Vad kan jag göra som ny förare för att utvecklas?

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Hallå

Tog A2 i somras och köpte mig en strypt Fz6. Fick väl ihop en ca 400 mil, varav kanske 100 med passagerare. Kände en himla skillnad på mig själv och min körning om jag jämför nytagen lapp mot när jag ställde undan hojen. Har blivit att man tittat på en del youtube-klipp nu under vintern så nu funderar jag. Hur gör jag för att fortsätta utvecklas och bli bättre? Kommer givetvis köra så mycket jag kan och har en del semesterturer inplanerad plus att jag kommer kunna köra hela säsongen så nu borde jag nog få ihop dubbla antalet mil iallafall.

Har sett något om att SMC anordnar kurser, kan man köra där fast strypningen är kvar tex? Överväger även om den kanske försvinner till sommaren men vad anser ni? Lär man sig mer om man inte har kan utnyttja gasen fullt ut? Har ingen som jag åker med i dagsläget så jag kan varken tävla eller lära mig av någon annan.

Hitta dig någon att köra med? Någon mer hoj borde rulla i Stockholm? Kanke vänd dig till ett forum typ sporthoj.com, vad vet jag?:krama:fyllisar

Du kommer säkert få jätte många bra svar här. Men den enda rätta vägen att bli bättre på hoj är att köra, köra och köra.
Ta en bandag med SMC eller vem som helst, tog min första bandag förra sommaren, den gav mig nästan lika mycket förbättring som hela mitt mc år. Det är värt det!

Kolla gärna youtube, men välj videor med omsorg, ser videon vettig ut o de förklarar tekniker in i detalj och hur fysik med mera fungerar så kan man ta med sig de ut i trafiken för o ha som en tankegång om vad man kan göra med sin hoj, så som: Hur fungerar styrningen av hojen (motstyr - countersteering), hur använder jag det? Sådant kan man öva på i trafik dock med omsorg.

Besök ett industriområde med någon form av mega yta/parkerings plats som är tom. Ställ ut konor o testa o ha dom som kurvor, få ner knät i marken om de är ditt mål (obs använd byxor med knäpuckar annars slits de hål i brallan).

Allt beror på vad du har för mål helt enkelt :tummenupp

Ang om strypningen försvinner eller ej: Jag körde samma hoj som du, 98hk visserligen. Jag använde inte dom jätte väl. körde mest "normalt" så att säga. Men de e klart, har man testat på full effekt och vant sig vid de e hoppet till en större hoj i framtiden mindre dramatiskt :yoparty

SMC`s kurser såklart! Desto nybörjare man är desto gladare blir dom. Gissar att dom skulle bli extra glada om en 125 förare dök upp

Du bor i Stockholm? Då kan du köra Knix med SMC på Tuvängen och Rörken i Uppsala. 4 timmars utbildning med instruktör och nya hojvänner. Mycket prisvärt och du behöver inte släpa dig ända till Karlskoga eller Linköping och "offra" hela helgen.

Vill du kombinera Knix med lite touring från Stockholm, åk till Gröndal. Undvik motorvägarna, kör över Stallarholmen eller norr om stan över Bålsta. Gröndal är en underbar liten knix-bana med ett engagerat gäng instruktörer.

Går ju att träna själv också, bestäm dig innan du drar ut och välj en (1) grej att fokusera på och träna konsekvent på exvis förankring, blick eller gaskontroll hela turen. Är ni två kan ni turas om att ligga bakom varandra och ge feedback när ni tar fikapaus!

Noja inte över att försöka gasa och köra fort, det är lättare att bli snabb på en hoj med färre hästar. Då lär man sig att inte bromsa bort fart i onödan utan hålla varvet uppe. Det har du igen när du byter till större hoj, alla kan köra fort rakt fram med literklubba...

Sen är man lika kass till våren igen också, själv är jag oduglig året runt! Borde gå en kurs..

Var inte rädd för kalla temperaturer, sålänge de e is o snö fritt går de o köra fin fint på vanliga däck. Ju tidigare du vågar börja (allt beror ju på hur mkt kyla ballen tål...) desto mer redo är du för våren, ta de lugnt som attans så är du förhoppningsvis försiktig även när temperaturen ökar ute.

Tror att många kör ganska mkt snabbare i mitten-slutet på säsongen kontra vad de gjorde i början. Så har de vart för mig samtliga år på hoj

Kör mycket. ( själv och leta upp likasinnade för lite nöjeskörning, typ onsdagskörningarna :tummenupp)
Köp en enduro.
gå knixkurser mm

Var inte rädd för kalla temperaturer, sålänge de e is o snö fritt går de o köra fin fint på vanliga däck. Ju tidigare du vågar börja (allt beror ju på hur mkt kyla ballen tål...) desto mer redo är du för våren, ta de lugnt som attans så är du förhoppningsvis försiktig även när temperaturen ökar ute.

Tror att många kör ganska mkt snabbare i mitten-slutet på säsongen kontra vad de gjorde i början. Så har de vart för mig samtliga år på hoj

Min erfarenhet oxå:tummenupp och den är liiiite längre än din:3freak

Ett hett tips är att undvika när det kan vara frost på vägen med däck som inte har vintergummi. Det är överraskande dåligt fäste när man försöker svänga i en kurva där hela vägen är täckt av osylig frost. :crash

Ett hett tips är att undvika när det kan vara frost på vägen med däck som inte har vintergummi. Det är överraskande dåligt fäste när man försöker svänga i en kurva där hela vägen är täckt av osylig frost. :crash

Been there done that ^^ det är läskigt dom första gångerna :yoparty men pälsen står som... efteråt :hihi

Oj här trillade det in svar i rasande takt! Kan börja med att säga att premiärturen är redan avklarad, blev den :e Februari! Det var inte dumt att få stilla begäret lite, även om det snabbt blev kallt när solen gick i moln. Slänger upp några bilder bara för att. Skrattade lite för mig själv när jag såg skylten på bild 2, var i ett mindre industriområde.

DSC_0362.JPG

DSC_0361.JPG

DSC_0360.JPG

DSC_0367.JPG

Hitta dig någon att köra med? Någon mer hoj borde rulla i Stockholm? Kanke vänd dig till ett forum typ sporthoj.com, vad vet jag?:krama:fyllisar

Jo jag ska helt klart engagera mig i det år så det löser sig nog, här finns det ju trots allt folk.

Du kommer säkert få jätte många bra svar här. Men den enda rätta vägen att bli bättre på hoj är att köra, köra och köra.
Ta en bandag med SMC eller vem som helst, tog min första bandag förra sommaren, den gav mig nästan lika mycket förbättring som hela mitt mc år. Det är värt det!

Kolla gärna youtube, men välj videor med omsorg, ser videon vettig ut o de förklarar tekniker in i detalj och hur fysik med mera fungerar så kan man ta med sig de ut i trafiken för o ha som en tankegång om vad man kan göra med sin hoj, så som: Hur fungerar styrningen av hojen (motstyr - countersteering), hur använder jag det? Sådant kan man öva på i trafik dock med omsorg.

Besök ett industriområde med någon form av mega yta/parkerings plats som är tom. Ställ ut konor o testa o ha dom som kurvor, få ner knät i marken om de är ditt mål (obs använd byxor med knäpuckar annars slits de hål i brallan).

Allt beror på vad du har för mål helt enkelt :tummenupp

Ang om strypningen försvinner eller ej: Jag körde samma hoj som du, 98hk visserligen. Jag använde inte dom jätte väl. körde mest "normalt" så att säga. Men de e klart, har man testat på full effekt och vant sig vid de e hoppet till en större hoj i framtiden mindre dramatiskt :yoparty

Jo jag kommer försöka lite självlärning via youtube, om inte annat är det bra inspiration. Verkar även som att en kurs helt klart är något att satsa på.

SMC`s kurser såklart! Desto nybörjare man är desto gladare blir dom. Gissar att dom skulle bli extra glada om en 125 förare dök upp

Hehe ja vad bra. Jag tänker att egentligen är det ganska lagom för mig att gå kurs nu, har hunnit bli bekant med hojen och ändå fått in hyfsad körvana men inte såpass så att det är försent att korrigera alla fel jag säkerligen gör.

Du bor i Stockholm? Då kan du köra Knix med SMC på Tuvängen och Rörken i Uppsala. 4 timmars utbildning med instruktör och nya hojvänner. Mycket prisvärt och du behöver inte släpa dig ända till Karlskoga eller Linköping och "offra" hela helgen.

