Vad kan ni om gamla flygplan? (Bildfråga)

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm, Nacka
Hoj
zx10r -05
Jag hittade en shysst sida om en massa gamla flygplan.
Även experimentella plan som aldrig blev särskillt kända.
Kan vara lite kul att se vad folk vet om dessa.
Första bilden ut är denna.
Vad är modellbetekningen på planet?
 

Bifogat

  • plan.jpg
    plan.jpg
    27.1 KB · Visningar: 272

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
Det ser ut som prototypen Howard Hugs byggde åt amerikanska försvaret som han kraschlandade med i Beverly Hills på första flygturen, är inte helt säker.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Trötter skrev:
Det ser ut som prototypen Howard Hugs byggde åt amerikanska försvaret som han kraschlandade med i Beverly Hills på första flygturen, är inte helt säker.

Det var väl XF-11 han kraschade med? Ett fotospaningsplan. Det ser isf inte ut så som det på bilden. Jag har bläddrat lite i min visserligen sparsamma flyglitteratur utan att hitta något. Men jag har vidarebefordrat frågan till kunnigare folk än jag själv...:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Just det där planet känner jag inte igen, men DeHavilland är den bästa gissning jag kan komma med....

Annars gjorde Italienarna (Fiat) en del skummisar...
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Trötter skrev:
Det ser ut som prototypen Howard Hugs byggde åt amerikanska försvaret som han kraschlandade med i Beverly Hills på första flygturen, är inte helt säker.


Har ni inte sett "the aviator" så gör det, ruggit imponerande man mr Hugh! Snacka om att inte ge sig om man har en idé / vision.

Han har bl.a. byggt och flugit det största flygplanet i världen!! Han sa även som barn att han skulle bli världens rikaste man, vilket han vart! han hade även de flesta rekord inom flygning vid den tid han levde.

75% av alla sateliter i rymden är producerade av hans bolag

Helt otroligt, hela hans liv!
 

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
ODEN skrev:
Har ni inte sett "the aviator" så gör det, ruggit imponerande man mr Hugh! Snacka om att inte ge sig om man har en idé / vision.

Han har bl.a. byggt och flugit det största flygplanet i världen!! Han sa även som barn att han skulle bli världens rikaste man, vilket han vart! han hade även de flesta rekord inom flygning vid den tid han levde.

75% av alla sateliter i rymden är producerade av hans bolag

Helt otroligt, hela hans liv!

Det enda som jag inte gillade med The Aviator var att man hade tagit fel skådis till filmen, han var ju rätt så stor och kraftig Hughs, och tyckte jag det var synd att man slutade filmen efter sjö flygplanet, hade varit spännande och fått sett resten av hans liv när han vart riktigt sjuk och när han gick genom öknen och liftade med en kille som han sen skänkte alla sina pengar till som hans anhöriga stred hårt emot och skulle få förklarat ogiltigt förklarad och när han återgick till sitt företag i texas och fortsatte med sina borkronor..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Det finns inga bilder på fpl 36?

Här är de enda jag har sett....ser rätt evil ut, lite som en nedskalad Vulcan på vänstra datorbilden.
 

Bifogat

  • 1306072d.jpg
    1306072d.jpg
    34.3 KB · Visningar: 73
  • 1306072a.jpg
    1306072a.jpg
    23.9 KB · Visningar: 98

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Spinky Spendrup skrev:
Jag har bara sett en väldigt enkel skiss i någon gammal Flygrevyn för några år sedan. De hann nog inte tillräckligt långt för fina bilder.
Fanns det aldrig några prototyper? Kom man inte så långt?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top