Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
jojje1963 skrev:Ska köra med en TD04HL-16T på min nya hoj. Har hört nått om att den inbyggda dumpen inte klarar höga tryck, stämmer det? Ska ladda över 2bar.
andersson turbo skrev:Dumpen är nog inga problem
men den turbon klarar absolut inte 2 bars laddtryck
Det beror i å för sig på vid vilket flöde men över 1,5bar ger bara värme
kompressordiagram är skrivna i absoluttryck
För att det är en fransvagn kanske?RG500-Johannes skrev:Varför ska du ladda så ögonen blöder, Jojje?
RG500-Johannes skrev:Kikade lite på mappen, och verkningsgraden ser rätt ok ut om du ligger i området rakt ovanför maximal verkningsgradsöarna (fast med övervarv). Men om du stressar på med mer massflöde så faller verkningsgraden rejält, så det skulle jag inte rekommendera.
Vilken slagvolym, vilken effekt & vilket varvtal hade du tänkt dig?
/J
jojje1963 skrev:1120cc (2 cyl), hoppas på 210-220hk på hjulet och max 9000 varv på E85. Motorn har rätt dålig verkningsgrad (kör med orginal kammar och allt)
Som 900cc så ger den 65hk utan boost och 100hk vid 0.8bar.160+ vid 2bar på E85.
Som jag ser det så hamnar jag rätt i mappen eftersom VE är så dåligt.
andersson turbo skrev:Hmm även om nu kompressorn klarar detta tryck på det flödet
så har du ju ändå väldigt hög temperaturökning med 2 bar i laddtryck
samt att du kommer att gå extremt in i våldsamt avgasmottryck
2 cylindrigt vill visst ha stora turbiner vilket inte 16-t har
Låter nästan som om konventionell trimmning av grundmotorn
och kanske KKK k24 vore en bra lösning på en rökarmotor för dragracing
k24 har ca 30 % större turbin än 16t
jojje1963 skrev:Jag ska testa iaf, inte hela världen om det inte funkar
heliac skrev:På min förra turbohoj fick jag byta fjädern i dumpen för den läckte över 1,2 bar annars. Fast det var dock ett KKK aggregat.
andersbrink skrev:Hm, hur är det möjligt? Dumpens "friläggande" area är ju minst hälften så stor som den mottryckande sidans area, dvs där du applicerar vakumsignalen från förgasarna. Tryckskillnaden mellan kompressor och insuget blev alltså alldeles för stor? Hade du en väldigt liten IC monterad?
andersbrink skrev:Hm, hur är det möjligt? Dumpens "friläggande" area är ju minst hälften så stor som den mottryckande sidans area, dvs där du applicerar vakumsignalen från förgasarna. Tryckskillnaden mellan kompressor och insuget blev alltså alldeles för stor? Hade du en väldigt liten IC monterad?
SmackMan skrev:Har du ingen stor bild på din bonneville?? vill se ju![]()
Hejsan Jojje! Jag kan inte låta bli att fråga. Vad har du stjärnmotorn till jag så på bilden. Har du oxså sådana ideer som jag att en fredagkväll med kompisarna och manjojje1963 skrev:Menar du min gathoj så finns det lite bilder här
http://www.stabbarps-auto.com/slide/photos/photo44.html
går ut och varmkör när grannarna har knoppat in vid halvtvå tiden.
Tacksam för svar.smen skrev:Hejsan Jojje! Jag kan inte låta bli att fråga. Vad har du stjärnmotorn till jag så på bilden. Har du oxså sådana ideer som jag att en fredagkväll med kompisarna och man![]()
går ut och varmkör när grannarna har knoppat in vid halvtvå tiden.
![]()
Tacksam för svar.
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller