hmmm...

up up and away....

Re: hmm..

Monster skrev:
Vad kan man få ut av lambda värdena? typ om den går för fett eller snålt?
Om den gör det så kan man väl bara ställa om skruvarna på förgasarn?
eller?
1) du får ut var den går fett o var den går snålt. Även på annat än fullgas. Ger bra ledtrådar till hur förg ska justeras. Inte så mkt trial and error.
2) finns lite till som påverkar blandningen; lågfartsmunstycke, nålar o huvudmunstycken. Minst.
/u

Monster skrev:
Vad kostar det att köra en ducati i bänken för att få ut hur många pollar den har på slangen?
Vart ska man göra det?
Hur mycket kostar det sen om dom ska fin trimma den lite?
Måste man vara utan hojen en hel dag för att få ut kurvan eller tar det bara 20 min typ?
Kan någon rekomendera någon bra Verkstad som har bänk?

Tack i förhand.....

Hej! Jag betalade 2000 för bänkning med justering till min FZR 1000 90:a, de va förra veckan. Den har precis dynojet trimmats och behövde justeras in. Dom lyssnade och var ut och provkörde med mätinstrument lite allmänt i de priset. De var Ilsbo Mc och Motorservice utanför Hudiksvall som gjorde de.

Mvh Daniel

dhertzberg skrev:
Hej! Jag betalade 2000 för bänkning med justering till min FZR 1000 90:a, de va förra veckan. Den har precis dynojet trimmats och behövde justeras in. Dom lyssnade och var ut och provkörde med mätinstrument lite allmänt i de priset. De var Ilsbo Mc och Motorservice utanför Hudiksvall som gjorde de.

Mvh Daniel

VM i lyftning av gammal tråd. Du vet om att inlägget före dig skrevs 10-04-2003, 21:38 va?

//jaG

Power performance i Göteborg tar 600:- för en bänkning.. och 2000-2500:- med förgasar synkning och ev byte av nål munstycke!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT