Vad klarar en inbyggd dump?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ska köra med en TD04HL-16T på min nya hoj. Har hört nått om att den inbyggda dumpen inte klarar höga tryck, stämmer det? Ska ladda över 2bar.

jojje1963 skrev:
Ska köra med en TD04HL-16T på min nya hoj. Har hört nått om att den inbyggda dumpen inte klarar höga tryck, stämmer det? Ska ladda över 2bar.

Dumpen är nog inga problem
men den turbon klarar absolut inte 2 bars laddtryck

Det beror i å för sig på vid vilket flöde men över 1,5bar ger bara värme
kompressordiagram är skrivna i absoluttryck

andersson turbo skrev:
Dumpen är nog inga problem
men den turbon klarar absolut inte 2 bars laddtryck

Det beror i å för sig på vid vilket flöde men över 1,5bar ger bara värme
kompressordiagram är skrivna i absoluttryck

Hmm, absoluttryck är de inte skrivna i, iof. Det är tryckförhållande.

Sedan blir det väldigt trångt ovanför tryckförhållande 3, som du säger. Jävligt trångt.

Varför ska du ladda så ögonen blöder, Jojje?

/J

Well..
Det skulle inte gå att ladda 2bar med min förra turbo iheller men det brydde jag mig inte om..
Jag tror att det funkade för att flödet är rätt lågt, tar bara ut drygt 200hk, men vi får väll se.
Ska kolla in en mapp och räkna lite på det.
Att jag måste ladda så mycket är för att det ska gå fort, vid 1 bar har jag knappt styrfart med min slöa Bonnie

Ok, kollade lite på mappen och det ser ut som om turbon är för stor för mitt flöde. Vi får se vad som händer i real life. Den nog igentligen för stor för alla normala hojar men många kör ju med den??

Edit: Jag gjorde nog fel. Ser ut som om den är helt lagom när jag räknar rätt. Hamnar iof utanför mappen om jag laddar 2bar men ligger iaf på rätt ställe om man säger så.

Last edited:
På min förra turbohoj fick jag byta fjädern i dumpen för den läckte över 1,2 bar annars. Fast det var dock ett KKK aggregat.

Kikade lite på mappen, och verkningsgraden ser rätt ok ut om du ligger i området rakt ovanför maximal verkningsgradsöarna (fast med övervarv). Men om du stressar på med mer massflöde så faller verkningsgraden rejält, så det skulle jag inte rekommendera.

Vilken slagvolym, vilken effekt & vilket varvtal hade du tänkt dig?

/J

1120cc (2 cyl), hoppas på 210-220hk på hjulet och max 9000 varv på E85. Motorn har rätt dålig verkningsgrad (kör med orginal kammar och allt)
Som 900cc så ger den 65hk utan boost och 100hk vid 0.8bar.160+ vid 2bar på E85.
Som jag ser det så hamnar jag rätt i mappen eftersom VE är så dåligt.

RG500-Johannes skrev:
Kikade lite på mappen, och verkningsgraden ser rätt ok ut om du ligger i området rakt ovanför maximal verkningsgradsöarna (fast med övervarv). Men om du stressar på med mer massflöde så faller verkningsgraden rejält, så det skulle jag inte rekommendera.

Vilken slagvolym, vilken effekt & vilket varvtal hade du tänkt dig?

/J

jojje1963 skrev:
1120cc (2 cyl), hoppas på 210-220hk på hjulet och max 9000 varv på E85. Motorn har rätt dålig verkningsgrad (kör med orginal kammar och allt)
Som 900cc så ger den 65hk utan boost och 100hk vid 0.8bar.160+ vid 2bar på E85.
Som jag ser det så hamnar jag rätt i mappen eftersom VE är så dåligt.

Hmm även om nu kompressorn klarar detta tryck på det flödet
så har du ju ändå väldigt hög temperaturökning med 2 bar i laddtryck

samt att du kommer att gå extremt in i våldsamt avgasmottryck

2 cylindrigt vill visst ha stora turbiner vilket inte 16-t har
Låter nästan som om konventionell trimmning av grundmotorn

och kanske KKK k24 vore en bra lösning på en rökarmotor för dragracing

k24 har ca 30 % större turbin än 16t

Jag håller med, det skumma är att jag kunde ladda 2bar (med effektökning) med min VNT25 och den är mycket mindre än TD04-16T (ifs med 904cc)
Jag ska testa iaf, inte hela världen om det inte funkar, kan ju använda turbon till nått annat om jag måste köpa en större. Det är inte så viktigt om det blir perfekt bara jag kommer upp i 200+hk så är jag nöjd just nu. Helt klart skulle jag tjänna på att ha större ventiler och bättre kammar men just nu så finns det inte mycket att välja på till en Bonnie, plus att det är dyrt nog att bygga en ny hoj från scratch.

andersson turbo skrev:
Hmm även om nu kompressorn klarar detta tryck på det flödet
så har du ju ändå väldigt hög temperaturökning med 2 bar i laddtryck

samt att du kommer att gå extremt in i våldsamt avgasmottryck

2 cylindrigt vill visst ha stora turbiner vilket inte 16-t har
Låter nästan som om konventionell trimmning av grundmotorn

och kanske KKK k24 vore en bra lösning på en rökarmotor för dragracing

k24 har ca 30 % större turbin än 16t

heliac skrev:
På min förra turbohoj fick jag byta fjädern i dumpen för den läckte över 1,2 bar annars. Fast det var dock ett KKK aggregat.

Hm, hur är det möjligt? Dumpens "friläggande" area är ju minst hälften så stor som den mottryckande sidans area, dvs där du applicerar vakumsignalen från förgasarna. Tryckskillnaden mellan kompressor och insuget blev alltså alldeles för stor? Hade du en väldigt liten IC monterad?

andersbrink skrev:
Hm, hur är det möjligt? Dumpens "friläggande" area är ju minst hälften så stor som den mottryckande sidans area, dvs där du applicerar vakumsignalen från förgasarna. Tryckskillnaden mellan kompressor och insuget blev alltså alldeles för stor? Hade du en väldigt liten IC monterad?

Jag har beskrivit detta problem tidigare i mitt krig mot " dåliga dumpventiler "
hehe :D

Problemet är nog inte tryckfallet över IC utan snarare tryckfallet över spjällen

När manöverarean (membranet) är för liten så blir fjäderkraften väldigt låg
eftersom vacum från insuget måste kunna öppna ventilen på avslag
KKK aggregatet har en betydligt sämre dump än mitsubishiturbon
med väldigt liten membranarea

Att den sen sitter direk i kompressorsnäckan gör att ventilen som ska täta mot laddtryck får något högre tryck, trycket är som högst direkt innan utloppet i turbon

Detta fenomen uppstår inte vid fullt öppna spjäll utan snarare med väldigt liten spjällvinkel och med relativt högt laddtryck precis i spoolupen

Här kan man ha kanske 1.3 bar i tryckledningen men kanske bara
0.8 bar effter spjäll
då vill det till att man har kraftig fjäder i dumpen för att få bra funktion

Även dumpens placering kan ha betydelse, en felplacerad dump
kan få en pitotrörs liknande effekt om den sitter så att flödet träffar rakt på

Fenomenet inträffar offtast då man försöker gå upp i tryck
det kan alltså funka perfekt vid lägre laddtryck
förmodligen för att tryckfallet då procentuellt inte är lika stort

Vad som är viktigt är att man tar ut en bra vakumsignal där man sammanbinder alla insug ,och sen balanserar fjädertrycket så att
dumpen öppnar av tryckstöten i laddrör + vakumsignalen tillsammans
dumpen ska alltså inte stå öppen på tomgång
då förlorar man tryck ( kraft i motorn) vid dellast och av å påslag
spoolupp

andersbrink skrev:

Vet bara att hojen inte svarade på laddtrycksökning samt att man såg på inspelad film att laddtrycksnålen fladdrade häftigt runt 1,2 bar. Detta problem försvann efter fjäderbyte i dumpen.

jojje1963 skrev:
Hejsan Jojje! Jag kan inte låta bli att fråga. Vad har du stjärnmotorn till jag så på bilden. Har du oxså sådana ideer som jag att en fredagkväll med kompisarna och man :fyllisar :fyllisar går ut och varmkör när grannarna har knoppat in vid halvtvå tiden. :yoparty :lol Tacksam för svar.

Hehe,
Nä, jag hade lite planer på att bygga en 6.6 liters V-twin men sen gav jag bort den till ett flygmuseum. Den kommer från en AN-2 (världens största dubbeldäckare)

smen skrev:
Hejsan Jojje! Jag kan inte låta bli att fråga. Vad har du stjärnmotorn till jag så på bilden. Har du oxså sådana ideer som jag att en fredagkväll med kompisarna och man :fyllisar :fyllisar går ut och varmkör när grannarna har knoppat in vid halvtvå tiden. :yoparty :lol Tacksam för svar.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage