Vad kan vi som förare göra för RR-SM

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Hej alla rr-förare.
Det kommer upp kommentarer då och då i olika trådar om hur dåligt RR-SM når ut till allmänheten och hur lite publik vi har på tävlingarna. Jag tänkte att denna tråden kan vara ämnad för att ta reda på vad vi själva kan göra, typ små enkla saker.

Jag tror att om alla som skall köra skriver ut en sida där informationen finns om att det skall vara en tävling samt var den är belägen (det brukar väl dyka upp en "officiell" bild en vecka innan tävlingen) och sätter upp den på sitt arbete så når vi ut till en hel del personer. (På hyllinge var vi 208 förare enligt startlistorna, det är väl en start om det når ut till 208 arbetsplatser att SM går av stapeln)

Swedie kanske har lust att lägga ut liknande info som till Knudan fast i varje "huvudtråd" (MC-relaterad diskussion, gruppköp osv ). Så når vi ut till fler Sporthojsåkare.

Om vi alla drar ett litet strå till stacken så skall vi nog få en förbättring.

bean305 skrev:
2395738 Hej alla rr-förare.
Det kommer upp kommentarer då och då i olika trådar om hur dåligt RR-SM når ut till allmänheten och hur lite publik vi har på tävlingarna. Jag tänkte att denna tråden kan vara ämnad för att ta reda på vad vi själva kan göra, typ små enkla saker.

Jag tror att om alla som skall köra skriver ut en sida där informationen finns om att det skall vara en tävling samt var den är belägen (det brukar väl dyka upp en "officiell" bild en vecka innan tävlingen) och sätter upp den på sitt arbete så når vi ut till en hel del personer. (På hyllinge var vi 208 förare enligt startlistorna, det är väl en start om det når ut till 208 arbetsplatser att SM går av stapeln)

Swedie kanske har lust att lägga ut liknande info som till Knudan fast i varje "huvudtråd" (MC-relaterad diskussion, gruppköp osv ). Så når vi ut till fler Sporthojsåkare.

Om du vill hjälpa arrangören så ta med en funkis. Om alla förare skulle ta med en funkis så skulle hela arrangemanget bli mycket bättre. Om vi skulle få det skulle inte alla behövas. Sen en allmän uppfräschning av depån. Dom (jag) som inte har bling-bling-tält får helt enkelt stå avsides.

björn

bean305 skrev:
2395738 Hej alla rr-förare.
Bra tråd:tummenupp

Istället för att klaga på dåliga publiksiffror och underbemannade funktionärsstationer kan man vara lite konstruktiv och hjälpa till på riktigt, vilka tror ni gör Svensk Road Racing bättre....

Jo det är vi aktiva som kör RR och jobbar för att förbättra sporten, det är våran uppgift att hjälpa klubbarna att få fram fler funktionärer och fler eldsjälar som inte är rädda att hjälpa till.

Om alla bara hjälpte till lite så skulle allt bli mycket enklare och roligare.

Har man synpunkter och ideer om förbättringar så kontaktar man sin klubb, klubben i sin tur kontaktar tävlingsledningen som även har kontakt med SVEMO.

SH är ett bra bollplank men bollen når sällan eller aldrig fram till den som verkligen behöver den.

Last edited:
bean305 skrev:
2395738

Bra tråd! Inför denna säsong gick jag ut med en RR-enkät som var just till för att få veta vad alla tyckte och tänkte om sporten. Våren / sommaren har varit full rulle, så det har inte blivit av att sammanställa den. Blev x antal svar iochmed att den låg på rr.se samt i en del mc-butiker.
Kanske läge nu inför säsongen 2007. Alltid kul att få lite tips från publiken, eller den kommande publiken :-)

När det gäller reklam så skrev jag så här om arrangemanget på Knutstorp.

I övrigt om man är med och ställer upp som funkis två, tre gånger om året så har man väl hjälpt till rätt mycket. Är man lite mer driftig kanske man t.o.m. kan ställa upp som tävlingsledare.

Rätt tragiskt egentligen att det är förarna som får göra reklam själva om sina tävlingar...

Under början av 1990 - talet fanns det något som hette stadsrace och som organiserades av de lokala till svemo anslutna RR - klubbarna. Jag kommer ihåg att här i Kalmar var det mer folk och betalade/tittade på denna lokala tävling än jag har sett på en enda renodlad RR tävling.Det gav också ett ordentligt plus i klubbens kassa, om man kan organisera en sådan serie tävlingar varje år så kommer det att locka publik till de vanliga tävlingarna också. Om man kan få med TV - sändningar så tror jag att det skulle kunna bli en bra start för framtida RR. Det skulle ge publicitet för de lokala förarna/teamen också.

Egentligen skulle det finnas en fristående "klubb" som kan samla in pengar på olika sätt och sen fixa reklam och krejjer som har med hela SM-serien och göra.

:tummenupp Bra ide!

Varför försvann stadsracen? Jag kommer ihåg ett par sådana race i Västerås..
Månaden efter var det fullt på alla licenskurser och alla polare ville följa med & kolla på racen.

//
Benny

zeetX skrev:
2398207 Under början av 1990 - talet fanns det något som hette stadsrace och som organiserades av de lokala till svemo anslutna RR - klubbarna. Jag kommer ihåg att här i Kalmar var det mer folk och betalade/tittade på denna lokala tävling än jag har sett på en enda renodlad RR tävling.Det gav också ett ordentligt plus i klubbens kassa, om man kan organisera en sådan serie tävlingar varje år så kommer det att locka publik till de vanliga tävlingarna också. Om man kan få med TV - sändningar så tror jag att det skulle kunna bli en bra start för framtida RR. Det skulle ge publicitet för de lokala förarna/teamen också.

Swedie skrev:
2398217 Nej, det är för att arrangörerna blivit bekväma och inte vill satsa. Förarna har börjat tröttna.

LMS brukar ju fixa och dona inför tävlingarna. Det trycks b la affischer som sätts upp och som även får ta del av och sätta upp i våra städer.

RR:Benny skrev:
2398228 :tummenupp Bra ide!

Månaden efter var det fullt på alla licenskurser och alla polare ville följa med & kolla på racen.

//
Benny

Vore ballt, återuppliva 90-talet lite. Jag minns det knappt, men ni som är äldre gör det nog :rolleyes:

Last edited:
imaster skrev:
2397968

I övrigt om man är med och ställer upp som funkis två, tre gånger om året så har man väl hjälpt till rätt mycket. Är man lite mer driftig kanske man t.o.m. kan ställa upp som tävlingsledare.

Vem som helst får inte vara tävlingsledare, det finns faktiskt licenser för oss funkisar med!

Ett bra sätt att få funkisar kanske kan vara att ordna fnktionärslicens kurser under vintern, så att nya inte behöver känna sig helt bortkomna när dom kommer till banan på vårkanten. LMS har haft flera kurser de senaste två åren, har funkat jättebra tycker jag!

RR:Benny skrev:
2398228 :tummenupp Bra ide!

//
Benny
Måste väl vara säkerheten som är orsaken eller? I år har det ju gnytts om säkerheten på t ex Sviestad, men den är ju hästlängder bättre än t ex ett stadsrace. Jag t ex hade aldrig vågat köra ett stadsrace, men jag är iofs feg :D

samuel w skrev:
2398250 Måste väl vara säkerheten som är orsaken eller? I år har det ju gnytts om säkerheten på t ex Sviestad, men den är ju hästlängder bättre än t ex ett stadsrace. Jag t ex hade aldrig vågat köra ett stadsrace, men jag är iofs feg :D
Man gasar inte för fulla muggar på ett stadsrace. Utan det är mer av en uppvisning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT