Vad kan orska lågt komp?

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Nu har jag mätt mitt komp och jag förväntade mig att en av cylindrarna skulle ha orimligt lågt komp.... men....

Cylindrarna har kompet: 8.0/8.1/8.0/8.1 vilket är väldigt jämnt och fint problemet är att enligt serviceboken ska hojjen ha 11-15 och dessutom är toppen planad 0.25 mm vilket borde ge högre komp.

Vad kan orsaka att alla cylindrarna har så lika komp, men så overkligt lågt? Jag provmätte mitt mätinstrument mot monometern på en trycktank och de visade helt lika.

Jag var inne på kolvringarna, men vad är sannolikheten att det är samma komp i alla cylindrarna när det är så lågt? Ventiler som inte tätar?

//Henrik

Inte så hemma på kompmäningar, ett "leak-downtest" är bättre säger dom som kan.. (pyser på tryckluft i cylindern genom en strypning å mäter tryckförlusten över strypningen)

Men höll du fullgas under tiden?

/B

Komptest är bra då det oftast finns ett värde att gå efter...
Men det gäller att ha fria luftvägar in å ett bra batteri...

Jag föredrar leak down då man får svar vart det är fel..
Behöver inte gissa lika mycket, det hörs om det är te x dåliga kolvringar... Man bör vara försiktig så man inte laddar för mycket, då kan man skjuta P-boxar...

Mathias

Bj.O.rn skrev:
Men höll du fullgas under tiden?

Det där har jag funderat över... Om man har CV-förknasare då? De lär ju inte öppna speciellt mycket?

Står det ingen instruktion i verkstadshandboken om alla förutsättningar för att nå dessa 11-15?

/J

Jodå, jag höll fullgas hela tiden. Funderade faktiskt själv över trottlarna (CV-förgasare), men servicemanualen (Suzukis egna verkstads manual) nämner bara att man ska dra fullt med rullen.

Jag hade varmkört motorn och körde med startmotorn tills dess trycket inte ökade i klockan.

det är inte säkert att mätaren visar den exakt rätta, kompressionen bara med att köra startmotorn, ofta nöjer man sig ju om om det är jämna värden.
Det ser ju jämt o fint ut iaf så inga ventiler läcker.
Kanske är ringarna taskiga rakt över om du nu upplever att hojen är klen.
Verkar underligt att ventiler på alla cylinder skulle läcka presis lika mycket.

Jag tror att det beror på hastigheten på kolvarna. Kunde man mäta med högre hastighet (än vad startmotorn kan ge) så skulle nog trycket öka.

vet int om de är för sent ..men häll oja i cylinder o prova om att ta ett komp test ökart kompet så är de ringarna men är de de samma så är de ventilerna

jag de låter som att de har suttit en turbo på han tidigare om man kollar på kompet som du beskriver..har du till gång till en polare som har en samma motor så kolla hur mycke olja du kan hälla i cylinder loppet .med kolven högst upp. enkelt om du vill veta om de är urtaget nå i topparna typ turbo mont...m,m

jo jag vet de första var då rätt men de andra var bara en hyppotestisk sak .jag flura på för mig skjälv bara..so sorry no hart feelings

Låter konstigt. Har du mätare m backventilen nere vid anslutningen/gummikonan/tändstiftet ? Använt den förut ? Fått rimliga värden då ?
/u

Det viktiga är att kolla i boken om det står komprisions förhållande eller komp i tryck. Efter som det är två helt olika saker.Lätt att virra bort sig. sen undrar jag varför du ville ta ett komp prov

ps min gamla 750R -98 hade 10kg komp med planad top då den var helt ny.
Mvh

Last edited:
Manualen pratar om tryck och det är tryck mätaren mäter, sa pa den punkten har jag inte kollrat bort mig (manga punkter kvar dock :cool: )

Mätaren har backventilen längst ner pa slangen, men det behövs en adapter för att na ner till tändstiftshalet.... ett rör med gängor i bada ändarna......

Orsaken till att jag ville mäta kompet är att den skjuter lite väl mycket olja i luftburken plus att den har börjat läcka lite vid en packning i vevhuset sa jag misstänker ett övertryck i vevhuset skapat av läckage vid kolvringarna.....

UltraMarine skrev:
Jag tror att det beror på hastigheten på kolvarna. Kunde man mäta med högre hastighet (än vad startmotorn kan ge) så skulle nog trycket öka.

Man kan ju köra igång motorn på 3 burkar & mäta på den 4:e.

Men vad gäller huruvida den ger mer tryck ju snabbare kolvrörelse man har, njaaa. Om kolven håller hyfsat tätt, så ger den hastiga kompressionen ingen större skillnad i tryck jämfört med den långsammare (eftersom båda ändå är relativt lika i kompressionshastighet). Men teoretiskt så får du högre tryck & värme om du pumpar snabbt jämfört med att pumpa långsamt, men jag tror att den skillnaden i det här fallet är försumbart.

Typisk energitentauppgift f.ö.; "Varför blir en cykelpump som du pumpar snabbt varmare än en som du pumpar långsamt (friktionsvärmen försummas)?". Vilka skolminnen, urgh...

/J

sepahewe skrev:

Mätaren har backventilen längst ner pa slangen, men det behövs en adapter för att na ner till tändstiftshalet.... ett rör med gängor i bada ändarna......
Är det inte så att ventilen då ska flyttas ner ? Volymen i röret påverkar, men hur mkt går inte att säga utan att veta volymen i röret o förbr.rummer; det senare lätt räkna ut om du vet komp.förhållandet. 10 % av cyl.vol (f en cyl!!) rimlig gissning.
/u

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back