Eftersom jag jobbar i reklambranschen så kan jag översätta siffror till annan typ av reklam och marknadsföring så här.
Att få in en besökare på en hemsida där man kan visa och beskriva alla mina varor och tjänster. Så kostar det mellan 1 - 10 kronor per besökare beroende på bransch.
Om reklam på din bil och motorcykel skulle ge företaget 100 besökare/år till deras hemsida så är det värt 400 - 1000kr
Med det sagt menar jag att reklamvärdet på din hoj och alla andra hojar i Sverige för den delen är enormt dåligt.
Dom enda som jag faktiskt tror skulle kunna få en avkastning på investerade sponsorpengar, är tillverkarna av motorcyklar och tillbehör. När dom sponsrar förare i dom högsta serierna.
Och det är oftast dom företagen som är sämst på sponsring konstigt nog.
Dom företag som sponsrar förare med pengar mot en dekal gör det med hjärtat. Och med det menar jag att dom skänker pengar för att vara snälla mot föraren för att dom gillar honom eller henne.
Så du får sätta värdet på sponsringen till hur mycket hjärta sponsorn har för dig. Men runt mellan 2.000kr till 10.000 kronor för en dekal kan man få av någon som gillar dig och vill hjälpa till.
Sen kan du använda din motorcykel och dig till att vara med på mässor, göra event, mm. Och då har du mera reklamvärde där på plats och kan faktiskt motivera pengarna som företaget sponsrar med.
Lycka till...