Vad kan man kalla fighter? har jag en?

Wiseguy skrev:
[Ironi] Det krävs inte en ordentlig vurpa för att hojen skall bli en fighter....(det räcker med tappa den på garagaeuppfarten och spräcka kåpan :hihi ) [/Ironi]

Norrlänskt ordspråk:Ska man göra nåt ska man göra det ordentligt,

Jag har rampuckar så garageupfarten är inget hot längre :hihi jag har till och med ofrivilligt testat dom
 
Hygglo skrev:
Förr så kallade man en kåplös sporthoj för "kracshad" (stavning?)
och man trodde att föraren hade klantat sig och kracshat för att han var dålig på att köra...
Nu är det helt plötsligt coolt med en kraschad sporthoj och man kallar dom för street fighter..
Är det så att så fort en hoj blivit av med kåporna så är det en street fighter?
Är min hoj en street fighter? Den är ju kåplös redan som orginal!
Det som är gjort på min hoj är: undertray från s-racing samt cross styre..

Håller med vobbla.

Men om man ska klassa in nakna hojar hojar i kategorier så har jag i min enfald förstått det så här.

Streetfighter:
Kåplös sporthoj. Initiellt var det bara det, men tendensen på senare tid har resulterat i rena customliknande byggen... Grunden är dock en sporthoj. Finns numera att köpa direkt från fabrik men jag vill helst inte kalla dessa streetfighters, de är mer Bushojar. Nyckelord: ELAK.

Retrohoj:
Pendlarhoj (ursprungligen iaf) stöpt i 70-talets form och design... Förknippar jag med stor vridstark motor och en blandning av krom och sport. Nyckelord: MUSKLER

Caféräser:
Kan liknas med en strippad retrohoj (oftast (läs: helst) från 60-tal eller i 60-tals design) som anpassats för lite aktivare körning. Nyckelord: STILIG

Bushoj:
Här ingår en del hybrider av ovanstående eller fabrikstillverkade streetfighters (som tillverkarna gärna vill kalla dem iaf) som Suzuki Bandit, Honda Hornet, Ducati Monster och Triumph Speed Triple, Kawa Z1000 bl.a... Nyckelord: BUSIG
 
philsson skrev:
För mig är en fighter en kåplös sporthoj där man gjort vissa modifikationer såsom:
Annan lyckta. (mindre framförallt)
sänkt fram
crossstyre
omgjord bak (höjd) hälst ingen pasagerarplats
miniblinkers
bygga om skärmen fram

Andra +
dubbla skivor fram
omgjort instrumentering
höjd bak


Finns mycket man kan tillägga. Men den måste vara egentillverkad. En fabriksny hoj kan inte kallas fighter. Det måste ligga en personlighet bakom den. En fighter är ett verk. Den ska gärna se kaxig ut och motorn bör synas väldigt väl.

Dethär är min definition på fighter då :)


tja!
blir inte det en café-racer då??? :confused: :confused:
 
Last edited by a moderator:
Allvarligt pöjker å flicker!

Vi är ju en stor grupp hojåkare här, jag tycker att vi har befogenhet att skapa den korrekta definitionen av en streetfighter.

Vem vill börja? :)
 
Lurch skrev:
Allvarligt pöjker å flicker!

Vi är ju en stor grupp hojåkare här, jag tycker att vi har befogenhet att skapa den korrekta definitionen av en streetfighter.

Vem vill börja? :)
detta kan bli roligt :D
själv ska jag :fyllisar :corn :ätapiller :dricka :öl :musik ......
sen ska jag läsa vad ni kommer fram till :fakta
 
Lurch skrev:
Allvarligt pöjker å flicker!

Vi är ju en stor grupp hojåkare här, jag tycker att vi har befogenhet att skapa den korrekta definitionen av en streetfighter.

Vem vill börja? :)
jag kan börja, detta är vad jag tycker är viktigast hos en streetfighter:
attityd, ingen attidtyd, ingen streetfighter.

Hur får man fram attityden då?
schyst framlyse med "elak" look, många bra finns hos bimbofighters.de
framtung, kortare höjd bakdel med en undrtail UTAN böglapp.
Stålomspunnabromsslangar och stålnäts skydd för kylaren.
highpipes, riktigt stora
Motivlack!

Det var mitt bdrag, nån som vill bygga på eller kritisera?

EDIT: Glömde det självklara crossstyret
 
Last edited:
tjae jag skulle väl nästan kräva att det satt ett cross styre på för o kunna kalla det fighter då måste ju gaffelkronan oftast bytas också
 
Jag skulle väl mer säga att du har en naken muskelhoj.
Har du en fighter så har ju jag oxå en fighter, vilket jag verkligen inte tycker att jag har.

Edit: Kom på en grej. Streetfighter = gatukämpe
Kommer ju ursprungligen från att folk slogs på gatan för överlevnad, nöje och respekt.

sporthojvärldens streetfighter borde ju per definition vara ett redskap för att föraren skall få respekt i stuntsyfte. Nu byggs ju många hojar om enbart för att de ska bli snygga, men då är de enligt mig cafe'racers då huvudsyftet är att de ska bli snyggare, inte att de ska bli bättre stuntmaskiner.

kontentan är alltså streetfighter=sporthoj ombygd för att bli optimal stunthoj.
streetfighter=sporthoj ombygd till stunthoj
sporthoj ombygd med huvudsyftet att bli snyggare= cafe'racer
sen att vissa tycker att streetfighters är snygga det är en annan sak. det är själva syftet med bygget som säger om det är en cafe'racer eller en streetfighter.

Enligt mig! pust. klar. andas. varva ner. koppla av.
 
Last edited:
att en sporthoj som byggd om utan kåpor för att vara snygg skulle kallas caferacer håller jag inte med om. dock så håller jag med dig om att streetfighters som byggdes för mest byggds för att vara stunthojar och idag mer för att vara snygga. vad ska man kalla dessa nya hojar i så fall för caferacers är de inte. Streetmachine kanske? för det är ju egntligen vad de är.
En sporthoj som är ombyggd för att gå på gatan. Den upprätta körställningen pga crossstyret gör att man får mer koll på trafiken och bort plockningen av kåpan fram gör att man inte kan köra så fort pga vindbrus.

Om nu streetmachine redan är upptaget, nån som har ett annat namnförslag
 
Att en streetfighter är lika med en stunthoj i alla lägen håller jag inte med om.
Visst, dom flesta svenskar stuntar med sina streetfighters. Men sverige är bara en lite del av kakan.

Men kolla ifall tyskarna stuntar det med sina fighters....Nej, just det.
För tyskarna så är deras fighterbyggen (jaja, dom är udda) mer posörobjekt än stunthojar. Att stunta med hojen du just lagt ned en smärre förmögenhet att modifiera är inte ens en tanke hos dom.
 
gaffel46 skrev:
jag kan börja, detta är vad jag tycker är viktigast hos en streetfighter:
attityd, ingen attidtyd, ingen streetfighter.

Hur får man fram attityden då?
schyst framlyse med "elak" look, många bra finns hos bimbofighters.de
framtung, kortare höjd bakdel med en undrtail UTAN böglapp.
Stålomspunnabromsslangar och stålnäts skydd för kylaren.
highpipes, riktigt stora
Motivlack!

Det var mitt bdrag, nån som vill bygga på eller kritisera?

EDIT: Glömde det självklara crossstyret

Det där är beskrivningen på en Tysk Streetfighter, den Svenska stilen verkar vara: av med kåporna, på med Acerbisframljus, borra hål i gaffelkronan och dit med risers och crossstyre.

Tyska stilen = vulgär och ful
Svenska stilen = fantasilös och tråkig

Nä svenska Fighterbyggare fram med ideérna och bygg nåt coolt och kul

Wiseguy skrev:
Att en streetfighter är lika med en stunthoj i alla lägen håller jag inte med om.
Visst, dom flesta svenskar stuntar med sina streetfighters. Men sverige är bara en lite del av kakan.

Men kolla ifall tyskarna stuntar det med sina fighters....Nej, just det.
För tyskarna så är deras fighterbyggen (jaja, dom är udda) mer posörobjekt än stunthojar. Att stunta med hojen du just lagt ned en smärre förmögenhet att modifiera är inte ens en tanke hos dom.

Håller med dig Wiseguy, en streetfighter och stunthoj är inte samma sak.
 
Hur är det med styren? Måste det vara crosstyre för att en hoj ska räknas som fighter? Själv gillar jag mer stuket med clip-ons a la caferacer men i mitt tycke borde en kreativt byggd naken hoj med clip-on-styre räknas till streetfighterkategorin, det är mer ju attityden som spelar roll en vilken typ av styre man har, eller?
 
Coola Ola skrev:
Hur är det med styren? Måste det vara crosstyre för att en hoj ska räknas som fighter? Själv gillar jag mer stuket med clip-ons a la caferacer men i mitt tycke borde en kreativt byggd naken hoj med clip-on-styre räknas till streetfighterkategorin, det är mer ju attityden som spelar roll en vilken typ av styre man har, eller?
Det där är en svår fråga.
Tycker personligen inte att crosstyre är ett måste på en fighter.
Det finns ju tex. drag-barstyren på fighterbyggen.
Fast å andra sidan så vill en del av mig att det skall vara ett högre styre än clip-on för att det skall vara en fighter..



Är denna hoj tex en streetfighter eller en caféracer ?
(min förra hoj btw..)
 

Bifogat

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    89 KB · Visningar: 106
En hoj med clip-on kan aldrig vara en streetfighter enligt mig.
En hoj med clip-on och utan kåpor är antingen en café-racer eller stunthoj.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top