Aha, på så vis...Swedie skrev:2398259Man gasar inte för fulla muggar på ett stadsrace. Utan det är mer av en uppvisning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aha, på så vis...Swedie skrev:2398259Man gasar inte för fulla muggar på ett stadsrace. Utan det är mer av en uppvisning.
Var själv och kollade några sådana bla i västervik redan på slutet av 80 talet med förare som boby hink och spadeRR:Benny skrev:2398228Bra ide!
Varför försvann stadsracen? Jag kommer ihåg ett par sådana race i Västerås..
Månaden efter var det fullt på alla licenskurser och alla polare ville följa med & kolla på racen.
//
Benny
Klubben arrangerar tävlingar, den klubb man tillhör bör man väl själv hjälpa till i, att t.e.x sätta upp posters inför kommande tävlingar är väl ingen börda precis.Swedie skrev:2398159Rätt tragiskt egentligen att det är förarna som får göra reklam själva om sina tävlingar...
GSXR1100R skrev:2398419Så här funkar det inom dom flesta idrottsföreningar, kolla med din lokala fotbollsklubb så får du samma svar.
Svensk RR går inte att jämföra med Moto-GP eller liknande arrangemang.
Alx skrev:2398246Vem som helst får inte vara tävlingsledare, det finns faktiskt licenser för oss funkisar med!
Swedie skrev:2398217Nej, det är för att arrangörerna blivit bekväma och inte vill satsa. Förarna har börjat tröttna.
Men vem ska sköta det då när arrangörerna är latmaskar som förarna har tröttnat på?Swedie skrev:2398482Fotboll kan man inte jämnföra med egentligen. Finns ju hundra fotbollsplaner per stad nästan. Så att hjälpa en lokal fotbollsklubb är aningen lättare än att engarera sig i en klubb man "måste" gå med för att få köra tävlingsmc på bana. Ofta klubbar som oxå ligger långt bort (för att man vill ha den "bästa" klubben). Visserligen kan man gå med i lokala klubbar som har ett MC/roadracing-tävlingstillägg i deras stadga. Tror att om folk bara bodde lite närmre sina banor (typ bodde i samma stad) skulle vi inte ha problemen vi har idag med påtvingade funktionärsjobb. Jag kan själv, om jag bodde i Linköping t.ex vara funktioner och ansvarig m.m när tid finns.
imaster skrev:2398554Väl medveten om detta men har man lite driv i kroppen så har man nog inga problem att offra en helg (?) på att fixa en tävlingsledningslicens heller.
Man måste nog börja i sin egen ända, vill man att det ska hända nåt får man fixa det själv, man kan inte bara lägga över det på "nån annan" hela tiden.
Swedie skrev:2398663Det här må låta dumt o säga, men vad skulle locka en att ta en kurs att bli funktioner såvida det inte erbjuds nån betalning / ersättning när man väl är funktionär på en tävling? Man vill väl inte ta sig utgifter hela tiden. Ja, jag är lite emot just det där att basera sig på ideell basis...
Swedie skrev:2398663Det här må låta dumt o säga, men vad skulle locka en att ta en kurs att bli funktioner såvida det inte erbjuds nån betalning / ersättning när man väl är funktionär på en tävling? Man vill väl inte ta sig utgifter hela tiden. Ja, jag är lite emot just det där att basera sig på ideell basis...
Ja, det är himla tur faktiskt. Men jag pratar som sagt om funktionärer, som det tydligen är oerhört svårt att få tag på. Och åter igen, jag själv...skulle utan problem hålla i träningar om jag bodde i samma stad banan inbefinner sig vid.Syss skrev:2398749Det är ju en himla tur att inte vi resonerar så. För då hade du i princip inte fått ett enda träningstillfälle i Sverige...![]()
Swedie skrev:2398760Ja, det är himla tur faktiskt. Men jag pratar som sagt om funktionärer, som det tydligen är oerhört svårt att få tag på. Och åter igen, jag själv...skulle utan problem hålla i träningar om jag bodde i samma stad banan inbefinner sig vid.
Bikerbitch skrev:2398804Anledningen till varför det är svårt att få tag på dem är ju det du själv skrivit precis nyss. Så det är ganska tydligt.
Gör som Gustav och Teddy annars, en är depåvärd och en kör. Sen byter man. Man åker ju ändå ner och tränar på Sviestad, så nån gång kan man avstå att köra eller bara köra halva kvällen![]()
Babar skrev:2398871Det är väl grundfelet alla gör i diskussionen om funktionärer. Varför stirrar alla sig blinda på de som redan finns inom RR-världen. Problemet ligger inte att knyta till sig de få intresserade som redan cirkulerar i RR-världen. Utmaningen är få fram information, kontinuitet, mervärden och värdpersoner som bemöter och vårdar de nya som kommer till för att prova vara funkisar. Det är 90% av alla ideella föreningar rent ut sagt usla på idag.
Du kan nog räkna dem på en hand.imaster skrev:Hur många proffesionella förare finns det i Sverige, förare som lever på RR alltså?
Där prickar du helt klart ett av problemen.Swedie skrev:Tror att om folk bara bodde lite närmre sina banor (typ bodde i samma stad) skulle vi inte ha problemen vi har idag med påtvingade funktionärsjobb.
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |