Vad kommer efter oljan??

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vill brainstorma lite kring detta med motorolja..Vi vet vad den har för uppgift i motorn med att kyla o skydda koppling, lådan o motor samt minimera friktion för att max effekt ska uppnås osv..Olika oljemärken är ofta i fokus o frågor o uppfattningar om vad som är bra motorolja lika så.. O alla oljemärken lovar alltid ut att just deras motorolja har extremt goda egenskaper osv!!

Vad jag undrar är om det finns någon produkt som kan ersätta dagens motorolja med liknande eller bättre hållbara egenskaper? Om inte så undrar jag om det gjorts tidigare försök att på "konstgjord" väg ersätta dagens motorolja? Eller om det forskas kring ämnet över huvud taget??

Om jag får fundera fritt så tror jag att små små kulor kan vara något.. o då menar jag SMÅ....

Det hade vart fint med en motor som hade så enormt liten friktion att smörjning inte behövdes och värmeutvecklingen pga. friktion var försumbar. :)

#space skrev:
2110947 Vill brainstorma lite kring detta med motorolja..Vi vet vad den har för uppgift i motorn med att kyla o skydda koppling, lådan o motor samt minimera friktion för att max effekt ska uppnås osv..Olika oljemärken är ofta i fokus o frågor o uppfattningar om vad som är bra motorolja lika så.. O alla oljemärken lovar alltid ut att just deras motorolja har extremt goda egenskaper osv!!

Vad jag undrar är om det finns någon produkt som kan ersätta dagens motorolja med liknande eller bättre hållbara egenskaper? Om inte så undrar jag om det gjorts tidigare försök att på "konstgjord" väg ersätta dagens motorolja? Eller om det forskas kring ämnet över huvud taget??

Om det forskas?

Every f-word day! :) Mekanikfakulteten i Linköping har en högt utvecklad forskning på torrfilmssmörjning inom det tribologiska området.

Här talar vi alltså smörjning utan olja, och vi talar keramer polymerer o.dyl
Man är även internationellt erkända så Svensk forkning ligger bra till här.
Det är likaså med deras motsvarighet i Luleå, men där har man fokuserat på våtfilmssmörjnig istället. I klartext betyder det OFTAST oljor.

Men visst finns det vätskor som smörjer som inte är oljor.
Även för förbränningsmotorer.
Oljereklamen om t.ex Mobil1 på F1 bilar Eller Shell Advance är inget annat än rent lurendrejeri.

En F1 motor har inte sett vanlig smörjolja, syntetisk eller mineral så länge den levat.

Det man häller i en F1 motor är en giftcoctail av en massa ämnen jag gärna hade gett en hel del för att få veta mer exakt vad det egentligen är! :)
Men det vet jag inte.
Såvitt jag kunnat utröna är det iaf INTE olja....

PacMan skrev:
2110973 Det hade vart fint med en motor som hade så enormt liten friktion att smörjning inte behövdes och värmeutvecklingen pga. friktion var försumbar. :)

En elmotor är ju ganska nära det idealet...

Läste om ett äventyr där någon var ute på äventyr i en CV2:a (Citroên) och åkte på oljeläckage i väldigt avlägsna trakter , ståendes i djungeln så kom en ortsbo förbi och när han fattat problemet så hämtade han ett gäng bananer som han tryckte ner i motorn, sen var det bara att tuffa vidare, det gick till nästa mack åtminstone.

Back