Vad kan jag göra som ny förare för att utvecklas?

Någon som har länkar eller mer info om det?

RoLLeR var ett unikum som brukade hänga här på forumet. Han fixade några videos som hette något i stil med RoLLeRs WheelieSkola eller nåt sån.

Vill du lära dig köra på bakhjulet?
Finns gott om videos om det på youtube, sedan är bara att börja träna.

Knix på gocartbana och som fjollträskare skriv upp dig på Arlanda Test track dagarna med SMC ... som Knix fast mycket större och bättre

stämmer in i kören ovan, en dag på en bana (liten eller stor ) gör underverk för körningen , samt instruktörerna har faktiskt endel vettigt att säga :)

Allt ovan, och:

Kör mycket hoj och kör på bana.
Pendla med hojen till och från jobb mm om möjligt.

...glöm inte bort vad du kan göra utav vardagskörningen.

När det är dags för att stoppa vid ett rödljus - bestäm då en punkt där framhjulet skall stå stilla, och träna på att göra det i en enda flödade inbromsning.

När det funkar, så gör du samma sak utan att fixera punkten du skall stanna på - bara ha den med i det indirekta seendet.

...och så låter du det fortsätta: låt varje vardagskörning bli ett träningsläger.
Tänk ut ett spår genom kurvor där du kör ofta - ett spår som ger dig samma flöde: jämnt, kontrollerat och utan hack eller omtag. Se ut en yttre punkt att tangera och en inre, och bind ihop dessa punkter med jämn, snygg parabel.

På väg till jobbet här i Göteborg så har jag en avfart med en väldig massa brunnslock i gatan (Åbromotet, under E6 Norrut/västerut mot Söderleden)
Det är en sådan rush när man lyckas sätta hojen rätt och passera ALLA brunnslocken utan att toucha ett enda, och utan att korrigera riktning någonstans genom böjen. :banana

Det finns massa olika sätt att träna och komma närmre hojen, utan att bryta en enda lag eller tappa uppmärksamhet på övrig trafik. Låt fantasin spela, och känn hur du blir mer och mer bekväm på hojen.

Mil betyder massor, men låt det inte vara bara meningslösa mil - jobba effektivt och målmedvetet, fundera över var du håller blicken, både i trafiken och ute på landsvägen.
Fundera över varför du tittar just där, och var skillnaden blir när du ändrar fokus.

Du är säkert medveten om blickens betydelse vid kurvtagning när det börjar gå lite fortare, och jag säger inte att du skall börja bomba, men om,om du råkar ut för en böj där det krånglar för dig, där du tvingas till omtag eller tycker att du driver ut för mycket - se då till att köra samma böj igen och igen och tills du förstår vad som inte stämde första gången, och hur du kan korrigera det.
Ge dig inte förrän du kan ta samma böj igen i minst samma hastighet som första gången!
...men med avslappad trygghet och ett jämnt snyggt spår. Glöm bara inte att visa hänsyn till de kringboende om du är i befolkade trakter.

Vill man utvecklas fortare som MC-förare så gäller det att bända, bryta och analysera allt man råkar ut för med MC. Öppet sinne, och massa ödmjukhet är ett villkor för att bli snabb, snygg och säker.
Det är också en inställning som gör det lättare att ta till sig av den klokskap som serveras på vidareutbildningar på banor runt om i Sverige.

Lycka till, och välkommen in i gänget.

Väldigt kloka ord ovan... ?
Försöker alltid att utmana mig lite grann när jag är ute och kör för att bli bättre själv och lära känna hojen mer. Köra lite slalom snabbt om man har en tråkig raksträcka, hålla en rak linje, köra mellan brunnar, nita bromsarna kontrollerat, försöka stanna vid rödljus utan att justera bromstrycket, acca så hårt och effektivt jag kan. Just nu försöker jag steg för steg att försiktigt bli bättre på bakhjulsåkning. Kör jag över ett gupp tex så brukar jag alltid wheela några meter efter och försöka ta i bakhjulet först,etc etc...

Last edited:
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...