Egentligen kan man ju fråga sig vilken roll Bugatti, Lamborghini och Ducati spelat för VW-koncernen och vilken roll de kan spela i framtiden. Synergierna inom R&D och inköp torde ju inte direkt vara enorma mellan dessa märken och övriga märken i koncernen, utan min gissning är att de framför allt haft en funktion för att stärka varumärket. De har haft en "halo-effekt" på koncernen när det gäller exklusivitet och hög prestanda.
Frågan är om inte denna effekt snarare blir negativ när hela övriga koncernen i rask takt nu är på väg över till eldrift och mer eller mindre lagt ned utvecklingen av nya förbränningsmotorer. Exklusivitet och prestanda omdefinieras och dessa märken blir nog då snarare en belastning för VW, såvida de inte satsar enorma pengar på att göra dem till de främsta och mest exklusiva märkena när det gäller eldrift, uppkoppling och allt annat som definierar framtidens exklusivitet. En satsning som dessutom blir väldigt riskfylld då det redan finns många spelare som har ett rejält försprång inom dessa områden.