Vad kan vi som förare göra för RR-SM

RR:Benny skrev:
2398228 :tummenupp Bra ide!

Varför försvann stadsracen? Jag kommer ihåg ett par sådana race i Västerås..
Månaden efter var det fullt på alla licenskurser och alla polare ville följa med & kolla på racen.

//
Benny
Var själv och kollade några sådana bla i västervik redan på slutet av 80 talet med förare som boby hink och spade
Dick rydegård och skölden, Per Bäckström
anledningen till att dessa försvan var att en kille som satt i FIM`s roadracingstyrelse Anders Åberg som gick bort i estonia katastrofen
Tror den första tävlingen gick 1988 I Ulricehamn
på något industri område
på något sett så hade killen kontakter högt upp i den kommunalpolitiska svären samt i svemo.
Kan kanske gå att göra igen om dessa klubbar som arrangerde dessa tävlingar förr söker sn minnes tävling på samma ställe igen.
 
Swedie skrev:
2398159 Rätt tragiskt egentligen att det är förarna som får göra reklam själva om sina tävlingar...
Klubben arrangerar tävlingar, den klubb man tillhör bör man väl själv hjälpa till i, att t.e.x sätta upp posters inför kommande tävlingar är väl ingen börda precis.

Så här funkar det inom dom flesta idrottsföreningar, kolla med din lokala fotbollsklubb så får du samma svar.

Svensk RR går inte att jämföra med Moto-GP eller liknande arrangemang.
 
GSXR1100R skrev:
2398419 Så här funkar det inom dom flesta idrottsföreningar, kolla med din lokala fotbollsklubb så får du samma svar.

Svensk RR går inte att jämföra med Moto-GP eller liknande arrangemang.

Fotboll kan man inte jämnföra med egentligen. Finns ju hundra fotbollsplaner per stad nästan. Så att hjälpa en lokal fotbollsklubb är aningen lättare än att engarera sig i en klubb man "måste" gå med för att få köra tävlingsmc på bana. Ofta klubbar som oxå ligger långt bort (för att man vill ha den "bästa" klubben). Visserligen kan man gå med i lokala klubbar som har ett MC/roadracing-tävlingstillägg i deras stadga. Tror att om folk bara bodde lite närmre sina banor (typ bodde i samma stad) skulle vi inte ha problemen vi har idag med påtvingade funktionärsjobb. Jag kan själv, om jag bodde i Linköping t.ex vara funktioner och ansvarig m.m när tid finns.
 
Alx skrev:
2398246 Vem som helst får inte vara tävlingsledare, det finns faktiskt licenser för oss funkisar med!

Väl medveten om detta men har man lite driv i kroppen så har man nog inga problem att offra en helg (?) på att fixa en tävlingsledningslicens heller.
Man måste nog börja i sin egen ända, vill man att det ska hända nåt får man fixa det själv, man kan inte bara lägga över det på "nån annan" hela tiden.
 
Swedie skrev:
2398217 Nej, det är för att arrangörerna blivit bekväma och inte vill satsa. Förarna har börjat tröttna.

Om en arrangerande klubb då i stort sett bara består av aktiva medlemmar? (med aktiva menar jag körande/tävlande)
Så det där är moment 22.

De aktiva har inte tid/lust/ork att hjälpa till.

Seså, inse, det är vi själva som får dra igång och hausa vår egen sport.
Det får gärna vara 5st som endast håller på med reklam inför/efter/runtom tävlingar och ragga sponsorer hos LMS, vem vill ha jobbet?
Observera att det är en ideel förening...

//håkan
 
Swedie skrev:
2398482 Fotboll kan man inte jämnföra med egentligen. Finns ju hundra fotbollsplaner per stad nästan. Så att hjälpa en lokal fotbollsklubb är aningen lättare än att engarera sig i en klubb man "måste" gå med för att få köra tävlingsmc på bana. Ofta klubbar som oxå ligger långt bort (för att man vill ha den "bästa" klubben). Visserligen kan man gå med i lokala klubbar som har ett MC/roadracing-tävlingstillägg i deras stadga. Tror att om folk bara bodde lite närmre sina banor (typ bodde i samma stad) skulle vi inte ha problemen vi har idag med påtvingade funktionärsjobb. Jag kan själv, om jag bodde i Linköping t.ex vara funktioner och ansvarig m.m när tid finns.
Men vem ska sköta det då när arrangörerna är latmaskar som förarna har tröttnat på?
 
imaster skrev:
2398554 Väl medveten om detta men har man lite driv i kroppen så har man nog inga problem att offra en helg (?) på att fixa en tävlingsledningslicens heller.
Man måste nog börja i sin egen ända, vill man att det ska hända nåt får man fixa det själv, man kan inte bara lägga över det på "nån annan" hela tiden.

Det skulle nog flera kunna tänka sig att göra, ofra en helg eller några kvällar alltså! Men problemet är ju att det inte är någon som tar tag i det hala och drar igång en kurs! Vi (mest Syss och lite jag) fick själva ordna funkiskurser på LMS! Detta mest för att funktionärer inte är försäkrade när dom står runt banan utan licens :rolleyes:

Vet inte om vi blev bättre funkisar för att vi läst TR och skrivit ett prov, men det känns bra att kunna visa upp en licens om något skulle hända!
 
Det här må låta dumt o säga, men vad skulle locka en att ta en kurs att bli funktioner såvida det inte erbjuds nån betalning / ersättning när man väl är funktionär på en tävling? Man vill väl inte ta sig utgifter hela tiden. Ja, jag är lite emot just det där att basera sig på ideell basis...
 
Swedie skrev:
2398663 Det här må låta dumt o säga, men vad skulle locka en att ta en kurs att bli funktioner såvida det inte erbjuds nån betalning / ersättning när man väl är funktionär på en tävling? Man vill väl inte ta sig utgifter hela tiden. Ja, jag är lite emot just det där att basera sig på ideell basis...

Det finns nån MC klubb som har, vad ska man säga, professionella funktionärer.
De tar hela biten med flaggposteringar runt banan.
Fler sånna behöver byggas upp OCH självklart tar dom betalt också!
Har för mig det är NRR som har ett gäng funktionärer som varit med på en hel del tävlingar.

Visst, alla vill ha betalt på ena eller andra sättet, med bristen av sponsorer för tävlingar idag så är det än så länge förarna som får betala en stor del.
Blir det många besökare täcker så blir det ju bra, fram för mer REKLAM. som jag skrev, vem vill ha jobbet?
Blir det ingen TV nästa år finns ytterligare 50kkr för varje klubb att lägga på andra saker än TV.. tex..
//håkan
 
Last edited:
Swedie skrev:
2398663 Det här må låta dumt o säga, men vad skulle locka en att ta en kurs att bli funktioner såvida det inte erbjuds nån betalning / ersättning när man väl är funktionär på en tävling? Man vill väl inte ta sig utgifter hela tiden. Ja, jag är lite emot just det där att basera sig på ideell basis...

Det är ju faktiskt vad de flesta idrottsklubbar gör. Jag är fotbollstränare för tillfället. Betalar medlemsavgift som vanligt. Skulle jag gå nån kurs (domarkurs, tränarkurs osv) så betalar klubben det men jag får ingen ersättning för arbetet jag gör senare. Att man som klubb betalar sina medlemmars funkis-/tävlingsledningskurser utgår jag ifrån - eller är det inte så?
Att sedan vara funktionär utan ersättning (jo, käk och ordentligt med dricka borde alltid ingå) tycker jag nästan är självklart. I alla fall så länge som sporten inte är storkommersiell.

Hur många proffesionella förare finns det i Sverige, förare som lever på RR alltså?
 
Swedie skrev:
2398663 Det här må låta dumt o säga, men vad skulle locka en att ta en kurs att bli funktioner såvida det inte erbjuds nån betalning / ersättning när man väl är funktionär på en tävling? Man vill väl inte ta sig utgifter hela tiden. Ja, jag är lite emot just det där att basera sig på ideell basis...

Att det är kul att hjälpa till. Vardagshjältar behövs!
Du får ju t ex gratis bandag/biobiljett eller liknande (och lunch ingår) hos LMS när du är funkis där.

Utan ideellt arbetande människor skulle vi inte ens kunna köra roadracing tävlingar.
 
Swedie skrev:
2398663 Det här må låta dumt o säga, men vad skulle locka en att ta en kurs att bli funktioner såvida det inte erbjuds nån betalning / ersättning när man väl är funktionär på en tävling? Man vill väl inte ta sig utgifter hela tiden. Ja, jag är lite emot just det där att basera sig på ideell basis...


Det är ju en himla tur att inte vi resonerar så. För då hade du i princip inte fått ett enda träningstillfälle i Sverige... :)
 
Syss skrev:
2398749 Det är ju en himla tur att inte vi resonerar så. För då hade du i princip inte fått ett enda träningstillfälle i Sverige... :)
Ja, det är himla tur faktiskt. Men jag pratar som sagt om funktionärer, som det tydligen är oerhört svårt att få tag på. Och åter igen, jag själv...skulle utan problem hålla i träningar om jag bodde i samma stad banan inbefinner sig vid.
 
Swedie skrev:
2398760 Ja, det är himla tur faktiskt. Men jag pratar som sagt om funktionärer, som det tydligen är oerhört svårt att få tag på. Och åter igen, jag själv...skulle utan problem hålla i träningar om jag bodde i samma stad banan inbefinner sig vid.

Anledningen till varför det är svårt att få tag på dem är ju det du själv skrivit precis nyss. Så det är ganska tydligt.

Gör som Gustav och Teddy annars, en är depåvärd och en kör. Sen byter man. Man åker ju ändå ner och tränar på Sviestad, så nån gång kan man avstå att köra eller bara köra halva kvällen :tummenupp
 
Bikerbitch skrev:
2398804 Anledningen till varför det är svårt att få tag på dem är ju det du själv skrivit precis nyss. Så det är ganska tydligt.

Gör som Gustav och Teddy annars, en är depåvärd och en kör. Sen byter man. Man åker ju ändå ner och tränar på Sviestad, så nån gång kan man avstå att köra eller bara köra halva kvällen :tummenupp

Det är väl grundfelet alla gör i diskussionen om funktionärer. Varför stirrar alla sig blinda på de som redan finns inom RR-världen. Problemet ligger inte att knyta till sig de få intresserade som redan cirkulerar i RR-världen. Utmaningen är få fram information, kontinuitet, mervärden och värdpersoner som bemöter och vårdar de nya som kommer till för att prova vara funkisar. Det är 90% av alla ideella föreningar rent ut sagt usla på idag.
 
Babar skrev:
2398871 Det är väl grundfelet alla gör i diskussionen om funktionärer. Varför stirrar alla sig blinda på de som redan finns inom RR-världen. Problemet ligger inte att knyta till sig de få intresserade som redan cirkulerar i RR-världen. Utmaningen är få fram information, kontinuitet, mervärden och värdpersoner som bemöter och vårdar de nya som kommer till för att prova vara funkisar. Det är 90% av alla ideella föreningar rent ut sagt usla på idag.

Jag tror jag lyckades på Highland cup! Fick två färskingar till hjälp i starten, tog ut dom i god tid visade vad, var och när dom skulle göra något. Dom ställde frågor och jag svarade. Fixade öronproppar till dom, det är de små detaljerna som räknas! Att jag efter avslutad tävling kunde ge dom varsin biobiljett och tacka så mycket för hjälpen gjorde nog att dom kan tänka sig att komma tillbaka fler gånger! Kändes som att dom var nöjda när dom gick därifrån!
 
Nu blev det ju som vanligt en massa gnäll istället för konkreta förslag...
Mitt förslag är att ta fram en mall för pressmeddelande som kan sändas till lokalpressen där tävlingen ska gå av stapeln samt till de lokalortstidningar vars i ortsbor kommer att delta i tävlingen. Får en tiding ett färdigskrivet pressmeddelande som de kan publicera utan redigering så tror jag att de flesta kan tänkas ta in några rader.
Dessa meddelanden bör författas i en kort och en lång version. Den längre beskriver tävlingsformen, klasser etc, den kortare innehåller tillexempel endast tider och namn på hemmaförarna.
Vad finns det i övrigt för strategier inom RR när det gäller publik? Det är självklart att förare har lättare att teckna sponsoravtal om det är stort intresse, men jag menar vad ska publiken erbjudas? Hur ska de tas omhand? Finns det information, trykta broschyrer, tabeller, statistik och annat att erbjuda eller får publiken bara glatt betala entré och sedan stå och titta utan att förstå något? Hur tar pressen om hand? Finns det pressvärdar? Pressläktare? Internetuppkopplingar etc?
Här behöver nog inte RR-arrangörerna uppfinna hjulet utan vända sig till andra idrotter och se hur de arbetar med sin publik. Jag tar förgivet att SVEMO har någon anställd, eller någon ideell med detta som ansvarsområde och det bästa är väl att börja med att ta reda på hur den personen arbetar, vad det finns för mål etc.
 
imaster skrev:
Hur många proffesionella förare finns det i Sverige, förare som lever på RR alltså?
Du kan nog räkna dem på en hand.
Swedie skrev:
Tror att om folk bara bodde lite närmre sina banor (typ bodde i samma stad) skulle vi inte ha problemen vi har idag med påtvingade funktionärsjobb.
Där prickar du helt klart ett av problemen.
Jag ska själv gå med i en klubb och om det blir tex LMS så har jag ju ingen lust att åka ca 50 mil T/R för att vara där så ofta som möjligt.
Hade det däremot funnits en bana tex i Enköping så hade jag kunnat vara där hur ofta som helst i princip.

Jag frågade i en tidigare tråd om någon visste hur den geografiska spridningen av aktiva RR-förare såg ut och det hade verkligen varit intressant att veta.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top