Vad kan man förvänta sig av en CBR 900 rr från runt 1995?

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Några kända slitagefel kanske?

Och vad är ett vettigt pris för en så gammal hoj, typ original och tråkig?

Ni behöver inte skriva att kullager och en hel drös med en massa andra slitdelar slits, det vet jag. Vill bara veta om det finns något speciellt som slits och som är svindyrt att laga eller byta, typ som vattenpump, vevaxel mm. Alltså om denna hoj har några klassiska/kända fel så att säga.

Hoppas ni fattar haha..Lite kass förklaring kanske men vafan.

Kopplingen är lite svag på bladarna från -92 - 99. Kolla även så att tvåan inte hoppar ur.

/Repsol

Undvik de värsta sönderkörda! Är det problem så det mest tidigare ägare relaterat.Hittar du en fin så är störtsta rekommendationen KÖP!! Honda är fina grejjor kvalitétsmässigt och de går i ur och skur, går sällan sönder, en fin cbr 900 är en ikonbildande hoj, med fin motor, chassi och låda och en lätt cykel, den första i sitt slag:tummenupp, nu har inte jag haft några större problem med mina tidigare hojar, men den som gått mest och längst utan strul(strular nästan aldrig..) alls är Hondan!
ägare recenssioner på cbr 900:
http://www.bike.se/review/view.php?id=95

Last edited:
Cbr 900 Rr

En Kanonhoj. :tummenupp
Som du ser har jag haft några stycken & alltid varit supernöjd.
Som du själv skrev så kolla lager. Sen har jag nästan alltid fått byta batteri. Dessutom har bromsslangarna i ett par fall varit kass. (Byt till stålomspunnet direkt istället)
En väldigt bra hoj, men som tyvärr kan ha blivit ganska hårt & våldsamt körd.
Tips1.: Kolla styrstopparna så dom inte e´ skadade. Är det märken i dom så har hojen garanterat varit kraschad/omkullkörd.
Tips2.: Ta med en dunk vatten när du ska kolla nästa hoj. Häll ut på marken framför hojen, sen rulla den Rakt över. Ett lätt sätt att kolla om ramen är sned..
Pris? Tja beror ju på skick & utrustning men utan en massa lullull så kanske 33-39k.
Lycka till!

Fattar inte hur vissa kan ta uppemot 40 k för sina tidigt 90 tals 900 fireblades. Den e så otymplig å ser så gammel ut. Finns massor av maskiner som e billigare å ger dig mer glädje typ Ninjorna å gsxr maskinerna Men smaken e la som baken.

Aah, många bra svar, tack så mycket! Det där med styrstoppen är ett bra tips som funkar bra på de flesta hojar. ska försöka komma ihåg det.
Som tidigare skribent sa så är väl de flesta rätt hårt körda, men man hör väl ganska lätt om motorn skramlar och har sig?

laddningsregulatorn brukar gå efter ca 10 år.

Okej, är det så på alla hojar eller bara cbr? Nån som vet vad en sån går på?

Fattar inte hur vissa kan ta uppemot 40 k för sina tidigt 90 tals 900 fireblades. Den e så otymplig å ser så gammel ut. Finns massor av maskiner som e billigare å ger dig mer glädje typ Ninjorna å gsxr maskinerna Men smaken e la som baken.

Oj, missade ditt inlägg.
Nej grejen är den att jag tycker cbr 900 ser bäst ut som streetfighter, dessutom gillar jag ramen och allt i princip. Ninja ser lite lame ut om man jämför. Och gsxr är väl pissdyra? Hur som helst, jag har ju inte planer på att köpa hoj nu för jag är fattig haha, men det skadar ju inte att forska lite innan man gör nåt dumt impulsköp.

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard