Vad kostar det att tillverka en 1000cc sporthoj?

Tillverkningskostnaden skulle förvåna mig om den är hälften av priset till kund,tillverkare i allmänhet om man kollar på reservdelar har en jävla marginal minst 100% påslag mot vad dom betalar i inpris till lager.

Därmed inte sagt att våra svenska återförsäljare får se dom pengarna dom har nog som mest 20-25% påslag därför ger dom rabatterna på kläder o dyligt istället för rabatt på hojjen.
 
Lite äpplen och päron.

Det som är intressant är direktlön och direkt material. ger TB1
Till detta kommer stödjande verksamheter
Till detta kommer AFFO

TB1 är nog det som frågas efter och den är nog bara 1/8-1/10 av försäljningspriset.

Ovanstående baserat på annan tillverkande metallindustri.
 
Man kan ju få en Kina kopia av R1:an för runt 40000kr eller så.
visserligen inte i samma kvalitet, men ändå ett pris direkt ifrån fabrik!

Säkert!

Kan inte du beställa en sån kina-kopia då så får vi höra vad som händer efter att du har lagt handpenningen?

Förvänta dig inte att få någonting alls bara, det existerar inga kina-fabriker som kopierar sporthojar.

Mycket annat kopierar dom, klädnypor, enkla miniräknare, minimotos och annan skit, och det vet vi ju alla jur kvaliteten är på sånt.

Deras bilfabriker kommer däremot att bli intressanta på ett par års sikt, då dom ofta köper loss tillverkningsrätten på några år gammal teknik, och sedan fläskar på ett nytt (tyvärr kinesiskt) utseende på grejorna.
 
En cykel kostar vid fabriksporten i japan för strax över 800 000 JPY och på det priset har redan Yamaha gjort sin vinst....

Sen är resten moms, tull och vinst för importör samt handlare... Så när handlarna klagar på att de har så dåliga marginaler att de kan erbjuda dig en flaska gratis kedjespray vid ett nyköp så ta en hjälm också...
 
En vanlig siffra är att priset i sista ledet är 4-6 gånger priset i första ledet. Den siffra är ju även beroende på varumärket/imagen. Så en hoj för 120k skulle då kosta ca 20k-30k att tillverka.
 
Last edited:
ww.allabolag.se

gå in där och kolla hur mycket er lokala mc handlare tjänar, den återförsäljare som har en marginal på 30-40% är nog lycklig... Snarare 12-20% innan det är prutat, monterat, löner, hyra, el, lagerkostnad mm. Sen kan alla gissa hur mycket dom vill.
 
gå in där och kolla hur mycket er lokala mc handlare tjänar, den återförsäljare som har en marginal på 30-40% är nog lycklig... Snarare 12-20% innan det är prutat, monterat, löner, hyra, el, lagerkostnad mm. Sen kan alla gissa hur mycket dom vill.

Det är ju resultatet. 20% på omsättningen är superbra!!! Netto!
 
Hur mycket det kostar att tillverka motorcykeln beror på hur mycket du räknar in. Räknar du från början med utveckling, framtagande av maskiner för tillverkningen mm. så kostar det ungefär lika mycket som tillverkaren får betalt av försäljningsledet. Det brukar röra sig om mycket små marginaler, och på mindre serier blir det inte sällan förlust för tillverkaren att bygga hojarna. Man förlitar sig på att tjäna pengar på eftermarknaden, precis som med bilar. Ju längre man kan fortsätta sälja en modell, desto mer lönsam blir den.

Ett bra exempel är SP1:an där Honda förlorade ca 20% av hojens pris (inte priset hos återförsäljaren, utan priset Honda tar från fabrik) på varje byggt exemplar. Det var alltså betydligt dyrare att bygga den än vad de tog betalt för den, och då var det ändå den dyraste sporthojen på marknaden.
 
Spontant låter det mkt med -20% Men å andra sidan så sägs det ju att Bugatti Veyron säljs till miljonförlust för varje ex så... ;)

Hur mycket det kostar att tillverka motorcykeln beror på hur mycket du räknar in. Räknar du från början med utveckling, framtagande av maskiner för tillverkningen mm. så kostar det ungefär lika mycket som tillverkaren får betalt av försäljningsledet. Det brukar röra sig om mycket små marginaler, och på mindre serier blir det inte sällan förlust för tillverkaren att bygga hojarna. Man förlitar sig på att tjäna pengar på eftermarknaden, precis som med bilar. Ju längre man kan fortsätta sälja en modell, desto mer lönsam blir den.

Ett bra exempel är SP1:an där Honda förlorade ca 20% av hojens pris (inte priset hos återförsäljaren, utan priset Honda tar från fabrik) på varje byggt exemplar. Det var alltså betydligt dyrare att bygga den än vad de tog betalt för den, och då var det ändå den dyraste sporthojen på marknaden.
 
Lite äpplen och päron.

