Vad kolla på hoj som stått i 5 år?

D_K

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSXR 750 -92
Halloj på er!

Ska åka och kolla på en hoj som jag ev ska köpa under helgen, på bilderna ser den ut att vara i fint skick. Det enda som gör mig tveksam är att den inte är körd på fem år, däremot har den stått i varmgarage under tiden. Nuvarande ägare säger att han har varit ute och provkört hojen en sväng i vår och att den fungerar felfritt.

Vad finns det, förutom det ytliga som man bör vara noga med när man tittar på en hoj som stått länge? Kan motorn ta skada av det och hur kan jag se det isåfall? Samma sak med lager, växellåda? :va

Hojen i fråga är en Yamaha FZR 600 -91 som har gått ca 5000 mil.

Hoppas ni har lust o hjälpa en okunnig!:)

Hade gott!

Frågan hur den förbereddes för avställningen för 5 år sedan?

Har man gjort det på korrekt sätt kan den nog ha klarat sig rätt bra. Bäst vore om man haft fräsch motorolja och ny bromsvätska. Jag vet inte hur länge bromsvätska klarar sig om den är fräsch och oanvänd. Vatten brukar samlas i oken med tiden. Vätskan drar åt sig fukt. Motoroljan lär vara så gott som ny om den byttes för 5 år sedan och stått oanvänd.

Kolla efter oljeläckage från motor, stötdämpare och om oken till bromsarna kärvar. Kolla hur gummislangarna ser ut. I huvudtaget skulle jag nog göra en översyn på motorcykeln innan den togs i bruk igen.

Du får nog räkna med att lägga lite pengar på att fixa fel och brister som kan ha orsakats av brist på användning. Bilar och motorcyklar mår bra av regelbunden användning.

Att den stått i varmgarage är ett gott tecken. I synnerhet om temperaturen varit stabil. Har man kört in och ut en bil vintertid blöt och full med snö lär ju fukten varit rätt hög även om den stått i ett varmgarage. Behöver inte endast vara av godo med varmgarage.

Nuvarande ägaren säger att han bytte motorolja när han fick hojen vilket jag tror var för 5 år sedan. Tror han skulle använda den för övningskörning men att det inte blev mer med det.

I övrigt tror jag inte att någonting gjordes. Hur menar du med översikt? Plocka isär motorn och kolla över den eller bara motsvarande säkerhetsgenomgång?

Vad tycker ni är ett rimligt pris för hojen? Säljaren begär 18 900:-. Själv tycker jag det är för högt för skicket den verkar vara i men det vore kul att veta vad ni tycker.

18 900 är på tok för högt för ett "renoveringsobjekt" som stått i fem år, de pengarna kan du ju få en riktigt fin, välservad, regelbundet brukad och allmänt väl omhändertagen hoj för.

edit: 97:a för 15k
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_fzr_600_29349329.htm?ca=23_10&w=3
92:a för 17k
http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_FZR_600___25_kw___29190498.htm?ca=23_10&w=3
lågmilar93:a för under 14k
http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_FZR_600_29080761.htm?ca=23_10&w=3
94:a i behov av lack för 15k
http://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_FZR_600_28439988.htm?ca=23_10&w=3
92:a för 12k
http://www.blocket.se/jonkoping/Yamaha_FZR_600_29105617.htm?ca=23_10&w=3

Du har en del att välja på!

Last edited:
18 900 är på tok för högt för ett "renoveringsobjekt" som stått i fem år, de pengarna kan du ju få en riktigt fin, välservad, regelbundet brukad och allmänt väl omhändertagen hoj för.

Ja det var så jag kände med. För mig låter 15000 vettigt eller kanske under det tom beroende på hur den ser ut på plats. Hur låter det?

Ja det var så jag kände med. För mig låter 15000 vettigt eller kanske under det tom beroende på hur den ser ut på plats. Hur låter det?

Också för mycket. Se mitt uppdaterade inlägg, du kan få en besiktigad och färdig hoj för under 12 000 kr. Jag hade nog inte gett över åtta-10k för den du pratar om.

Klart att om det är original bromsslangar skulle jag byta fram för det är ju det som är viktigast av allt!
Batteri klarat sig? nytt?
Är den seg på starten så är det nog färdigt med batteriet!
Insugsgummina till förgasarna är nog bäst att kolla (svindyra) titta efter sprickor rör förgasarna upp och ner tål dom detta utan synliga sprickor då är dom ok!
Samt däcken är nog bara att kasta, annars är det nog ingen större fara :)
13000:- om den är i sådär skick!
Tag med ficklampa till insugsgummina!

Låter några tusen för dyrt, men fan vad ni tror hojar dekar ner sig??

Fem år? En Japshoj är rena tidskapseln, tanka och kör, glöm fukt i bromsvätskan och torra packningar...

Allt som står i SMC's begbibel ( om det nu finns en sån ) behöver inte vara sant.

Också för mycket. Se mitt uppdaterade inlägg, du kan få en besiktigad och färdig hoj för under 12 000 kr. Jag hade nog inte gett över åtta-10k för den du pratar om.

Det fina med den är bara att den blir veteranare nästa år vilket innebär en billig försäkring, å andra sidan så får man en 93 för 12000 så har man nästan tjänat igen försäkringen...

Fan va ångest jag fick nu... va ju sugen på hojen men du har ju rätt i dina synpunkter så känns inte lika bra längre.

Klart att om det är original bromsslangar skulle jag byta fram för det är ju det som är viktigast av allt!
Insugsgummina till förgasarna är nog bäst att kolla (svindyra) titta efter sprickor rör förgasarna upp och ner tål dom detta utan synliga sprickor då är dom ok!
13000:- om den är i sådär skick! 15000:- i bra skick, 18000:- nya däck batteri klossar och bra skick, tycker jag!
Kvitto på ventiljusteringar är ju inte fel!
Finns hur mycket som helst att kolla.... läcker gaffelbenen något efter provkörnig?
Be ägaren eller någon sitta på hojen, dra i gaffelbenen fram o tillbaka, styrlager.
Är den nybesiktigad så ska ju vissa saker vara kollade
Tag med ficklampa till insugsgummina![/QUOTE][/QUOTE]

13000:- om den är i sådär skick! 15000:- i bra skick, 18000:- nya däck batteri klossar och bra skick, tycker jag!
Kvitto på ventiljusteringar är ju inte fel!
Finns hur mycket som helst att kolla.... läcker gaffelbenen något efter provkörnig?
Be ägaren eller någon sitta på hojen, dra i gaffelbenen fram o tillbaka, styrlager.
Är den nybesiktigad så ska ju vissa saker vara kollade
Tag med ficklampa till insugsgummina!
[/QUOTE][/QUOTE]

Den är inte besiktigad heller :( men det boprde väl inte va nåra konstigheter om man bara kollar allt som skrivits tidagare plus en säkerhetsgenomgång?

Låter några tusen för dyrt, men fan vad ni tror hojar dekar ner sig??

Fem år? En Japshoj är rena tidskapseln, tanka och kör, glöm fukt i bromsvätskan och torra packningar...

Allt som står i SMC's begbibel ( om det nu finns en sån ) behöver inte vara sant.

Tänker precis samma sak.
Klart man ska kolla på delarna men att man ska byta de ena o de andra för att.....

Hade den däremot varit körd under dessa 5 år så får jag intrycket att samma "saker" inte behöver bytas

Tackar för alla svar iallafall!

Vi får se var det landar men kommer ni på mer saker som kan behövas kollas innan köp så ös på!!

Be honom besiktiga hojen innan köp, kan föra med sig en hel del annars!
Tackar för alla svar iallafall!

Vi får se var det landar men kommer ni på mer saker som kan behövas kollas innan köp så ös på!!

Det fina med den är bara att den blir veteranare nästa år vilket innebär en billig försäkring, å andra sidan så får man en 93 för 12000 så har man nästan tjänat igen försäkringen...

Fan va ångest jag fick nu... va ju sugen på hojen men du har ju rätt i dina synpunkter så känns inte lika bra längre.

Den här var förvisso ganska repig och dan, men den har bara stått i ett år, är besiktigad, är redan veteranare och kostar bara 13k:
http://www.blocket.se/varmland/Yamaha_Fzr_600_28935301.htm?ca=23_10&w=3
Annars finns det en helsikes massa 1000cc fzr där ute, också för småpengar, som är veteranare. Om du inte måste ha just 600cc menar jag.
ex: http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_FZR_1000_28553763.htm?ca=23_10&w=3
http://www.blocket.se/landskrona/Yamaha_FZR_1000_EXUP_28637568.htm?ca=23_10&w=3

Min hadde stått i en lada i 6år och inte speciellt väl skött.
Dammig och sketen som ett svin gav gubben 7000:- men renoverade för 12000:-
så betala inte för mycket gammla hojar har en tendens att skena iväg något jävulst i
plånboken men är inköpssumman rätt så kör på bara.

Förövrigt kan jag säga att jag bytte olja,batteri före den första uppstarten och hojen startade direkt och lät helt okey (Honda såklart)
Sedan är det nästa steg med schims,framgaffel tätningar,Drev,kedja,däck,stötdämpare bak,Electonik,däck,lameller,styrlager och även alla andra lager och tätningar som ev kan vara slut osv osv osv.......:banana
Men det blev endå en riktigt bra hoj av mitt ladugårdsfynd till slut och när man tror man är färdig så är man absolut inte det......:gnissla

Skulle jag starta en firma så vore det i reservdelsbranchen för Mc för där fnns en guldgruva tydligen...............

Last edited:
Men för h-vete, jag har startat upp bilar som stått avsevärt längre än så utan att byta en enda pryl.

Varför skulle man byta bromsslangar?

Mina är orginal sedan 83 så vitt jag vet, och dom fungerar alldelens utmärkt.

Det är inget hokuspokus som händer när en hoj står stilla ett tag.

Oj vad man kan hänga upp sig?
Hojen är 20 år gammal!
Ja kanske för att man vill känna sig säker! vill man inte det så är det väl bara att åka :)
Å andra sidan kanske jag inte hade bytt själv vem vet!
Bara förslag.

Det är inget hokuspokus som händer när en hoj står stilla ett tag.[/QUOTE]

Last edited:
Men för h-vete, jag har startat upp bilar som stått avsevärt längre än så utan att byta en enda pryl.

Det är inget hokuspokus som händer när en hoj står stilla ett tag.

Starta upp gammla bilar har jag också gjort i 30 år men vill man ha väl fungerande hojar som oftast man vill ha i väldigt bra skick.
så som vi hoj åkare vill ha dessa så kommer en gammal bil att kosta multum också sanna mina ord.
Jag har startart upp gammla V8 or som slumrat i 30-40 år okey dom startar men sen då........... Det är då det börjar kosta DOLLAR med allt annat som behövs.Renovering av motor innerbär inte att motorn fungerar för det gör min gammla cheva också fast den läcker som ett såll.Nä renovering av bil,Mc behöver man pengar och ett stort tålamod.

Anledningen till att jag inte vill ha en FZR 1000 är att jag vet själv hur jag kör så det verkar vara en bra livförsäkring att inte köpa en så stor hoj :)

Dom 600 ni länkat till ser ganska fina ut och den i karlstad så definitivt intressant ut, dock så är det en himla bit att åka... Bor ju sthlm så det är cirkus 3 tim enkel resa... Men om jag inte köper hojen jag ska titta på så är nog den nästa :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph