Vad kosta erat körkort??

• Thread starter Thread starter mk
  • Start date Start date
16000 och körde bara på skola, tog 1,5mån från att jag köpte boken tills lappen va i hand.

Kostade mig 2000 kronor. Tog 2 lektioner på skola, teorin tog jag i samband med skrivningen för lastbil. Uppkörning privat. Körkortstillståndet betalades av arbetsförmedlingen (sökte för dom behörigheterna jag saknade)

125 kortet för 11 år sen kosta mig 8000. Det blev ju billigare med det tunga tack vare det men kostade ändå ca 2500

9k för både bil och hoj.. tror hojen gick på 3,5k hojen hade fel på kopplingen så de var omöjligt att göra garagevändning..fick ta 2dubbellektioner extra :(...lagomt till uppkörningen var det fixat på något mirakulöst sätt (så inte trafikskolan skulle få dålig kuggstatestik kanske...)

Handledar tillstånd: 170:-
Körkortstillstånd: 220:-
Teori prov: 440:-
10 lektioner körskola: 4500
Uppkörning och lån av mc 1x: 2500
Tillverkning körkortet/Fotografering: 200

Summa: 8000:-

Tog Lätt kort när jag va 16, endast körskola... gick på c:a 5000 spänn (5-6 lektioner + Avg) Detta var dock över 8 år sen...

Mellankortet uppgraderade jag i lumpen, det kostade 200 kr i deposition till Kapten som hade hand om MC-boden, men om man klarade uppkörningen fick man tillbaka dem, det enda jag behövde betala var avg till VV för uppkörningen.

Lumpen stod med hojbod (en bod på området med 4-6 olika typer av hojjar) soppa och skjuts till uppkörning + en förberedelselektion i körskola..

Det roliga är dock att vi hade tillgång till mcboden utan "uppsyn" av någon handledare...
Tror dock man lär sig rätt bra på egna "misstag" oxå...

2008, ~9 lock, allt via skola, såg det som en kul grej och lite uppfriskande av kunskaperna. :)
Seglade genom allt, bussimpelt, körde två fikaturer privat på egen hoj, hyrde skolans båge till uppkörningen, kostade en slant det med, så det var inte mer än 5 dubbellektioner vill jag minnas.

Antingen har avgifterna höjts radikalt, eller så minns en del fel...vad jag minns kostade uppkörningen, bara den, 1500 bagis...

Tog kortet i sommar.

Förutsättningar:
Ingen egen hoj, ingen utrustning. Inte heller någon att övningsköra privat med, bortsett från mormor, men hon kunde mindre än jag när det gäller att köra, däremot satt hon ofta bakpå i unga dagar.

Har spenderat ungefär 50 meter (+-10m) på en klasskompis moped när jag var 14. Övriga hade helt enkelt inte moped där jag växte upp. Ingen övrig erfarenhet av att köra tvåhjulingar.

Tog B-kort för 3,5 år sedan, gjorde lumpen som strdisfordonsbefäl/-förare, och lägger drygt 1500 mil bakom mig varje år. Frågan är om jag inte gjorde fler mil än så när jag övningskörde...

Synundersökning gjordes (75:-) och skickades in till länsstyrelsen för ansökan om körkortstillstånd (220:-).

Köpte STR's MC-boken (171:-) pluggade teori hemma och satte den direkt hos VV (220:-).

Körde manöverbanor, trafik och lånade kläder hos trafikskolan. Totalt 10 st 80 min lektioner á 1250:- = 12'500:-.

Hyrde MC från körskolan till uppkörningen (750:-) och körde upp (1500:-).

Sammanfattat:
Optiker: 75:-
Avgifter VV & länsstyrelsen: 1940:-
Körlektioner: 12 500:-
Hyra MC uppkörning: 750:-
Tillverkning körkort: 120:-

Totalt: 15 385:-

Jag Gick bara på Körskola och mitt Körkort hamnade runt 13.000:-

Men lika kul har jag fast mitt vara dyrt jämnfört med er som kört privat.

Vem vare?!

Vem vare?! Vem vara som kosta?! Vad ska jag gör med min fucking körkort?

Skämt åsido, jag kunde bara inte låta bli, din trådtitel bjöd in till det....

Jag pungade ut runt en 20K kanske sammanlagt :) Sen tillkommer utrustning mm, men det har jag inte räknat på, det var så dyrt att jag inte ens vill tänka på det.

Tog kortet via FMCK 1994, landade på ca 900 kr totalt varav 500 kr var en avgift för att låna tung MC. Körde upp på en blå CB 650 från 1980 och nog var den tung alltid...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT