Vad kan skadas när ventilerna tickar?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Motorn på min kawasaki gpz 500s -91 har haft ett ganska lågt tickande ljud en tid, igår körde jag aningen hårdare än vanligt och nu tickar det rejält mycket. Jag antar att det är bäst att justera ventilerna och inte köra en meter till innan? Vad kan skadas?

Jag vet att hojjen fick ventilsätena "renoverade" straxt innan jag köpte den, och har även hört att när de väl blir dåliga så är de dåliga och inte mycket att göra åt, än att justera o fixa ofta. Så det är väl dags nu då.

Räcker det med att justera ventilerna, eller kan det behövas göra något mer? Ventilsätesrenovering kanske behövs? Vad innebär det?

Jag väntar på att få min mekbok från england, kommer vilken dag som helst, men ventilsätena kanske man inte ger sig in på själv med bara en bok (kan hålla i en skruvmejsel men är inte så erfaren på motorer)

Kolla det eklaste först=kamkedjesträckning.
Kan ge ett rasslande/tickande om kedjan är slak.

Om du inte vet vad ventilsätesrenovering ens är, så är det nog ingen bra ide att försäka använda dig bok till att fixa det.

Efter att kollat kedjesträckaden kan du ju ställa ventilerna så de får rätt spel.
DÅ kan du använda din bok, för den borde visa detaljerat hur du ska göra. :tummenupp

Jo, kedjesträckarn hade jag också planer på att kolla, det har varit lite rasslande ljud.

Okej, det var ungefär som jag trodde då, ang. ventilsätena. Men vad gör man när man renoverar dem? Bara för att jag inte ger mig in på det själv denna gång betyder det inte att jag inte vill veta vad det innebär.

Fortf. inget svar på vad som kan skadas av att ventilespelet är för stort (för visst är det då det tickanade ljudet uppkommer?)

scud skrev:
Jo, kedjesträckarn hade jag också planer på att kolla, det har varit lite rasslande ljud.

Okej, det var ungefär som jag trodde då, ang. ventilsätena. Men vad gör man när man renoverar dem? Bara för att jag inte ger mig in på det själv denna gång betyder det inte att jag inte vill veta vad det innebär.

Fortf. inget svar på vad som kan skadas av att ventilespelet är för stort (för visst är det då det tickanade ljudet uppkommer?)
Om ventilsätena "pajar", så innebär det att ventilerna kommer högre upp i toppen, dvs spelet borde minska. Borde inte vara det m.a.o. Renovera ventilsätena innebär i princip att man tar bort godset som ventilerna tätar mot, och ersätter med nya säten.

Om ditt tickande kommer av för stort ventilspel, så bör det eg. inte vara risk för att något mer ska hända annat än just tickandet. Teoretiskt innebär för stort spel bara att ventilerna öppnar lite senare, stänger lite tidigare och lite mindre än de ska, dvs prestanda kan påverkas. Bör påpeka att jag bara är hobbymek, så mitt ord är inte några kungsord...

HansJ skrev:
Om ventilsätena "pajar", så innebär det att ventilerna kommer högre upp i toppen, dvs spelet borde minska. Borde inte vara det m.a.o. Renovera ventilsätena innebär i princip att man tar bort godset som ventilerna tätar mot, och ersätter med nya säten.

Om ditt tickande kommer av för stort ventilspel, så bör det eg. inte vara risk för att något mer ska hända annat än just tickandet. Teoretiskt innebär för stort spel bara att ventilerna öppnar lite senare, stänger lite tidigare och lite mindre än de ska, dvs prestanda kan påverkas. Bör påpeka att jag bara är hobbymek, så mitt ord är inte några kungsord...

Okej, vad jag lärt mig är att tickar det så är spelet för stort, är det för litet knackar det? Och för litet är väl då som risken för att kolven går i ventilen är stor, och då händer det ju grejjer.

Vad kan det innebära om kamkedjan är slapp? Ingenting ända tills den hoppar?

scud skrev:
Okej, vad jag lärt mig är att tickar det så är spelet för stort, är det för litet knackar det? Och för litet är väl då som risken för att kolven går i ventilen är stor, och då händer det ju grejjer.

Vad kan det innebära om kamkedjan är slapp? Ingenting ända tills den hoppar?

OM ventilspelet är för litet som kommer det inte att knacka. Det kan resultera i att du bränner ventilerna. Blir spelet för stort så är det inte heller bra. Öppnar dom för lite så kan man också bränna ventilen. lr också så sliter man mer på kammen. Så det kan ju vara värt att kolla upp :tummenupp

nasholm82 skrev:
OM ventilspelet är för litet som kommer det inte att knacka. Det kan resultera i att du bränner ventilerna. Blir spelet för stort så är det inte heller bra. Öppnar dom för lite så kan man också bränna ventilen. lr också så sliter man mer på kammen. Så det kan ju vara värt att kolla upp :tummenupp

Hmm.. jag får nog läsa på lite mer om hur saker o ting fungerar.. Förstår inte varför de skulle brännas om de öppnar för lite, och det är säkert jättelogiskt egentligen.. man jag har ingen aning :confused:

ere inte bara lyftarna då? :3freak

När ventiler/säten renoveras kan man betrakta dem som nya.
Nya ventiler "sätter sig" mot (i) sätena = mindre spel, men samtidigt
så blir normalt sett ventilsaften lite "tillbankade" av justerskruv/shims/lyftare (vilket som är närmast ventilskaftet, varierar med konstruktion).
Nu är det så lyckosamt att dessa bägge företeelser vanligen tar ut extremfallen av varandra, men man ska ändå hålla lite extra koll på ventilspel när det är nytt/nyrenoverat. Att ventilerna tickar är troligen inte så stort problem men i ditt läge med renoverad topp så måste du fråga dig om det kan vara så att någon ventil "står på" o det kan dessvärre bli dyrt. Kolla ventilspel !

/ Racerpelle

Racerpelle skrev:
När ventiler/säten renoveras kan man betrakta dem som nya.
Nya ventiler "sätter sig" mot (i) sätena = mindre spel, men samtidigt
så blir normalt sett ventilsaften lite "tillbankade" av justerskruv/shims/lyftare (vilket som är närmast ventilskaftet, varierar med konstruktion).
Nu är det så lyckosamt att dessa bägge företeelser vanligen tar ut extremfallen av varandra, men man ska ändå hålla lite extra koll på ventilspel när det är nytt/nyrenoverat. Att ventilerna tickar är troligen inte så stort problem men i ditt läge med renoverad topp så måste du fråga dig om det kan vara så att någon ventil "står på" o det kan dessvärre bli dyrt. Kolla ventilspel !

/ Racerpelle

Har du lust att utveckla det du menar med "står på", och hur det skulle kunna ha uppkommit pga. renoverad topp? Att justeringen blivit helt åt helsike så att den inte öppnar/stänger helt? Eller att det kärvar?

scud skrev:
Hmm.. jag får nog läsa på lite mer om hur saker o ting fungerar.. Förstår inte varför de skulle brännas om de öppnar för lite, och det är säkert jättelogiskt egentligen.. man jag har ingen aning :confused:

Om spelet mellan ventil & kam är för litet kan det resultera i att ventilen
inte stänger helt utan blir otät,med följd att det paserar komp(varma gaser) hela tiden motorn är i gång och bränner ventil/säte.
Ungefär.

stordrulen skrev:
Om spelet mellan ventil & kam är för litet kan det resultera i att ventilen
inte stänger helt utan blir otät,med följd att det paserar komp(varma gaser) hela tiden motorn är i gång och bränner ventil/säte.
Ungefär.

Okej, det är ju helt rimligt att det skulle kunna uppstå då toppen är renoverad och ventilsätena kanske har satt sig nu. Men då borde det inte ticka? Eller kan tickadet bero på nånting mer än förstort ventilspel?

scud skrev:
Har du lust att utveckla det du menar med "står på", och hur det skulle kunna ha uppkommit pga. renoverad topp? Att justeringen blivit helt åt helsike så att den inte öppnar/stänger helt? Eller att det kärvar?

När det inte finns något ventilspel så "står ventilen på".
Det är inte bra för då kan ventilen (ventiltallriken) inte leda av någon värme till ventilsätet-toppen-kylsystemet utan blir för varm och smälter, helt eller delvis = bränd.

Som jag försökte förklara så sätter sig ventiltallriken i sätet, = ventilspelet minskar, mest när det är nytt / renoverat.

Att skaftet blir tillbankat på likartat sätt (= ventilspelet ökar) tog jag mest med i resonemanget för att visa dig att detta är en inexakt vetenskap.
(Och dessutom gäller det framförallt helt nya ventiler)

Så kontentan är: kolla ventilspelet - annars vet du inte - och har du otur blir det dyrt.

/ Racerpelle

Racerpelle skrev:
När det inte finns något ventilspel så "står ventilen på".
Det är inte bra för då kan ventilen (ventiltallriken) inte leda av någon värme till ventilsätet-toppen-kylsystemet utan blir för varm och smälter, helt eller delvis = bränd.

Som jag försökte förklara så sätter sig ventiltallriken i sätet, = ventilspelet minskar, mest när det är nytt / renoverat.

Att skaftet blir tillbankat på likartat sätt (= ventilspelet ökar) tog jag mest med i resonemanget för att visa dig att detta är en inexakt vetenskap.
(Och dessutom gäller det framförallt helt nya ventiler)

Så kontentan är: kolla ventilspelet - annars vet du inte - och har du otur blir det dyrt.

/ Racerpelle

Med risk för att bli lite idiotförklarad: om det inte finns något ventilspel så är väl ventilen alltid stängd? Då borde motorn gå riktigt dåligt? Och i mitt fall fungerar motorn alldeles ypperligt, möjligt att det är lite prestandaminskning men inte vad jag har märkt, så isåfall ganska liten förändring.

Givetvis ska jag kolla upp detta innan jag kör igen, väntar bara på boken.

scud skrev:
Med risk för att bli lite idiotförklarad: om det inte finns något ventilspel så är väl ventilen alltid stängd? Då borde motorn gå riktigt dåligt? Och i mitt fall fungerar motorn alldeles ypperligt, möjligt att det är lite prestandaminskning men inte vad jag har märkt, så isåfall ganska liten förändring.

Nej,Ventilspelet mäts mellan kamaxel och ventil tryckare iaf på
dom flesta hojar.

Om det inte finns något spel så kan inte ventilen stänga och bli tät.

stordrulen skrev:
Nej,Ventilspelet mäts mellan kamaxel och ventil tryckare iaf på
dom flesta hojar.

Om det inte finns något spel så kan inte ventilen stänga och bli tät.

Ahh.. okej.. Men själva "öppningsgraden" då? Den måste ju mätas, för det är ju den som egentligen är viktig? Så att gaser/besin kan komma in och ut som de ska? Ställer man bara spelet mellan ventil och kamaxeln så är ju kanske öppningen inte perfekt ändå, om ventilen har bankats ut en bit.

scud skrev:
Ahh.. okej.. Men själva "öppningsgraden" då? Den måste ju mätas, för det är ju den som egentligen är viktig? Så att gaser/besin kan komma in och ut som de ska? Ställer man bara spelet mellan ventil och kamaxeln så är ju kanske öppningen inte perfekt ändå, om ventilen har bankats ut en bit.

Jo,Den blir rätt om ventilspelet är injusterat.
Höjden på kamaxelnocken (typ äggformade delen på kamaxeln)
styr hur mycket ventilen öppnar.
Om du menar när ventilen ska öppna så är det kam timing
man ställer,men det ska man inte pyssla med själv om man inte är väl insatt
i hur det funkar.

scud skrev:

Hej Scud, jag vill inte alls idiotförklara dig.
Men allvarligt talat, är det bristen på verkstadshandbok som är begränsningen?
Det är ganska lätt att misslyckas med ventiljustering om man inte har en aning om hur och varför en ventilmekanism fungerar.

/ Racerpelle

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...