Vad kostar ölet i Italien?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jo, det är ju så att man ska semestra ett par veckor vid medelhavet snart, i södra Italien för att vara lite mer exakt. Vad jag undrar är vad det kostar att gå på krogen i Italien nuförtiden? Dom har ju tyvärr gått med i EMU så antar att allting har blivit lite dyrare än vad det var för kanske 10 år sedan, men är det i samma klass som i Sverige, dvs måste jag betala 40-60kr för en stor stark i Italien på nått "vanligt litet ställe"?

Ni som vet är välkomna att svara. :tummenupp

Jo, det är ju så att man ska semestra ett par veckor vid medelhavet snart, i södra Italien för att vara lite mer exakt. Vad jag undrar är vad det kostar att gå på krogen i Italien nuförtiden? Dom har ju tyvärr gått med i EMU så antar att allting har blivit lite dyrare än vad det var för kanske 10 år sedan, men är det i samma klass som i Sverige, dvs måste jag betala 40-60kr för en stor stark i Italien på nått "vanligt litet ställe"?

Ni som vet är välkomna att svara. :tummenupp
Jag har tourat runt i Italien dom 2 senaste somrarna och jag upplevde att priserna överlag var ungefär desamma som här. Dock lite dyrare i söder och lite billigare i norr.

2-3 euro per una birra...:öl

Det är ju skitgött isåfall, 2 euro är ju bara 18 spänn. Tråkigare om det går på 5-6..

Får se hur det blir när jag väl är där, nu har jag i allafall fått en hint om det.

Killen bor ju just i Italien så han borde la veta, eller?:D

I gaar betalade jag 4 euro for en birra her i Milano
beer.gif

garanterad billigare i sòdra italien..

Var i norra Italien och där låg det som dom andra säger 2-3 euro men då får du ju med en plattern med små godsaker också, saltbröd, pizza slices osv

Glöm inte att testa ngn Agroturismo restaurang, lätt värt mödan om det finns en inom 10mil.

Det är ju skitgött isåfall, 2 euro är ju bara 18 spänn. Tråkigare om det går på 5-6..

Får se hur det blir när jag väl är där, nu har jag i allafall fått en hint om det.
Regeln är att ju mer turistico desto dyrare. På St Marcusplatsen i venedig kan du få betala 8 euro - och då är den inte stor... Samma sak på de mer kända platserna i Rom och Florens. Uppe i Appeninnerna, i någon gudsförgäten by, kan du komma undan med under 2 Euro. Ju bättre läge desto dyrare alltså. Är du snål undviker du serveringarna runt de centrala torgen. De är för jäva dyra - för att säga det rent ut.

Maten är lite billigare än i Sverige, men det är ingen jätteskillnad. Bäst äter du på landsbygden. Undvik turisttäta lunchställen. De serverar massor av gäster under kort tid, och det märks tyvärr på både maten och vinet de serverar...

Hur det är söder om Palermo har jag ingen aning om.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT