Vad kan orsaka att en ventil tickar mer än andra...?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har en ventil som tickar mer än de andra, vad kan orsaka det?

Ventilerna är justerade och står inom marginalerna. Kan det vara ventilstyrning eller nåt annat som orsakar det?

Förutom slitna styrningar...

Är alla kamnockar felfria utan repor å fula skador?
Är alla vippor felfria så de inte urholkats av kamnock?
Kan vippor glappa mot vipparmsaxeln?
Trasig ventilfjäder innre eller yttre?

Har kammarna stått exakt enligt manual vid ventiljustering så att de inte mätts vid ett litet spel så man egentligen lagt dit ett för tunnt shims så att man fått ett större spel än man tänkt sig?

Lite tips :)

Var det någon ventil som var mkt utanför gränserna när du justerade spelet? Isåfall ska du nog koncentrera dig på den, fast jag är lite impad över att du lyckas höra vilken ventil d är som låter :tummenupp
Hade du gått över service intervallen mkt?

Hursomhelst om du verkligen vet vilken ventil som låter så skulle jag öppna toppen och mäta upp allt på den ventilen (kamslitage, styrningar, ventiler, säten osv) är inom toleranserna.

Men hursomhelst så slits ju styrningarna eftersom de med tiden börjar röra sig i sidled och ja de börjar ticka utan att ventiljustering hjälper.

Jag kan inte höra vilken som tickar :-), men att det är en är tydligt. Är det av ovannämnda som är skadligt eller är det bara att gasa på och fixa det till vintern?

Jag kan inte höra vilken som tickar :-), men att det är en är tydligt. Är det av ovannämnda som är skadligt eller är det bara att gasa på och fixa det till vintern?

Suzuki har ALLTID haft just EN ventil som brukar "diffa" mer i ventilspel än de andra ventilerna...

om tickandet försvinner me högre varvtal så ska det inte vara några problem...(ventiler e då nog inom toleransen för godkänt spel....

fast visst e det lite drygt att höra skiten på tomgång....

på nyare hojar me insprutning så låter spridarna lite som ventilknack me...

mvh.T

Det tråkiga är att det hänger med i hela registret, i fart hörs det inte, då överröstas det av fartvinden. Allt ser bra ut under kåpan, lyftare och kammar är i oförskämt bra skick...

Justeringarna är dubbelkollade, så de är ok

Last edited:
Det tråkiga är att det hänger med i hela registret, i fart hörs det inte, då överröstas det av fartvinden. Allt ser bra ut under kåpan, lyftare och kammar är i oförskämt bra skick...

Justeringarna är dubbelkollade, så de är ok

Kanske jag är ute och cyklar men har du provat att synka förgasarna? Har en Gsx750f -91 och jag var hundra på att den skulle rasa närsomhelst för tickandet gick tillslut över i rent slammer, visade sig vara synkningen som var åt h-e. Sen antar jag att när du kollade spelet att du snurrade motorn ett par varv och kollade igen, vanligt att spelet blir lite annorlunda då.

EDIT: Prova att göra kompprov för att se så alla ventiler sluter tätt, är den svårstartad kall eller varm? är tickandet värre när den är varm eller kall?

Last edited:
Jo, synkade förgasare och snurrad motor.

Jag har börjat leta efter en utbytestopp, som jag kan renovera, eller bara smälla dit, för att slippa stillestånd, nån som har en?

Tjo

Jo, synkade förgasare och snurrad motor.

Jag har börjat leta efter en utbytestopp, som jag kan renovera, eller bara smälla dit, för att slippa stillestånd, nån som har en?

Tjo

Antar att de är till -92? Finns en del på ebay, lite tunt här hemma brukar vara kompletta motorer mest man hittar. Lycka till!

Jag missade dina andra frågor.

Nej, den är ganska lättstartad både varm o kall, lite segare kall. Kompprov är inte gjort. Tickar nog lika mycket hela tiden.

Jag missade dina andra frågor.

Nej, den är ganska lättstartad både varm o kall, lite segare kall. Kompprov är inte gjort. Tickar nog lika mycket hela tiden.

Är du verkligen helt säker på att det är en ventil som tickar?
Kamkedjesträckare, kolvringar, kolvbult, grenrörspackning som exempel.

Mats

Jag har ju iofs aldrig haft nån men. .. Är inte oljekylda gixxrar kända för att låta väldigt mycke fastän de är helt ok.?

Just det ja, grenrörspackning ska kollas...

Jag har lyssnat med skruvmejsel i örat över hela motorn och det kommer från toppen, jag vet inte om avgaspackning kan låta på baksidan på toppen men det är ju värt att kolla...

Last edited:
Är du verkligen helt säker på att det är en ventil som tickar?
Kamkedjesträckare, kolvringar, kolvbult, grenrörspackning som exempel.

Mats

Kedjesträckaren brukar väl mer generera rassel/slammer?
Eller är trådskaparen säker på att det inte är ett lätt lagerljud?

Jag skulle börja mäta komp med både kall & varm motor, se om det diffar mkt på nån cylinder, samtidigt kolla stiften om det skiljer mellan dem och sedan kolla ventilspel på den cylindern som misstänks, kolla kamslitage, se att fjädrarna är hela osv, om du inte hittar nåt uppenbart fel åker du nog på att riva ur hela toppen... förutsatt att det verkligen är en ventil som tickar.

Sen håller jag med om att en del tickande/slammer nog är normalt. Ganska typiskt de motorerna.

EDIT: sen kan man fråga sig om det är värt och riva ur kammar och allt för en tickande ventil, går motorn bra i övrigt, kompprov är ok, lättstartad så hade jag inte gjort mig besväret ivaref...

EDIT2: Någon mer kunnig: kan en krökt ventil visa ok ventilspel vid mätning? Fast sedan glappa lite när väl motorn snurrar?

Last edited:
Tack för alla bra svar, jag ska kolla den enklaste o billigaste grejen först, avgaspackningarna som Mats757 skrev. Återkommer... om ca 1 1/2 vecka, semester :-)

Det är bara så djävulskt irriterande med tickandet, i en motor som f.ö. går perfekt.

Allt som går att mäta i toppen med kåpan av är mätt och allt är ok, kompet är inte mätt, stiften ser lika ut, den går nog lite magert, men jag ska kväva den lite genom att sätta dit originalluftburken med sportfilter, det sitter individuella filter på nu.

Nej, det är ju rätt att man inte ska laga det som inte är sönder, när jag har kollat avgaspackningarna och fixat lite andra saker, ska jag åka till nån riktig motormänniska så att den får lyssna ordentligt...

Vet ni nån i Linköping som är riktigt grym på såna här motorer?

Det lutar åt avgasljud, 1ans skruvar satt löst, men det var det enda som satt löst resten sitter som berget, en avdragen och de andra 5 badar i WD-40, får se hur många till jag drar av. De ska bort!!! Och bytas till nya med kopparpasta på...

Bara lite avrapportering, om nån är intresserad...

1ans grenrör satt löst, men nu är kammar och vippor kollade, mycket "pitting" på nockarna och en vippa var det en djup grop i, förmodligen det som orsakade ticket, så det blir "nya" kammar och en del nya vippor, kommer att byta allt till nytt till nästa säsong. Nu får den rulla med en budgetrenovering detta år.

Där finns ju gott om vippor och kammar på begmarknaden och det är en utmärkt anledning att byta till lite hetare kammar och kanske porta lite när man ändå är igång:tungan

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard