Vad kan det tänkas kosta att skicka en sidokåpa ifrån USA?

Tänk dessutom på att du kan åka på moms och tull på grejorna, det händer inte alltid, men ibland.
De lägger på 25% plus vad nu tullprocenten nu kan vara på BÅDE varans pris PLUS fraktkostnaden.

Last edited:
Jag köpte iaf lite plastgrejer fr. Usa, rymdes i en låda som typ 2 st skokartonger. Priset var 1200,- och blev med tullfraktmomsblabla 3000,-

Dyrt men fanns/finns inte i Sverige så jag hade inget val.

duccen900ss skrev:
Funderar på att bjuda på Ebay...
Ebay brukar ta 35-40 dollar att skicka till europa, problemet blir vid gränsen med moms och sånt tjafs. Om du känner någon som bor i usa kan du skicka den till dem först, sedan skickar dom den till dig som gåva och slipper moms skatt och annat svenskt skit.....

Har köpt flera ggr från Ebay (USA) tycker att priset på det man köper kompenserar den lite dyrare frakten. Du får ingen tull på beggade grejer.

Tex. CBR600RR orginal bakdel oskadad. Totalt 108 USD
CBR600RR orginal sadel oskadad. Totalt 43 USD

Billigt plus att du hittar det som inte finns här mao.

Bara du vet ungefärliga storlekar och vikt kan du gå in på Usps.com, ups.com, fedex.com eller någon annan större fraktfirma och räkna ut kostnaden därifrån. Oftast inte exakt, men ger en hint om priset.

KillerB skrev:
Ebay brukar ta 35-40 dollar att skicka till europa, problemet blir vid gränsen med moms och sånt tjafs. Om du känner någon som bor i usa kan du skicka den till dem först, sedan skickar dom den till dig som gåva och slipper moms skatt och annat svenskt skit.....

Du är medveten om att Ebay inte är en affär va?
Sedan är sakerna beggagnade vilket gör att man inte behöver pröjsa moms...

duccen900ss skrev:
Du är medveten om att Ebay inte är en affär va?
Sedan är sakerna beggagnade vilket gör att man inte behöver pröjsa moms...
Privatpersonerna tar betalt för frakt.........

Inte för att jag försöker mig på VM i trådlyft jag har använt sökfunktionen.

Vad är det som gäller?

kan jag köpa en hel hög med reservdelar på exempelvis ebay (ex Motor sving gaffel elektronik fotpinnar bakdämpare tank.) ungefär en komplett hoj förutom ram och kåpor. Om det är begagnade delar som skickas till mig åker jag på tull och skit då eller kan jag räkna med att jag får betala budpriset + frakten?`

Tacksam för svar,

MVH Oskar

Lawner skrev:
2292443 Inte för att jag försöker mig på VM i trådlyft jag har använt sökfunktionen.

Vad är det som gäller?

kan jag köpa en hel hög med reservdelar på exempelvis ebay (ex Motor sving gaffel elektronik fotpinnar bakdämpare tank.) ungefär en komplett hoj förutom ram och kåpor. Om det är begagnade delar som skickas till mig åker jag på tull och skit då eller kan jag räkna med att jag får betala budpriset + frakten?`

Tacksam för svar,

MVH Oskar
Det som gäller är att du får ta in grejer till ett värde av 500 (?) kr tullfritt. Värdet beräknat inklusive fraktkostnaden. Om varuvärdet plus fraktkostnaden samantaget överstiger de 500 så kan det läggas på tull. Tullsatsen är 6% på fordonsdelar om jag inte missminner mig.

Alltså, om du köper grejer för 1000 kr och frakten är 250 kr så betalar du först tull för 1 250 kr. Sedan läggs momsen på värdet inkl tullkostnaden. Jag brukar schablonmässigt räkna med att pålägget för tull och moms är 35%.

1 250 * 1,35 = 1 678,5 kr. Det är alltså vad det kan kosta dig som mest.

Om det saknas faktura eller annat som visar att varan är värd mer än tullgränsen så är tullarna ofta ganska liberala när det gäller värderingen och släpper igenom grejer utan att lägga på tull och moms.

Edit: här kan man kolla vad frakten kostar: http://ircalc.usps.gov/

Last edited:
Stämmer bra det som Bingo säger men en liten varning: Om det inte finns angivet vad delarna är värda på tulldeklarationen kan dom hålla kvar dom i tullen tills man visat bevis på värdet. Jag fick göra det men dom godtog en utskrift från Ebay-auktionen. :hihi

Tycker det blir svårare och svårare att få igenom paket utan moms och tull men det kanske beror på min tur bara.

En sak till: Om inte fraktfirman har ett samarbete med någon svensk fraktare kan paketet skickas med posten inom sverige och då får man betala en extra fraktkostnad än fast man betalat frakten redan.

Kolla även utbudet i england: dyrare men ingen svensk tull/moms (pga. handel inom EU) och billigare frakt (om det skickas med rätt fraktare)

Last edited:
Gäller även detta om det skickas som "gift" gåva alltså :)

Unidoc skrev:
2292555 Gäller även detta om det skickas som "gift" gåva alltså :)
Tja, går tullarna på det tricket så blir det ju tull- och momsfritt. Men de är inga idioter på tullmyndigheten. (Edit, tydligen har jag fel här).

Det är också en del säljare som ogillar att man öht frågar om sånt. De är inte beredda att delta i ett bedrägeri för din skull.

Ang fraktkostnaden förresten, så skall man alltid komma överens med säljaren om fraktkostnaden innan man köper. "Shipping cost" betyder inte fraktkostnad, utan alla kostnader för frakten; hanteringskostnader, packmaterial osv. Stäm alltså av vad den faktiska shipping cost blir. En del säljare är ganska oblyga när det gäller att ösa på...

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back