Det som är intressant är direktlön och direkt material. ger TB1
Till detta kommer stödjande verksamheter
Till detta kommer AFFO

TB1 är nog det som frågas efter och den är nog bara 1/8-1/10 av försäljningspriset.

Ovanstående baserat på annan tillverkande metallindustri.

Njae...? TB1 (TäckningsBidrag1) ges av särintäkter-särkostnader. I detta fall skulle det kunna vara försäljningspris/st-(direkt lön + direkt material). I andra fall kan det finnas fler särkostnader (särskild lagerföring, särskild processering etc.). I vilket fall som helst brukar det i kalkylsammanhang sägas att TB>0 är vinstgivande, men man vill självfallet oftast ligga bra mycket över 0 i TB, såvida det inte finns överskott i ledigt kapital man vill utnyttja. Intressant här skulle jag säga är resultat (R) i form av totalt täckningsbidrag (TTB) - samkostnad, dvs. R=TTB-samkostnad, där TTB = total intäkt (försäljningspris*antal sålda ex) - total särkostnad och samkostnad är i princip fasta kostnader som fasta tillverkningsomkostnader etc.

I fallet med stora motorcykeltillverkare och deras kassakor (till exempel yamaha R1) tror jag inte de använder TB som kalkylunderlag då det inte är särskilt talande, såvida det inte finns stort överskott i ledigt kapital. TB tar dessutom inte hänsyn till tidsaspekter.

Nu blev detta en ekomomilektion, och kanske off topic...sorry!

//Morphine
 
så ni säger att det skulle vara avservärt mycket billigare att köpa hoj i japan än här?
 
så ni säger att det skulle vara avservärt mycket billigare att köpa hoj i japan än här?

MJA.....

Problemet är ju att tillverkarna inte är direkt pigga på att sälja cyklarna direkt till kund. Men visst även över disk priset i japan+tull+moms är billigare än priserna här...

Fast har man kontakter och kör race brukar det gå att få ut cyklar förbi de vanliga försäljningskanalerna...
 
120k plus minus får man ändå ge för en ny 1000RR
 
Last edited:
Ska ni börja snacka om vilka hojjar dom tjänar pengar på så är det ju crosshojjarna.
Kostar 85k,simpelt och grovhugget,inga garantiarbeten samt att det köps reservdelar ut i absurdum. DÄR ligger förtjänsten.
 
Jag har fått köpa prylar till inköpspriset för distributören och det rör sig om en "rabatt" på ca 60% där

Det gäller alltså att få in en hand i fabriken så man kan roffa åt sig lite delar och sätta ihop själv ;)
 
Säkert!

Mycket annat kopierar dom, klädnypor, enkla miniräknare, minimotos och annan skit, och det vet vi ju alla jur kvaliteten är på sånt.

Nja, idag kopierar dom även avancerade industriella styrsystem så nog finns kompetensen.
Någom kopia på en sporthoj har jag ännu inte sätt men det beror nog snarast på att det är en för liten marknad, övriga världen är inga storkonsumenter av literhojar, det är faktiskt mest vi nordbor som är kubikfixerade.
Titta däremot på 4-hjulingar, där kostar en kinamaskin ca hälften av vad ett "känt" märke kostar och kvaliten är inte ett dugg sämre!
 
Titta däremot på 4-hjulingar, där kostar en kinamaskin ca hälften av vad ett "känt" märke kostar och kvaliten är inte ett dugg sämre!

Jo tack, en kompis köpte två, en begagnar Raptor och en ny "Kina-Raptor".

Kinesen låg ute på blocket efter tre veckor, sedan köpte dom en till begagnad Yamaha.

Just en sporthoj kan dom aldrig kopiera så "rakt av" för då skulle Kawazaki störtbombare svärma över kina (Kawazaki tillverkade faktiskt såna förr i tiden)

Man leker fan inte med japanernas varumärken.
 
Jo tack, en kompis köpte två, en begagnar Raptor och en ny "Kina-Raptor".

Kinesen låg ute på blocket efter tre veckor, sedan köpte dom en till begagnad Yamaha.

Just en sporthoj kan dom aldrig kopiera så "rakt av" för då skulle Kawazaki störtbombare svärma över kina (Kawazaki tillverkade faktiskt såna förr i tiden)

Man leker fan inte med japanernas varumärken.

Ja, det skulle möjligen vara att de håller en ojämn kvalitetsnivå, de kina-quads som finns i min bekantskapskrets har funkat ypperligt.
Ett annat problem är ju alla fulimportörer som inte är ett dugg intresserade av att hålla någon som helst eftermarknads-service eller garanti.

En kompis som representerar europas största tillverkare av elprodukter blev erbjuden att köpa en kopia av deras egen produkt på en större elektronikmässa i Frankrike :), så inte fan är dom blyga kineserna.
 
Det går inte jämföra en Kinaquad mot tex en motsvaranda Honda TRXmaskin. Det ÄR skillnad och den som säger annat ljuger.
Så,tillbaka till ursprungsfrågan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top