Vill du kombinera Knix med lite touring från Stockholm, åk till Gröndal. Undvik motorvägarna, kör över Stallarholmen eller norr om stan över Bålsta. Gröndal är en underbar liten knix-bana med ett engagerat gäng instruktörer.

Går ju att träna själv också, bestäm dig innan du drar ut och välj en (1) grej att fokusera på och träna konsekvent på exvis förankring, blick eller gaskontroll hela turen. Är ni två kan ni turas om att ligga bakom varandra och ge feedback när ni tar fikapaus!

Noja inte över att försöka gasa och köra fort, det är lättare att bli snabb på en hoj med färre hästar. Då lär man sig att inte bromsa bort fart i onödan utan hålla varvet uppe. Det har du igen när du byter till större hoj, alla kan köra fort rakt fram med literklubba...

Får tacka för ett extra informativt svar! Ut mot Bålsta åkte jag en hel del i somras, dock känns inte Gröndal bekant så det får jag undersöka. Knixkurs, är det alltså nåt i stil med slalombana och mycket kurvteknik?

Det du säger på slutet är anledningen till att strypningen fortfarande är kvar. För egen del känns det bättre att inte kunna köra lika fort rakt fram men istället hålla farten i kurvorna, lite som 250:in som kör Laguna Seca. https://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c

Det är även intressant att jag kände själv efter att ha kört säg 100 mil i somras att det inte längre var "kul" att gasa rakt fram (med tanke på strypningen) och började redan då fundera på att plocka den. Men jag hade i åtanke det här alla erfarna säger om att lära sig köra med mindre effekt först. Tänkte på det medan jag fortsatte att köra och det var faktiskt stor skillnad i hur fort jag låg i kurvor och även att jag vågade börja gasa ut ur kurvan tidigare. Fortfarande på en nybörjarnivå givetvis, men ändå så kul att märka skillnad på sin egna körning så pass tydligt.

Det är jag inte! Desto mer rädd är jag för gruset. Hojen stog i varmgarage och när jag premiärkörde i Februari vaknade jag till direkt när jag körde ut ur första rondellen på halvgas och arslet ändå stack iväg i sidled. Hade man inte redan uppe i varv med tanke på premiärturen så fick man det då :hihi:yoparty

Kör mycket. ( själv och leta upp likasinnade för lite nöjeskörning, typ onsdagskörningarna :tummenupp)
Köp en enduro.
gå knixkurser mm

En till som stämmer in i kören, får helt enkelt ta och anmäla mig till en sån där kurs.

Har inte kört på frost men med kalla däck på kall asfalt har jag också märkt en klar skillnad!

TACK för alla svar och skål på er!

Ja så är det, man behöver inte en massa effekt. Det som är gött med full effekt eller massor med effekt e att man behöver inte dra rullen så mycket för att de ska hända saker, men det medföljer ett större ansvar på föraren att behärska hur mycket de ska dras i rullen - vi kallar det erfarenhet och en väl fungerande koppling mellan huvudet och högerhanden :crash

Som du sa själv, se youtube som inspiration, inte ord o lag! :fakta

SMC-kurser går fint med A2. Min stackars hoj har 35kW från fabrik och har fått gå ett antal dagar som instruktör i alla olika hastighetsgrupper.

Boktips: A twist of the wrist 2

Kör mycket hoj och kör på bana.
Pendla med hojen till och från jobb mm om möjligt.

Jag säger som de andra: Gå så många SMC-utbildningar som du hinner och kör med huvudet.

Klart uppfriskande för övrigt med en "nybörjare" som frågar efter råd och faktiskt lyssnar! :hej

Offtopic:
Tack för omdömet!
/En som jobbat väldigt mycket på Gröndal
Ontopic:

Som flera före mig skrivit, gå en kurs med SMC. Gör inte som jag. Jag hade A-behörighet i ca 10 år innan jag började fortbilda mig.

Om det sen är en KNIX-kurs, avrostning eller en kurs på storbana spelar ingen roll. Bara att börja fortbilda sig är ett steg i rätt riktning tycker jag.

Ta bara ett steg i taget. Att börja nöta bana för mig var litet som när jag började med intimiteter med det andra könet, man försökte göra allt på en gång. Det blev pannkaka! :glömdet En sak i taget, när man kan ett steg hjälpligt så tar man det ett ytterligare steg längre.

Hoppas vi ses i en depå i sommar!

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...