vad kostar det att hona cylindrarna på verkstad?

cRoC skrev:
Jag menade att man ofta kan plocka bort cyllarna utan att ta ur motorn, det är inte felaktig information :dummer

Jahaaa...
Men killen undrade om en Thunderace...
Inte något annat!

Kan vi sluta spamma sönder denna tråd nu!

Du kommer INTE att överyga mig hu du än bär dig åt!

Ok?
 
Hallå ja... mc-mek här som jobbar dagligen med T-ace... JA, du kan ta bort cylindrar utan att ta ut motorn,dock är det lite klibbigt på vänster sida när du skall ta bort toppen,löses genom att lossa motorfästena och bända motorn lite åt höger,sen behöver du inte dela kamkedjan som det står i vissa manualer,går att vrida ut kammarna ändå. Sen när du ändå har toppen av så ställ ventilerna medans du har den på bänken,fan så mycket smidigare än när den sitter i.
Sen om någon är intreserad så är min t-Ace till salu. blå svart.bromsad til 162 kusar på bakhjulet och ca 300 mil på motorn efter ren. Blir Billig!pm'a för info
 
erik_a64u skrev:
så här är det...jag äger ingen thunderrace men funderar på att köpa en eftersom jag gillar utseendet och prestandan verkar skojj. Dock så har dom i min prisklass (30-40kkr) oftast gått ca 5000mil. OCh jag har läst om "thunderrace sjukan" undrar således vad det kostar att fixa det.

Vad ska man ge för en 96a som gått 4400mil förrsten, bike skriver ca 45 men då hos handlare så jag gissar på 40kkr eller?

tack för alla svar!

Mvh Victor

Du gissar nog priset rätt bra där.
Det är ju heller inet spikat och klart att just den du köper drar olja som fasen, det KAN vara så men det är ju inte tvärsäkert.

Jag vet tyvärr inte vad ringarna til denna hojen kostar men själva honingen är just inte många hundra spänn hos vilken motorslip som helst, sen har du ju jobbet med att plocka sönder och sätta ihop och en packningssats som kommer till.
tja ska man gissa på 3000-3500kr om du gör allt jobb själv utom honingen?
 
thundrace skrev:
Hallå ja... mc-mek här som jobbar dagligen med T-ace... JA, du kan ta bort cylindrar utan att ta ut motorn,dock är det lite klibbigt på vänster sida när du skall ta bort toppen,löses genom att lossa motorfästena och bända motorn lite åt höger,sen behöver du inte dela kamkedjan som det står i vissa manualer,går att vrida ut kammarna ändå. Sen när du ändå har toppen av så ställ ventilerna medans du har den på bänken,fan så mycket smidigare än när den sitter i.
Sen om någon är intreserad så är min t-Ace till salu. blå svart.bromsad til 162 kusar på bakhjulet och ca 300 mil på motorn efter ren. Blir Billig!pm'a för info


Shimsa inte INTE lös topp det stämmer aldrig när den sedan monteras å dras med rätt moment Funkar på vissa toppar men inte på yamahan

har haft denna diskussion vid ett flertal tillfällen men så ere
 
där ser man, mycket ska man veta.

Kollade upp försäkringen...den var lite dyr tycker jag. FÅr nog glo efterngt annat. Var ju och kollade på en thunderrace men den hade inga service papper och sen så tjatade ägaren så j-vla mycket om hur fin den var...fast bakdäcket var slut, kåporna sprukna, rassel i kopplingen och skitig som faan...

(ang bakdäcket så sa han
- Nääe det är inte slitet det är ett sportdäck, det ska inte vara något mönster i mitten...) Nej det kanske det inte ska va, men corden ska ju inte synas heller :rolleyes:

Nu får jag leta ngt annat...sugen på kawa zrx 1200s...

tack ändå för alla svar.
mvh Victor
 
erik_a64u skrev:
(ang bakdäcket så sa han
- Nääe det är inte slitet det är ett sportdäck, det ska inte vara något mönster i mitten...) Nej det kanske det inte ska va, men corden ska ju inte synas heller :rolleyes:
whahahha! det hade jag velat hört, fan jag råkar sälla på sånna sagoberättare när jag ska köpa nåt:lol
Det ska vara mönster i mitten självklart.
 
andersson turbo skrev:
Shimsa inte INTE lös topp det stämmer aldrig när den sedan monteras å dras med rätt moment Funkar på vissa toppar men inte på yamahan

har haft denna diskussion vid ett flertal tillfällen men så ere

Kan meddela att det funkar utmärkt på min,har aldrig slått mer än 0,01 vid kontroll.Men vi mäter den innan vi tar av den,sen shimsar den på bänken och bultar i den,har aldrig slått fel.
 
Tom skrev:
Till min gammelgixxer kostar en uppsättning kolvringar runt 4500 SEK.
QUOTE]

JÄVELBERG!

Till min cbr Betalade jag 1400:- för kolvringar till fyra cylindrar.
plus packningar för 7-800:-

Honda original.
 
thundrace skrev:
Kan meddela att det funkar utmärkt på min,har aldrig slått mer än 0,01 vid kontroll.Men vi mäter den innan vi tar av den,sen shimsar den på bänken och bultar i den,har aldrig slått fel.
det borde funka, jag tror han trodde du menade att du tog loss toppen och sen utförde mätningen med toppen lös.
 
Silwer skrev:
det borde funka, jag tror han trodde du menade att du tog loss toppen och sen utförde mätningen med toppen lös.

Mm,jag var nog lite otydlig där...då kan man få lite tjosanhoppsan överaskningar. :tummenupp
 
thundrace skrev:
Mm,jag var nog lite otydlig där...då kan man få lite tjosanhoppsan överaskningar. :tummenupp



Japp då spänningarna släpper med lös topp

men då jag alltid jobbar med lös motor i stativ såuppstår aldrig behovet att shimsa lös topp då det är ännu enklare att shimsa på plats

jag har därimot gjort mig ett verktyg modell T -handtag med en stoppskruv som man låser i hålen i kammen och kan därigenom rotera en kamm i taget utan att behöva hänga på kammkedjan funkar förträffligt


Peter
 
andersson turbo skrev:
Japp då spänningarna släpper med lös topp

men då jag alltid jobbar med lös motor i stativ såuppstår aldrig behovet att shimsa lös topp då det är ännu enklare att shimsa på plats

jag har därimot gjort mig ett verktyg modell T -handtag med en stoppskruv som man låser i hålen i kammen och kan därigenom rotera en kamm i taget utan att behöva hänga på kammkedjan funkar förträffligt


Peter

Hehe,jag har nog nåt liknande,men jag gjorde min så den tar i hålen på kamdreven...Va gött och slippa pillmeck med motor i ram och bara i stativ (högljud avundsjuk suck)...
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top